• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur lite vatten tål en icke vattentålig klocka?

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Ta en orörd 70-talsdressare som exempel, vad tål en sådan? Fuktig luft, svett, bad, dyk eller vad man nu kan tänka sig, eller kanske ingenting alls?
Utförliga svar belönas med en silverstjärna i mitt protokoll!
 

RDFG

Cartier
Jag är lite intresserad av vad 5atm/50m och 10atm/100m EGENTLIGEN klarar av.. En del säger att sim på ytan är helt ok medan vissa säger att man bör vara försiktig när det duggar?

(Om det nu inte är så enkelt som att 5atm gäller alt1 och 10atm gäller alt2 :))
 

RDFG

Cartier
Menar då alltså sprak nya klockor med dessa klassificeringar.

Dagens andra dubbelpost pga snubbeltänk, må va rekord.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag är lite intresserad av vad 5atm/50m och 10atm/100m EGENTLIGEN klarar av.. En del säger att sim på ytan är helt ok medan vissa säger att man bör vara försiktig när det duggar?

(Om det nu inte är så enkelt som att 5atm gäller alt1 och 10atm gäller alt2 :))


Jag har sett en bild här på forumet som förklarar detta väldigt bra. Kanske vet någon vilken jag menar?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
De flesta klockor, även 1970talare har tätheten angiven i ATM. Om sedan en vintage är tät enl. specifikationerna beror på om den är servad/trycktestad nyligen eller inte. Slö som jag är på en fredagskväll, så hänvisar jag till Wikipedia.:)

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark


Det vet jag, men om man antar att den inte är servad/trycktestad, (vad jag i trådstarten skrev som orörd)hur mycket tål den då? Är ett duggregn förödande? Generalisera hur grovt ni vill!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bojke
Det beror ju på vad den har för WR.

RDFG
ATM är ju tryck. Trycket från en vattenkran i full fräs är värre än ett dopp.
Generellt sätt brukar man säga:
5ATM: Regn, stänk
10ATM: bad
20ATM: Bad, fridykning, tubdykning.
30ATM SAT diver: Klarar tryckkammare och djupdykning till 300m.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det vet jag, men om man antar att den inte är servad/trycktestad, (vad jag i trådstarten skrev som orörd)hur mycket tål den då? Är ett duggregn förödande? Generalisera hur grovt ni vill!
Är klockan inte tät, så är all fukt och vatten fienden. Även fuktig luft.
 

RDFG

Cartier
Bojke
Det beror ju på vad den har för WR.

RDFG
ATM är ju tryck. Trycket från en vattenkran i full fräs är värre än ett dopp.
Generellt sätt brukar man säga:
5ATM: Regn, stänk
10ATM: bad
20ATM: Bad, fridykning, tubdykning.
30ATM SAT diver: Klarar tryckkammare och djupdykning till 300m.



Yes, det är jag helt med på. Det här är ett lysande exempel på vad jag menar, du skriver 5 atm=regn, stänk men på Chinas länk står det att 5atm funkar för simning (varvid trycket borde bli avsevärt högre om man har lite tempo och dunkar klockan i ytan vid varje simtag jämfört med att sitta och plaska i badkaret). Jag tycker dock som du säger att typ regn är vart bekvämlighetsgränsen går och skulle aldrig våga bada/simma med min speedmaster (5atm klassad).
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Yes, det är jag helt med på. Det här är ett lysande exempel på vad jag menar, du skriver 5 atm=regn, stänk men på Chinas länk står det att 5atm funkar för simning (varvid trycket borde bli avsevärt högre om man har lite tempo och dunkar klockan i ytan vid varje simtag jämfört med att sitta och plaska i badkaret). Jag tycker dock som du säger att typ regn är vart bekvämlighetsgränsen går och skulle aldrig våga bada/simma med min speedmaster (5atm klassad).

GMT 1675 har 50 WR men klarar bad utan problem.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
För att förtydliga, jag menar alltså inte nos, utan snarare en klocka som varken har fått genomgå service, trycktest eller byte av packningar på senare år.
 

rzc

Omega
Nej, men hör det hit? Tolkar inte orörd som oservad. De flesta klockor från 70-talet har nog blivit servade.
Har en aldrig servad Volvo från -70 bra bromsverkan?

Trådskaparen skrev "orörd", därför skrev jag "om orörd är samma som ej servad"
Bra bromsverkan på en icke servad volvo från 70? Beror på definitionen "bra" ;)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Trådskaparen skrev "orörd", därför skrev jag "om orörd är samma som ej servad"
Bra bromsverkan på en icke servad volvo från 70? Beror på definitionen "bra" ;)

Okej, definitionen av orörd måste ju preciseras men jag tolkar det inte som "aldrig servad".
Skulle det mot förmodan vara så, är det inga klockor som är täta, 40 år gamla packningar är inte mycket att hänga i granen.
 
