• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur läser/uttalar man Rolexnummer?

TKVF

Panerai
Ja, jag sitter å läser å läser. Dessa modellbeteckningar gör mig galen, alla siffror, som mest verkar vara tagna ur luften... När man kör tåg säger man alltid tågnummret på ett speciellt sätt. Gör man likadant med Rolex? Ex 116600, uttalas det elva sextiosex nollnoll (11 66 00) eller läser man det som hundrasextontusensexhundra eller på något annat sätt. Finns det således något "rätt" sätt?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Idag på Nymans bad jag säljaren ta fram en 116515LN som jag uttalade etthundrasextonfemhundrafemtonLN. Jag fick känna på den modellen jag önskade få känna på..:)
 

Charles_

Rolex
De är inte helt tagna ur luften! De första två/tre siffrorna beskriver vad det är för typ av modell och den sista berättar vad det är för material enligt listan nedan:

  • Stainless Steel = 0
  • Yellow Gold Filled = 1
  • White Gold Filled = 2
  • Stainless Steel & Platinum versions - 2000 model = 2
  • Stainless & Yellow Gold = 3
  • Stainless & White Gold = 4
  • Gold Shell = 5
  • Rose Gold versions - 2000 model = 5
  • Platinum = 6
  • 14k Yellow Gold = 7
  • 18k Yellow Gold = 8
  • 18k White Gold = 9
Komplett information hittar du på den här länken :)
(Hur de sedan uttalas tycker jag är mindre viktigt... ;))
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Tar det jag tycker passar bäst
55 13
16 80
Femsiffrigtbrukar bli
165 70
165 50
166 60
Och sen sexsiffrigt
21 65 70
11 42 70

Vette tusan om det är rätt, men ändå :)
Som du, förutom femsiffriga. Där brukar jag säga 16 7 50 eller 16 750:)

Edit: nej jag håller nog bara med på fyrsiffriga haha, läste för snabbt.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Tar det jag tycker passar bäst
55 13
16 80
Femsiffrigtbrukar bli
165 70
165 50
166 60
Och sen sexsiffrigt
21 65 70
11 42 70

Vette tusan om det är rätt, men ändå :)
Tvåhundrasexton femhundrasjuttio och hundrafjorton tvåhundrasjuttio heter det ju :)

Annars håller jag med dig
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De är inte helt tagna ur luften! De första två/tre siffrorna beskriver vad det är för typ av modell och den sista berättar vad det är för material enligt listan nedan:

Jag fattade fan INGENTING av det där. Kan inte en enda Rolex-referens förutom att LN är den första modellen med maxidial och att C betyder ceramic.... tror jag.

Eller LV kanske det var. :smug:
 

Charles_

Rolex
Jag fattade fan INGENTING av det där. Kan inte en enda Rolex-referens förutom att LN är den första modellen med maxidial och att C betyder ceramic.... tror jag.

Eller LV kanske det var. :smug:
LV = Lunette Verte (grön vridring)
LN = Lunette Noire (svart vridring)
LB = Lunette Bleu (blå vridring)

Det har alltså bara att göra med färgen. En 16610 kan vara LN eller LV :)
 

David

Bödeln
Jag fattade fan INGENTING av det där. Kan inte en enda Rolex-referens förutom att LN är den första modellen med maxidial och att C betyder ceramic.... tror jag.

Eller LV kanske det var. :smug:

Fast C ingår inte i några referensnummer, och LN (lunette noir) betyder svart vridringsinlägg och LB (lunette bleu) naturligtvis blå. När det gäller Sub är det även färgen på tavlan. LV (lunette verte) är grön, även med grön tavla i keramikutförande.

Kan inte komma på fler tillägg till referensnummer förutom GV i fallet Milgauss med grönt glas. Och så M förstås, som tydligen innebär modifierat (cal. 3130 istället för 3030) urverk i fallet 14060.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
16570 blir just 165 70(inte någon cred what so ever till Hässelby) och en 216570 blir en 216 570.

Just My 2 cents...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
16570 blir just 165 70(inte någon cred what so ever till Hässelby) och en 216570 blir en 216 570.

Just My 2 cents...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du säger iofs två-hundrasextiofem sjuttio.

IMG_20130420_051848_zps99303fcf.jpg
 
Topp