• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor?

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag har som sagt spenderat en begränsad tid i er värld men känner att ju mer man läser och ju mer man går runt hos olika AD och prövar klockor att man är fast... (Tack återigen Dixie) o_O

Innan har jag inte ens funderat på vad jag har på mig en klocka, än mindre brytt mig om jag har en kring handleden. Men nu när man börjar fundera på det så skulle man vilja ha olika så klart.

En till vardags, jag har ett arbete som stundtals kan kräva en tålig klocka och som helst ska vara hållbar och inte signalera "Hej titta på mig, jag kostar 30k"

En vardagslyxklocka som passar till det mesta, det är här jag ser min framtida sub fylla sin plats.

En dressig klocka tills när kostymen kommer på eller när man ska slå klackarna i taket på lokal.

De här tankarna fick mig att fundera. Hur många klockar har ni hardcore fans? Har ni i regel en eller två som ni byter i mellan eller är det ett stall med olika. Hur tänker ni med antal och olika klocktyper? Visa gärna i bild vad ni sitter på nu :cigar:
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Det har varierat en del över tiden. Just nu kör jag i princip Sinn 556i på jobb och aqualand när det behövs något mer hållbart.

Vad har du för klocka idag?

image.jpg
image.jpg
 
  • Like
Reactions: Man
Varvar mest mellan dessa två...
Seikon till vardags och BB:n som stiligare alternativ. Dressklocka har jag gett upp eftersom dom blir liggande.


image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Handlar snarare om att fylla kategorier, än att fylla platser. I dagsläget har jag 5 som jag snurrar på.
Dykarklocka
Kronograf
GMT
Dress
Vintagedykare

Det har sagts att alla klockälskare bör ha minst 10 klockor, men jag tycker 3-4 är ganska perfekt (+ några beaters och arvegods). Har man för många så blir de bara liggandes.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Sök på "visa din samling" så hittar du mycket smarrigt. Varierar själv mellan 7-8 klockor.

Välkommen hit förresten.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur sätter ni era kategorier?
Själv hade jag en plan på

Grå/svart kostym
Blå kostym
Ute med kids och leker
Casual
Bad/sommar typ
Nått i den stilen :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
En praktisk, tät och stryktålig klocka som funkar till det mesta. Sen skaffar man så många obskyra vintageur som ryms i lådan och budgeten, dock alltid kvalitet före kvantitet!
 

sveol

Cartier
Köpte en svindyr box från rainer som rymmer 6 dinkor. Så det får räcka. Problemet är att alla övriga klockor förpassas till byrålådan. Kanske dax för en ny box

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Glusch

Cartier
För tillfället sju, även om endast fyra används aktivt. Planerar att införskaffa en rainerbox med antingen 6 eller 8 platser och sen köra "en in, en ut". Vi får väl se om det håller...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Precis köpt en box för 8 stycken och har väl någon långsiktig plan om att dessa platser skall fyllas med en varierande samling ur vars kvalitet jag hoppas ska öka med tiden. Är också relativt ny i samlandet och jag märker hur intresset för ändras hela tiden. Jag satt och kollade JLC reversos i flera timmar igår för att lära mig mer om de olika modellerna. Hade någon sagt att jag skulle göra det för en vecka sedan hade jag sagt "aldrig"

Annars gör jag som alla andra förnekare här, jag letar olika funktioner, färger och vintage för att ge mig själv en anledning att drömma mig vidare.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag varvar just för tillfället mellan två.
På jobbet:
2014-10-24 10.08.59.jpg

All övrig tid. Varför inte Rolex på jobbet? Jo för jag jobbar mycket praktiskt i metallkonstruktion så hellre förstör jag en Seiko.
2014-10-17 07.05.23.jpg

Denna ligger hemma och väntar. GMTn kommer att läggas undan ett tag framöver...
2014-10-27 08.57.50.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag försöker hålla mig till max tre stycken då jag tenderar få allt för stor beslutsångest och jag vet att fler skulle innebära klockor i byrålådan vilket för mig är obegripligt.
 

SJ Smythe

Cartier
Tre stycken, tror jag kommer försöka hålla det så med principen en in = en ut. Gillar att ha ganska konsoliderat och inte för många olika, har beslutsångest vilken jag ska använda så som det är. Värdesätter även den personliga historiken med mina klockor, att man kam hänga upp vissa händelser på en klocka som var med på just den. En personlig patinering så att säga som kan bli svår om man flippar och roterar för mycket. Det bygger såklart på att man har keeperkänsla på de klockor man har, vilket jag tycker iaf om sub o speedy (peppar peppar).





Har iofs en beater i form av en digital casio, så i någon mening har jag väl redan brutit mot min "regel".

Är mest sugen på en ordentlig dressklocka och då gärna med månfas. Inte hittat något som får det att vattnas tillräckligt i munnen som dessutom är realistisk. Är förmodligen någon vintagepjäs jag borde ha.
 

JayJay

Rolex
Det perfekta antalet är individuellt. För egen del: 1st Vardags (för egen del sportdress i stål), 1st Dress, 1st Dykare, 1st digital beater, 1st analog kvartsare (gärna HAQ (GS)), 1st Kronograf (hos mig har denna plats varit vakant i över 1år), 1st Vintage (kan upfyllas i någon av de andra) + X-antal billiga/kul klockor eller klockor man har kvar av emotionella skäl. Så ca5-7 + lite småkrafs är optimalt för mig.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Har vi inte fastslagit i flertalet liknande trådar att svaret är n+1=:) där n= antalet klockor du äger just nu, och :) är lika med glad KSáre
 

JayJay

Rolex
Har vi inte fastslagit i flertalet liknande trådar att svaret är n+1=:) där n= antalet klockor du äger just nu, och :) är lika med glad KSáre
En intuitivt tilltalande ekvation MEN ibland VILL man göra sig av med klockor av en eller flera orsaker. T ex smaken har förändrats, den används inte, man vill höja genomsnittsintrycket, man vill förstärka en röd tråd osv osv..
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
12! För bövelen :)

För mig är själva jakten det som jag uppskattar mest. Håller på och spanar efter en lämplig dykare. Fantastiskt att gräva historiskt kring själva klockmärkena och de individuella modellerna.
 
Topp