• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor ska man ha egentligen?

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad jobbar du med som tvingar dig att köra gshock på jobb??

Snickare. G shock är absolut inte ett måste. Rolex och breitling fungerar utmärkt. Men något mer slit och släng känns som ett vettigare val.

Svaret är ganska så enkelt, du behöver många!

image.jpeg
image.jpeg

Jag hade ingen aning om att du va en hoarder! Blir uppriktigt imponerad! Hatten av:pompus:

Tja Flow! Long time.
En klocka som du bytte mot en något tristare tidsmätare passar in där som nummer 3. Detta är inte din, men en likadan...min. :)
IMG_1231.JPG

Hallå JensBP! Verkligen, så här i efterhand med facit i hand så va blackbirden en så mycket roligare klocka. Slit den med hälsan, kompis! Har du hittat den första blackbirden ännu?

Jag har provat att lägga allt krut på en klocka, då köpte jag en Jaeger-LeCoultre Master Calendar med en svensk meteorittavla. Den var rolig ett tag... Jag har provat att köra en duo och då gått på att köpa det jag gillar - då blev det att jag köpte två Submariners varav ena var en 16613 och den andra 76100. Det blev kaka på kaka. Jag har provat att köra en trio och då också köpt det jag gillar - då köpte jag en Rolex 116200, Rolex 1601 och en Cartier Tank Solo. Det blev också kaka på kaka, de slog ut varandra och det blev att jag bara använde 116200.

Nu efter snart tre år som klocknörd känns det som att jag har hittat hem. Mina vanliga tvivlare kommer att säga att klockorna snart flippas och dunka varandra i ryggen, men någon gång måste jag hitta hem. Eller hur? Jag behöver kontrast i min "samling" för att inte tröttna. Och det har jag nu. Ingen slår ut den andra...

Dressaren
image.jpeg

JLC Reverso Edition Spéciale Rouge -16

Gamlingen
image.jpeg

Rolex Datejust 1601 -64

Vardagsklockan
image.jpeg

Rolex Air-King 116900 -16

Arvegodset
image.jpeg

Omega Seamaster Calendar 50-tal

image.jpeg

Precis lagom där. Hade nog själv valt några andra modeller men du har något som täcker alla lägen. :)

Har alltid känt att minst tre behövs. Men nu har jag varit nöjd med endast två sen mars i år och tror som @Per säger att en riktigt bra grund/vardagsklocka är viktigast. Det har jag hittat i min 1680.

image.jpeg

Med dom två tungviktarna så klarar man sig långt! Kanske något sådant man ska sikta på. Less is more!
 

Hö_97

Omega
image.jpg
Kör dessa två i nuläget och tycker de täcker ett relativt brett spektrum. En Hublot Classic Fusion Titanium 38mm och en PAM 111! Hubben funkar vid hyffsat dressade tillfällen medans pannan används mer som daglig klocka, gör sig även väl i sportigare sammanhang med gummiarmband. I framtiden så skulle jag nog komplettera med en mer renodlad dressare som t.ex. JLC master control ultra thin sam en sport-Rolle på länk, typ en 14060 eller dylikt!
 

Tarkovski

Omega
Om jag hade en större budget utöver handdragna vintagehistorier (Poljot, förmodligen en Exacta, Vostok Komandirskie, Certina Waterking och på ingång Seagull 1963) jag redan har skulle jag köra:
Tissot Le Locle med förmodligen nytt band (vardagsdress och till skjorta).
Cartier Tank (dress vid finare tillfällen).
Rolex Submariner (vardagsbeater och till pikétröja).
Casio G-shock soldriven (arbetsbeater).
 

plexan

Cartier
Egentligen räcker en automatisk fin beater och en Quartz ful beater + eventuellt en dress klocka om du klär dig fint ofta. Så 2 eventuellt 3 tycker jag är rimligt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Snickare. G shock är absolut inte ett måste. Rolex och breitling fungerar utmärkt. Men något mer slit och släng känns som ett vettigare val.



Jag hade ingen aning om att du va en hoarder! Blir uppriktigt imponerad! Hatten av:pompus:



Hallå JensBP! Verkligen, så här i efterhand med facit i hand så va blackbirden en så mycket roligare klocka. Slit den med hälsan, kompis! Har du hittat den första blackbirden ännu?



Precis lagom där. Hade nog själv valt några andra modeller men du har något som täcker alla lägen. :)



Med dom två tungviktarna så klarar man sig långt! Kanske något sådant man ska sikta på. Less is more!
Om du med första Blackbird menar blackbirdens fader, en av de första 500 moderna chronomaterna från 1984, så ja. Nummer 425 tillverkad. :)
IMG_0786.jpg
 

413x

Breitling
Vissa dagar jag surfar runt här känns det absolut nödvändigt med 4-5 klockor, om inte fler.
Andra dagar känner jag att en Rolex Submariner är allt man behöver.

Har dock kommit fram till att det som passar mig bäst är en Speedmaster och en lite mindre dyr dykare för fisketurer och strandliv, en Squale i mitt fall.
 