  • Like
Reactions: rzc

Archie

Cartier
har en Certina-dressare från 60talet som inte är specad som vattentät. jag är rätt säker på att den aldrig servats, åtminstone inte på 30 år, men förmodligen aldrig... den går som en, ja klocka och jag duschar med den och använder den dagligen. Bra skit. förstår mig inte på alla som servar och trycktestar sina klockor jämt och ständigt, vad är det för kvalitet på era klockor egentligen?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
har en Certina-dressare från 60talet som inte är specad som vattentät. jag är rätt säker på att den aldrig servats, åtminstone inte på 30 år, men förmodligen aldrig... den går som en, ja klocka och jag duschar med den och använder den dagligen. Bra skit. förstår mig inte på alla som servar och trycktestar sina klockor jämt och ständigt, vad är det för kvalitet på era klockor egentligen?

Vart 5-7e år, räknas det som jämt och ständigt? Har du en vintagedinka för 20, 30, 40, +50k kan ju ett trycktest för 200 bagis vara rätt värt. Idioti att påstå något annat.
 
  • Like
Reactions: Wii

Archie

Cartier
Vart 5-7e år, räknas det som jämt och ständigt? Har du en vintagedinka för +50k kan ju ett trycktest för 200 bagis vara rätt värt. Idioti att påstå något annat.


jag tycker iaf det är rätt dåligt att ha en konstruktion och packningskvalitet som man inte kan garantera vattentäthet mer än 5 år, i synnerhet om man har en dykarklocka som ska tåla flera hundra meters djup... om en sådan klocka börjar läcka in vatten under normalt användande efter så kort tid (duscha, bada, snorkla och semesterdyka på sin höjd, dvs inte till djuphavssvetsning på 300 meters djup i skagerack) så borde man fanimej få en helt ny klocka av tillverkaren... men det är ju bara min åsikt... en klocka/konstruktion går inte från att klara 300m djup (eller betydligt mer för vissa modeller), till att inte ens klara bad i sommarstugan på 5-7 år.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
jag tycker iaf det är rätt dåligt att ha en konstruktion och packningskvalitet som man inte kan garantera vattentäthet mer än 5 år, i synnerhet om man har en dykarklocka som ska tåla flera hundra meters djup... om en sådan klocka börjar läcka in vatten under normalt användande efter så kort tid (duscha, bada, snorkla och semesterdyka på sin höjd, dvs inte till djuphavssvetsning på 300 meters djup i skagerack) så borde man fanimej få en helt ny klocka av tillverkaren... men det är ju bara min åsikt...

Okej. De flesta klockor håller nog tätt i flera år, men trycktest är en billig försäkring om att allt är ok gällande tätheten.
Applicerar du det tänket på allt i livet? Saker ska bara funka utan underhåll, år efter år?
 

Archie

Cartier
Okej. De flesta klockor håller nog tätt i flera år, men trycktest är en billig försäkring om att allt är ok gällande tätheten.
Applicerar du det tänket på allt i livet? Saker ska bara funka utan underhåll, år efter år?


vissa saker behöver underhåll, trots bra konstruktion och kvalitet p.g.a. materialet är helt enkelt sådant... läder t.ex. men vissa saker antar jag helt enkelt att de ska hålla för vad de är specade för. Frågan är om 5-7 år är något t.ex. rolex själva rekommenderar, eller om detta är ett påhitt av urmakare för att tjäna mer pengar. om rolex själva inte tror på sin egen konstruktion och kvalitet mer än i 5-7år skulle jag börja bli orolig för deras kvalitet. Om man jobbar som djuphavsdykare (dvs använder klockan för vad den är designad för), så skulle möjligtvis service efter 5-7år vara motiverat. Om man däremot sitter på ett kontor och badar med klockan ibland, så borde en klocka med 300m specifikation hålla för plaskandet i vääääldigt många år.

och som du ser applicerar jag det tänket, tom på min 60tals-certina som håller tätt efter 50 år... rimligtvis borde en sub också göra det för samma typ av användning
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Efter att ha testat en hel del gammalt bråte, så bör man nog utgå från att de inte är täta, om service inte gjort på ett par år eller mer. Det är väl inte hela världen att testa på ett billigare ur. Ta det stegvis. Börja med att tex. sköljde över den med lite vatten. Ta den till en kyligare miljö, bildas det kondens/imma, ja då har det kommit in fukt, och är inte tät för speciellt mycket. Sedan är vissa boetter/modeller tätare än andra, och även lättare att få täta med packningsbyten etc. Medan andra kräver betydligt större ingrepp, om ens det hjälper. Skulle det bildas kondens är väl inte det hela världen heller. Öppna upp och låt det torka upp typ. Lycka till :) Livin' on Da edge!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp