• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur liten klocka bör/kan jag köpa?

Man

Rolex
Hej på er!
Jag behöver lite tips och åsikter. Jag har en väldigt smal handled, så jag bär inte upp någon större klocka på ett bra sätt. Där klockan brukar sitta är min arm bara 16cm(!) i omkrets. Frågan är vad jag kan eller bör köpa. En mindre klocka blir mer bekväm tänker jag. Jag är inte ute efter något med fyrkantig urtavla, utan en rund. Dessutom föredrar jag stålarmband. Gillar generellt Rolex och Omega, men är även öppen för annat.

Jag tar gärna emot tips på storlek och gärna även förslag på klocka (gärna bild).
Tack på förhand!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har själv knappt 16 cm handled, och de flesta upp till 40 mm tycker jag funkar utan problem med bekvämligheten.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Som Aurum säger så spelar bandhornens bredd och form/fall stor roll.

För mig som har 18cm har jag som störst haft en Super Ocean Heritage 46mm men det fungerade p.g.a formen på bandhornen.

Tex ser en 45mm 2500 Planet Ocean helt ok ut men 8500 Planet Ocean blir inte alls bra men det har med höjden att göra!

Vill du ha en liten rolex så är det ju som sagt Datejust. Men funkar mindre ändå skulle jag ta en titt på Rolex Precision, Air King eller Date.

Dessa går dessutom att få tag på till riktigt bra priser då dom inte är lika populära.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bra förslag ovan på fina klockor. Börja prova runt och testa massa olika! Det är inte bara stirra på diametern utan alla klocktyper och modeller känns olika. Gå in i klockaffärer, knacka på hos antikhandlare, fråga vänner, släktingar, grannar och kollegor om du får prova deras klockor eftersom du är på jakt efter en. Ska kännas rätt för dig och passa din stil och inte bara se bra ut på bild på ett klockforum. Lycka till och släng gärna upp en bild när du hittat nåt eller vill ha smakråd under utprovningsprocessen.
 

luddviig

Panerai
Känner verkligen igen problemet, själv har jag 15cm i omkrets. Använder klockor som är 34-36mm för tycker dom sitter bäst på mig. Men också som dom andra säger, det är längden mellan bandhornspets till bandhornspets som spelar roll, en klocka som är t ex 36mm kan bäras som en 40mm klocka, och så tvärtom såklart. Kolla in tudor ranger, rolex date, rolex air-king, rolex datejust, tudor date day eller kanske en universal geneve? :)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
tmp_IMAG1083168273490.jpg


165mm handled och 44mm tysk dykare. Ja.. du kan ju köra 34mm Air King om du vill. Bästa är väl att prova. Två olika 40mm klockor bärs inte lika stort. Prova dig fram. Mer än vad du anar funkar.
 

Man

Rolex
Stort tack för alla svar såhär långt! Jag läser med stort intresse. :)
Många bra råd såhär långt.
Tycker ni att man som kille kan ha en på 34mm, som föreslagits här bland svaren?
 

Apansson

Torpare
Jag har 165mm give or take, kör i nuläget 36MM day-date, funkar kalas. Körde 42mm PO och 39mm gulddress tidigare, satt också bra. Tyckte 45.5mm PO kändes för stor dock när jag prövade den!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Rolex Datejust, finns med otroligt många tavlor, glasringar och flera länkaltenativ!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Stort tack för alla svar såhär långt! Jag läser med stort intresse. :)
Många bra råd såhär långt.
Tycker ni att man som kille kan ha en på 34mm, som föreslagits här bland svaren?

Klart kan en man ha 34mm klocka. När jag började ha denna, 33mm, hade jag haft en Omega SMP 300 länge och då hade jag samma fundering och tyckte den kändes liten. Men det är ju en helt annan klocktyp och nu när jag burit den ett tag känns helt den helt rätt. Det är tufft att våga ha lite mindre klockor men när jag känner mig lite osäker på min manlighet så åker en Aqualand på direkt...
lillrollen.JPG
 

luddviig

Panerai
Klart kan en man ha 34mm klocka. När jag började ha denna, 33mm, hade jag haft en Omega SMP 300 länge och då hade jag samma fundering och tyckte den kändes liten. Men det är ju en helt annan klocktyp och nu när jag burit den ett tag känns helt den helt rätt. Det är tufft att våga ha lite mindre klockor men när jag känner mig lite osäker på min manlighet så åker en Aqualand på direkt...
lillrollen.JPG

Snygg klocka, får man fråga vad det är för ref på den?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Exempel på klocka som bärs liten. Smala och låga bandhorn.


Exempel på klocka som bärs stort. Breda och höga bandhorn. Längre på ovansidan än undersidan.
79DAD61C-B6CB-4580-8510-EFC504503E8D_zps44301im9.jpg


Den första klockan är 37,5mm bred och den andra 38mm bred. Skulle snarare säg att de bärs som 36 respektive 40mm.

Ett exempel till. 47mm, men bär som 44mm på grund av kort mått mellan bandhornsspetsarna. Den svarta färgen bidrar även till ett litet intryck.
 

Man

Rolex
Exempel på klocka som bärs liten. Smala och låga bandhorn.


Exempel på klocka som bärs stort. Breda och höga bandhorn. Längre på ovansidan än undersidan.
79DAD61C-B6CB-4580-8510-EFC504503E8D_zps44301im9.jpg


Den första klockan är 37,5mm bred och den andra 38mm bred. Skulle snarare säg att de bärs som 36 respektive 40mm.

Ett exempel till. 47mm, men bär som 44mm på grund av kort mått mellan bandhornsspetsarna. Den svarta färgen bidrar även till ett litet intryck.
Aha, bra exempel. Då förstår jag.
mvh
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag har helt bekvämt sportat denna lilla vintagepärla på 32mm (16mm mellan bandhornen) hela dagen idag.
image.jpg


Nu på kvällen bytte jag till en klassisk (moddad... för de som undrar...) speedmaster som mäter ca.42mm (20mm mellan bandhornen).
image.jpg


Jag har haft så stora klockor som 49mm och kan tipsa om att vridring (eller snarare avsaknad av vridring) gör att en klocka som har runt 40mm diameter utan vridring, bärs större än en klocka med större diameter som har vridring.

Lycka till :)

//Björn
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag skulle säga att man ser mer och mer mindre klockor, finns det egentligen något stilrenare än en Reverso eller Cartier Tank? Det funkar inte bara till kostym utan går att rocka med Jeans och T shirt med!
 

Man

Rolex
Jag har helt bekvämt sportat denna lilla vintagepärla på 32mm (16mm mellan bandhornen) hela dagen idag.
image.jpg


Nu på kvällen bytte jag till en klassisk (moddad... för de som undrar...) speedmaster som mäter ca.42mm (20mm mellan bandhornen).
image.jpg


Jag har haft så stora klockor som 49mm och kan tipsa om att vridring (eller snarare avsaknad av vridring) gör att en klocka som har runt 40mm diameter utan vridring, bärs större än en klocka med större diameter som har vridring.

Lycka till :)

//Björn

Den övre ser verkligen ut som damstorlek.
Tack för bilderna!
 
Topp