• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor ska man ha egentligen?

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Jag har i mitt klockliv pendlat mellan att ha MÅNGA till att tycka det är knäppt att ha en massa klockor som sällan eller aldrig används. Jag har sålt, bytt och köpt fram och tillbaka för att nu landat i att jag inte har ett tak på hur många eller få jag vill ha. Tillåter ekonomin det så kör på....
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
 

Göteborgare

Cartier
Jag köper klockor som jag bestämmer mig för att sälja innan jag köper en ny. Har hittills aldrig sålt någon. Har åtta nu, varav fem kan räknas som "riktiga" klockor. Kan säkert få en diagnos för detta av en duktig pyskolog ☺
 

rotvold

Friends of KS
Jag känner mig nöjd med min 116200 i alla lägen faktiskt :) tror inte jag hade behövt två klockor, hade bara blivit att en klocka alltid kommer få ligga i lådan, och det ser jag inte det roliga i. Är det så att jag tröttnar så kommer jag nog flippa och köpa nytt istället!
 

isbjörn

Panerai
Svaret är ganska så enkelt, du behöver många!

image.jpeg
image.jpeg
"Hmm.... var lade jag ifrån mig den där enochenhalva miljonen nu igen? Ahhh...där ligger väskan!"
Skönt att se. (Förutom trevliga klockor) Det ger lite perspektiv på verksamheten. Och lite ökat mentalt svängrum för egen del. :)
Rock on!

Javisst ja, egna ståndpunkter också var det ja. Kom av mig helt här... ;-)
Steg 1: en Speedy + en vattentät beater. Och kanske en liten dressklocka för den som vill vara fin i kanten ibland. (Inte jag) Jag körde så i många år. (Förutom dressen)

Steg 2: Behåll Speedyn. Lägg till till en safir-Sub, och notera hur beatern reduceras till en sällan använd grov-och-äckel-beater för värsta dikesgrävningen och påtvingade besök vid allmänna badhus. Dumpa dressklockan och skaffa en trivsam vintage istället.

Steg 3: Behåll Speedyn. Serva suben. Skaffa en trevlig 1675, om du inte var så förutseende redan i steg 2. Dags för en dressare för den som vill vara extravagant. Nån med Oyster eller kanske en Cartier tank för den sportige, en Reverso för den verklige gentlemannen.

Men man klarar sig bra med endast en 116200. Och en Speedy.
Lever jag som jag lär? Inte riktigt, men här finns drag av verkligheten.
 
Senast ändrad:

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
En seriös samling bör bestå av mellan 1000 och 1500 klockor. Om man är en 'vanlig' klockbrukare bör ett trettiotal armbandsur finnas i klocklådan. Barn bör ha minst fem klockor att växla med.

Så står det skrivet! :)
1500 låter mycket. 400 låter dock rimligt.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag hade lagt så mycket som det krävdes för att få en vardagsklocka som jag var nöjd med. Om det är tusen kronor eller 150k spelar mindre roll. Med en riktigt bra klocka så har man en bra början. Om det sen stannar på en eller på hundra klockor är inte det viktiga. En bra klocka som man trivs med kan man förmodligen bära i de flesta situationer och i de lägen som den inte passar så misstänker jag att man inte behöver bära en enda klocka.

Det sagt så har jag självklart fler klockor än en.. Jag hade dock varit happy med alla dem även om jag bara haft en av dem. Viktigare att pricka rätt på sina inköp än att kompromissa. :)
Håller helt med här. Men det har krävts en hel del flippande för att komma fram till den slutsatsen.
 

Djingis Khan

Breitling
Har länge satsat på att ha tre stabila klockor, en beater, en finare för mer städade tillfällen och en kanske något dyrare dykare/chronograph. lyckas skrapa ihop de två första nu men kommer nog tyvärr ta något/några år för den sista :confused:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
4 känns rimligt. En vardagsklocka, en dressare, en beater och en bonusklocka (=något annat kul). Självklart bör man ha en reservuppsättning, dvs totalt 8 :) Gärna även en uppsättning till, som extra backup och variation.

Summa 12 :)
 

Calle med C

Panerai
Hur många ska man inte ha? Så fort man tror att man är nöjd hittar man en till man vill (läs: måste) ha.

Det viktiga är att du hittar något du verkligen gillar. Sen tycker jag att en klocka för var dag känns ganska rimligt. 5 eller 7 får du avgöra själv. Fler än det antalet så har missbruket satt klorna i en.
 
Topp