Zalath

Panerai
Vissa dagar jag surfar runt här känns det absolut nödvändigt med 4-5 klockor, om inte fler.
Andra dagar känner jag att en Rolex Submariner är allt man behöver.

Har dock kommit fram till att det som passar mig bäst är en Speedmaster och en lite mindre dyr dykare för fisketurer och strandliv, en Squale i mitt fall.
Svårt att misslyckas med en Speedmaster som vardagsklocka! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En 1675/ 16710
En Sub ( Tudor el Rolex )
En Speedy
En ... Dressare, beror på hur du skött dina kort hittills. Daydate, piepan i guld eller en hi-beat Seiko allt beroende på hur mycket du slösat hittills

Eller så köper du en AP RO och blir OWG
Men det låter ju inget roligt, eller hur? så det får bli din femte klocka lite längre fram
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
3-4 klockor tycker jag borde bara lagom men personligen så har jag runt 10 klockor. Dykare, kronograf, gmt, dressare, länk, mysiga skinnband och andra variablar måste vara uppfyllda. Kan känna att jag saknar en klocka till mitt trevliga strutsband. :( Går ofta och tänker på vilken klocka jag skulle kunna sälja härnäst, givetvis för att ge plats för något nytt.
 

Apansson

Torpare
En 1675/ 16710
En Sub ( Tudor el Rolex )
En Speedy
En ... Dressare, beror på hur du skött dina kort hittills. Daydate, piepan i guld eller en hi-beat Seiko allt beroende på hur mycket du slösat hittills

Eller så köper du en AP RO och blir OWG
Men det låter ju inget roligt, eller hur? så det får bli din femte klocka lite längre fram
OWG med AP? Låter som en dyr historia..
 

Freddie L

Panerai
Förvånad över att så många säger 2-3. För mig känns det helt oacceptabelt att begränsa sig så när det finns så mycket roliga klockor (i alla prisklasser) där ute.
Jag är inte en samlare, utan mer så att jag vill ha en klocka av "varje typ", "varje rolig till tillverkare" eller för "varje tillfälle". För att leva ut den ambitionen skulle jag väl behöva ha en låda för 50-klockor eller nåt, och en orealistiskt stor budget för mig. Runt tio klockor har jag nu, och det är för det jag planerar i framtiden. Tillräckligt många för att ha en bredd och förhoppningsvis inte så många lådvärmare, och dessutom en utmaning att välja och begränsa sig.
 

UNO

Panerai
Dress? Check. Casual? Absolut. Beater? Jajemän, den tål stryk. Vintage? Nej tack, men definitivt ögongodis.
Antal klockor? En.
image.jpeg
Apansson har lämnar rätt svar rent principiellt men sen kanske man "har" några klockor typ G-Shock, Swatch, den man fick i present, farfars fickur etc.
Själv har jag nu dessutom en Grand Seiko Quartz to GrabNGo eftersom den går under all radar m e n Apansson hit the nail.
 

Apansson

Torpare
Apansson har lämnar rätt svar rent principiellt men sen kanske man "har" några klockor typ G-Shock, Swatch, den man fick i present, farfars fickur etc.
Själv har jag nu dessutom en Grand Seiko Quartz to GrabNGo eftersom den går under all radar m e n Apansson hit the nail.
Skulle ju gärna ha en 116719 och en 116618 också... Och kanske en DJ i stål. Bara för att liksom. Om man hade en halv mille extra skulle det bli några rollar till. :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Man blir nog aldrig klar samtidigt är det väl det som är det roliga :)
Sen gissar jag att man i början (som jag) köper en hel del som man efter ett tag inser var bättre på bild än på handleden och säljer vidare alt det bara ligger i lådan och ser kul ut
För att sedan bara köpa det man verkligen gillar
Sen kan det ju bli en ruskig massa klockor det med
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
@Per lämnade ett bra svar, exakt så funkar jag.

Inga kompromisser, kompromissar du lär klockan bli liggande och till slut såld.

Jag har en kung och en drottning, resten blir arbetarna. Men det är de TVÅ som används 99% av tiden
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är på väg ner mot 3-4 klockor som jag tycker riktigt bra om, som ska behållas. likt @Chrisse
Jag kan faktiskt bli lite avis på dom som valt att vara owg.
Kan tänka mig att min låda ser ut så här framöver:
GMT 1675 (vintage)
Nautilus 3800 (vinter)
Aquanaut 5167 (sommar)
Seamaster 200m (beater)
Sen en Autavia 1163 men den "räknas inte".

Som sagt, inte lätt det här.
/j
 

Apansson

Torpare
Ahhh... Men det är väl halva charmen, när man möter en fellow AP owner kan man nicka lite till varandra och bekräfta att man har det lite tufft, som småbarnsföräldrar med kräks på axeln och svarta ringar under ögonen. Delad börda är också börda
Vilket är anledning nog att inte skaffa varken AP eller barn. ;)
 
Topp