• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många har klockspar?

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag jobbar utomlands typ 300 dagar om året så mitt ser ut såhär.

Traktamente = spar för hus.
Lön = Levnad (mat osv) och när högen blir tillräckligt stor så minskas den och en klocka kommer in i samlingen.

Jag kan göra så för jag är hemlös och fasta utgiften på 429:- per månad (skojjar inte)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
4de9f05b042ee00ac7c20a5d7b7c523f.jpg
En dag då jävlar då är det slut på sparandet...45 spänn so far på kontot ;)
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Många som (inte) snusar.
Har aldrig haft någon ful ovana (cigaretter eller snus; alkohol räknas inte). Men ibland när jag ska till att köpa något... tja... onödigt... så tänker jag att "tänk vad jag sparat på att inte röka/snusa i alla år". Sjukt vilka konstiga medel man tar till för att motivera sina inköp.

Har hur som helst inget särskilt konto eller kaffeburk för något av mina intressen, utan det blir från vanliga sparkontot om något kommer upp.
Det är ju inte direkt så att kapitalet växer där ändå...


Du vet väll att summan av alla laster i livet är konstant? En av mina teorier. Om du inte snusar eller röker så har du antagligen någon annan, okänd last som belastar ditt bankkonto lika mycket. ;)

Själv försöker jag hålla mig till kaffe och fikabröd. Om jag slutade med det skulle jag nog behöva köra meth för att kompensera.
 
Jag jobbar utomlands typ 300 dagar om året så mitt ser ut såhär.

Traktamente = spar för hus.
Lön = Levnad (mat osv) och när högen blir tillräckligt stor så minskas den och en klocka kommer in i samlingen.

Jag kan göra så för jag är hemlös och fasta utgiften på 429:- per månad (skojjar inte)

Vad gör du till vardags om man får fråga? Inte för att jag kan byta (med fru och barn hemma) utan mer för att jag är nyfiken.......och liiite avis;)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag är driftsättare.
Inte mycket att vara avis på eftersom jag har inget liv.
Kom hem i förrgår efter att ha varit utomlands 6 månader i sträck...

International Man of Mystery. Säg som det är, du jobbar åt MI6 och nu måste du tyvärr låta mig försvinna.

Inget liv låter sådär faktiskt men du är en ung man fortfarande så du hinner ha ett liv så småningom.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
International Man of Mystery. Säg som det är, du jobbar åt MI6 och nu måste du tyvärr låta mig försvinna.

Inget liv låter sådär faktiskt men du är en ung man fortfarande så du hinner ha ett liv så småningom.


Haha om mitt jobb ändå vore så intressant!

Exakt. Jag är ung, sparar ihop för mitt hus. När det väl är dags så ryker väl klockorna så jag kan köpa mitt hus och sedan sluta resa som jag gör.
 

niclashill

Cartier
Har startat upp ett konto dedikerat för klockor samt klocktillbehör.
Summan som sätts in den 25e varje månad är samma som jag skulle använt till snus.
Den 1 Maj kl 12.00 så firar man ett år som snusfri.
Sätter även in lite till då och då beroende på ekonomi.


Klokt. Nordea ringde mig i veckan och övertygade mig om ett "växelkonto", dvs varje transaktion du gör så går automatiskt en summa du själv väljer till ett separat konto. Ungefär som växeln förut när man inte använde kort till allt.

Kanske blir det Explorer-kontot...
 

Tome

Cartier
Du vet väll att summan av alla laster i livet är konstant? En av mina teorier. Om du inte snusar eller röker så har du antagligen någon annan, okänd last som belastar ditt bankkonto lika mycket. ;)

Själv försöker jag hålla mig till kaffe och fikabröd. Om jag slutade med det skulle jag nog behöva köra meth för att kompensera.
Okänd och okänd... Klockor helt enkelt :eek: Har inget klockkonto, men när bonusen trillar in i april varje år så ligger det ju nära till hands att införskaffa en klocka till :greedy: Har dock bestämt att det ska stanna vid max tre stycken i taget. Det är inte en investering, utan en lyxkonsumtion. Punkt! Sen att det kommer historier om Paul Newmans etc må så vara, men om 5 år kan det vara dött med mekaniska ur, eller ett specifikt märke etc. Vem vet?
 

Veratio

Cartier
Jag tänker att en klocka kostar max vad jag tror den kommer att kosta mig att ha. Suveränt sätt att tänka när det gäller dyra saker.

Klocka 25 000 kr. Kostnad att ha fem år, ev. en service på 5 000 kr. Kan alltid sälja den för minst 20 000 kr. Kostnad för fem år, 2 000 kr per år. Billigt. Och om den inte behöver servas.... 1 000 kr per år.

Sen behöver den ju inte gå ner dom summorna heller. Tänker alltid så. Precis som någon annan skrev, ändå skit att ha dom på ett konto där jag inte har någon ränta. Då kan jag njuta av en klocka istället.

Sjukt mycket billigare än en rolig bil iaf. Räknar med att det kostar 100 000 per år det nöjet. Egentligen inte värt det.... måste ta mig en funderare... ;)
 

ScubaKing

Audemars
Spara är för barn, köper det jag vill ha när jag behöver det alternativt vill ha det.
Pengarna i fickan i en rulle med en gummisnodd runt, så långt från staten som möjligt.
Största sedlarna på utsidan :cool:
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Inget klock konto, finns det inga pengar för impulsiv köp. Inget köp.... Eller... Finns visst något som heter visa / MasterCard[emoji12]
 

Hugii

Audemars
Inger direkt spar, fonder och aktier blick klockpengar i form av utdelningar osv. Hittade dock en halvfull petflaska av 10kronor i en av mina flyttlådor när jag nu besöker morsan. man säger att en full är 10', så kanske 4000:D?
Hehe.. hade en sådan som student på mitten av 00-talet. Den var halvfull ca 4500kr. Allt gick åt som parkeringspeng :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Samma här! Kör på klockkonto där pengar överförs automatiskt när lönen kommer. Dock blev den nu tömd efter några månaders sparande ;) (mer om det kommer i ett senare inlägg på paketöppnings tråden). Har nu bestämt mig att nästa kontotömning kommer inte att ske förens dagen jag fyller 30. Planen är att köpa nått riktigt fett till mig själv i 30års present ;)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Du vet väll att summan av alla laster i livet är konstant? En av mina teorier. Om du inte snusar eller röker så har du antagligen någon annan, okänd last som belastar ditt bankkonto lika mycket. ;)

Själv försöker jag hålla mig till kaffe och fikabröd. Om jag slutade med det skulle jag nog behöva köra meth för att kompensera.

Stämmer.
Hade jag snusat/rökt så hade jag säkert inte haft sommarbil stående i garaget.
Inköp och drift av denna motsvarar säkert Pluras "tre pack om dan".

Men frun har hästar.
Närmsta ekonomiskt jämförbara där blir väl nåt slags stenhårt kokainmissbruk! ;)
 
Topp