• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor ska man ha egentligen?

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Halloj!

Jag gjorde mig precis redo för utgång eftersom jag och mina kollegor går på semester idag. Som vanligt så funderar man på kläder och vilken klocka man ska ha på handleden. Då slog tanken mig att istället för att försöka matcha klocka efter outfit kanske man borde ha 4 klockor som standard som te.x.

1. kostym klocka till kostym, IWC kanske?
2. casual klocka till vardags eller om man ska ut en sväng på krogen, typ bratte? (krav på minst 100m vattentäthet och safirglas)
3. beater som man kan ha på jobbet och inte behöver vara det minsta rädd om, G-shock eller nån seiko? (även där hade det varit bra med 100m vattentäthet)
4. mögel vintage som ögongodis och lite som en joker i leken som jag kan ha i alla lägen förutom jobbet, vad sägs om en tidig rolex 5513?

Vilka klockor hade varit era top 4? Säg att budgeten ligger på 150tkr i runda slängar för alla 4 :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Skulle lagt krutet på vardagsklockan och beatern om du använder dessa mest. Dyr kostymklocka, om du inte har kostym så ofta, blir lite som att elda för kråkorka. Vintage får bli för pengarna som blir över :)
Edit: poängen är att klockor ska användas och du kommer nog ha mest glädje av att ha fina använda-ofta-klockor.
 

MånsT

Rolex
Är det bara jag som tycker att hela biten med typ en dykare, en kronograf och en dress är förlegad och tråkig?. Så länge du inte är på en ultraformell tillställning så är det ingen som bryr sig om du har en sportklocka att använda till allt från jobb, fritid till "gå-bort". Så det här med att matcha med kläder tror jag inte lika mycket på utan säger istället köp och använd det du gillar!
 

Ivar31

Cartier
Bra frågeställning, står själv inför valet och kvalet kan man säga. Vad ska nr 4 bli?

Kör nu på en AT 8500 på jobbet (kontor) varvat med en Seiko skx 009 (sommarklocka/ beater) och en Sjöö Sandström chronolink på Croco-läder när det är lite mer dressat. Har en löparklocka (Suunto), som nr 4 nu men vettef-n om den ska räknas. Är dock rätt nöjd och tycker att dom kompletterar varandra bra.

Funderar på om en Rolex Sub skulle kunna va en riktig nr 4, alternativ en Royal oak. Båda passar till det mesta.... Men spräcker kanske budgeten lite.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
1. Lagonda eller annan rimligt prissatt vintage.
2. Certina DS1 Day-date
3. Seiko SKX009
4. Boctok (Sovjettillverkad naturligtvis!)
Billig och bra. Men sen kan man ju inte bara ha 4 klockor. Minst 17 skulle jag säga för att täcka in alla möjliga situationer.:D
0908-1-jpg.185133
1521-jpg.218996
1115-jpg.216150
0914-jpg.187952
 
Senast ändrad:

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Själv kör jag hyfsat enkelt. Har en 116200 till allt. Har några fler men de används sällan.

Jag skulle lagt mycket krut på en klocka som du använder till nästan allt. Vad jobbar du med som tvingar dig att köra gshock på jobb??
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Just nu har jag 5
JLC reverso GT
WG DD
Cartier santos Galbee
En seiko vars ref jag aldrig lär mig
16700 GMT

De täcker in det mesta jag får för mig att göra
Samtidigt kommer jag med all sannolikhet att köpa fler :D
Men skulle något bort kanske det är en av de dressiga då är det 4 kvar som löser det mesta
 

Buckshot

Panerai
Här har du vad man måste ha enligt någon person(glömt vilken).
1 Dressklocka
2 Militärmodell
3 Pilotmodell
4 Dykare
5 Racingmodell
Sedär så har du ursäkter till att köpa flera klockor;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hade lagt så mycket som det krävdes för att få en vardagsklocka som jag var nöjd med. Om det är tusen kronor eller 150k spelar mindre roll. Med en riktigt bra klocka så har man en bra början. Om det sen stannar på en eller på hundra klockor är inte det viktiga. En bra klocka som man trivs med kan man förmodligen bära i de flesta situationer och i de lägen som den inte passar så misstänker jag att man inte behöver bära en enda klocka.

Det sagt så har jag självklart fler klockor än en.. Jag hade dock varit happy med alla dem även om jag bara haft en av dem. Viktigare att pricka rätt på sina inköp än att kompromissa. :)
 

Cryssarn

Rolex
Själv kör jag hyfsat enkelt. Har en 116200 till allt. Har några fler men de används sällan.

Jag skulle lagt mycket krut på en klocka som du använder till nästan allt. Vad jobbar du med som tvingar dig att köra gshock på jobb??
Själv kör jag hyfsat enkelt. Har en 116200 till allt. Har några fler men de används sällan.

Jag skulle lagt mycket krut på en klocka som du använder till nästan allt. Vad jobbar du med som tvingar dig att köra gshock på jobb??
Finns nog hel del jobb. Jag är rekondare och känner mig mest trygg med en G-Shock ;)
 
Jag försöker hålla mig till tre, annars blir det som redan nämnt för lite tid på armen och de ligger bara och "skräpar".
Just nu:
Rolex explorer 2 216570
Oris Regulator
Seiko "Shark"
Och lite annat skit som jag inte använder ;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har provat att lägga allt krut på en klocka, då köpte jag en Jaeger-LeCoultre Master Calendar med en svensk meteorittavla. Den var rolig ett tag... Jag har provat att köra en duo och då gått på att köpa det jag gillar - då blev det att jag köpte två Submariners varav ena var en 16613 och den andra 76100. Det blev kaka på kaka. Jag har provat att köra en trio och då också köpt det jag gillar - då köpte jag en Rolex 116200, Rolex 1601 och en Cartier Tank Solo. Det blev också kaka på kaka, de slog ut varandra och det blev att jag bara använde 116200.

Nu efter snart tre år som klocknörd känns det som att jag har hittat hem. Mina vanliga tvivlare kommer att säga att klockorna snart flippas och dunka varandra i ryggen, men någon gång måste jag hitta hem. Eller hur? Jag behöver kontrast i min "samling" för att inte tröttna. Och det har jag nu. Ingen slår ut den andra...

Dressaren
image.jpeg

JLC Reverso Edition Spéciale Rouge -16

Gamlingen
image.jpeg

Rolex Datejust 1601 -64

Vardagsklockan
image.jpeg

Rolex Air-King 116900 -16

Arvegodset
image.jpeg

Omega Seamaster Calendar 50-tal

image.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Enligt mig så är ett tiotal rimligt, om man har stor variation på band. Det sämsta är när man är lite stressad och tänker "mesh, i dag vill jag ha mesh", och så måste man byta och jäklas.

Jag siktar dock på att ha två mycket bra klockor "på sikt" och sedan fortsätta hoarda vintage.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En seriös samling bör bestå av mellan 1000 och 1500 klockor. Om man är en 'vanlig' klockbrukare bör ett trettiotal armbandsur finnas i klocklådan. Barn bör ha minst fem klockor att växla med.

Så står det skrivet! :)
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag försöker hitta en bra klocka som funkar i många sammanhang, just nu testar jag om jag ska ha min 116200 och sälja min 114060. Sen har jag en SKX007 som betaer.
 
Topp