• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många (fler) stenar kräver co-axial escapement?

Cyk Lop

Basic
Hej! Omegas 2500-urverk med 27 stenar bygger ju på ETA 2892-A2 med 21 stenar. Finns alla de sex extra stenarna i co-axial escapement?
Hoppas en urmakare kan reda ut begreppen.
 

JeJej

Basic
2-Faktor
Hej! Omegas 2500-urverk med 27 stenar bygger ju på ETA 2892-A2 med 21 stenar. Finns alla de sex extra stenarna i co-axial escapement?
Hoppas en urmakare kan reda ut begreppen.

I gångpartiet är det väl bara två extra stenar
 

Bilagor

  • Screenshot_20230214_055314_Chrome.jpg
    Screenshot_20230214_055314_Chrome.jpg
    148.5 KB · Visningar: 5

Cyk Lop

Basic
Tack för snabba svar. På sina ställen påstås att koaxialhjulet i 2500 D inte är s a s ett extra hjul utan är försett med ett tredje koaxialt kugghjul (också kallad "tredje nivå" i o m att det är monterat koaxialt). Den tredje nivån gör att det koaxiala hjulet samtidigt blir steghjul också. I så fall krävs det bara två extra stenar. Eller tänker jag fel?
 

th0m

Basic
2-Faktor
Tack för snabba svar. På sina ställen påstås att koaxialhjulet i 2500 D inte är s a s ett extra hjul utan är försett med ett tredje koaxialt kugghjul (också kallad "tredje nivå" i o m att det är monterat koaxialt). Den tredje nivån gör att det koaxiala hjulet samtidigt blir steghjul också. I så fall krävs det bara två extra stenar. Eller tänker jag fel?
Det stämmer. Man ändrade konstruktionen och tog bort det "guldiga" hjulet i bilden som @JeJej postade och gjorde istället koaxialhjulet i tre lager, med en till driv. Det är så det ser ut i alla nuvarande Omega-koaxialer.
 

Cyk Lop

Basic
Denna ändring sparade alltså två stenar. Eftersom 2500 D ff har 27 stenar, kan de två "sparade" stenarna ha blivit två extra stenhål? Och i så fall, var?
 

th0m

Basic
2-Faktor
Denna ändring sparade alltså två stenar. Eftersom 2500 D ff har 27 stenar, kan de två "sparade" stenarna ha blivit två extra stenhål? Och i så fall, var?
Nja. Det som hände var att det speciella gånghjulet i 2500A-C ersattes av ett helt vanligt kugghjul i 2500D, som griper in i driven (den extra "nivån") på det nyare koaxialhjulet. Så lika många hjul, men med annan funktionalitet. Sorry om jag var otydlig.
 

Cyk Lop

Basic
Nejdå, tvärtom blev det smärtsamt tydligt att mina "sparade" stenar egentligen inte finns... 🥺

Tack alla för bra svar. 😊
 
Senast ändrad:
Topp