• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många Speedmaster PRO har vi på forumet?

Pleximannen

Cartier
Här räknas även pre-PRO, så klart. Men inga andra av-arter.

Här är mina två:

PB241838edit.jpg


Årgång: 1966. Patinan på den här är närmast sexuell:
PB241878edit_zps844c5c26.jpg
 

Johan M

Cartier
Här är min som jag ägt i ett år nu. Jag tror förresten att Submariner är forumets vanligaste klocka.



Länken är en 1171/1 med 808-ändlänkar, alltså inte helt original. Passformen mellan ändlänken och länken är inte 100% vilket syns ganska tydligt på den här bilden. Jag har dock inget rassel i ändlänken :)
 

Bilagor

  • speedy2.JPG
    speedy2.JPG
    66.3 KB · Visningar: 561

ZQT

The Banker
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Fina klockor men tråden kommer översvämmas. Måste ju var forumets vanligaste klocka?

Vet inte om det är något negativt. Speedmastern är ju ändå en klassiker och en schysst klocka. Annat är väl om man börjar lista antalet standard-seikos, även om det också skulle vara intressant att se!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad jag menar är att Speedmaster Pro måste vara den billigaste (överkomligaste) sportklassikern som de flesta klocknördar vill äga (halva priset mot en Sub ofta) och därför nog finns i mycket stort antal. Absolut inte menat att vara negativt.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Vad jag menar är att Speedmaster Pro måste vara den billigaste (överkomligaste) sportklassikern som de flesta klocknördar vill äga (halva priset mot en Sub ofta) och därför nog finns i mycket stort antal. Absolut inte menat att vara negativt.

många äger nog en, men de flesta är nöjda med det... inget större behov av att visa upp dem... till skillnad från Sub-gossarna som inget hellre vill... gissar att tråden blir modest och snabbt faller i glömska... "att verka men inte synas"
;)

Här är min iteration av världens bästa kronograf, skön varierad patinering av tavlan, grymt svår att fånga på bild, men jag börjar fatta vad alla patinafanatiker på VRF pratar om...

Just hemkommen från totalrenovering hos Farfars klocka som gjort ett stabilt jobb! får se hur jag kan leva med de renoverade visarna, får kanske snoka upp ett par gamla...

192872E3-5127-4D8A-BA92-5F31A683EA05-287-0000002ED8AB6995.jpg


888E6DF0-4AAA-4B92-9BC8-83A59501BE66-4278-000001D26C567219.jpg
 

_jonte

Patek
Detta är säkert avhandlat tidigare... Men varför anses Speedmaster Reduced vara en klocka av betydligt lägre rang? Visst lite enklare urverk (väl?), men annars on par...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
Spencer66 skrev:
Vad jag menar är att Speedmaster Pro måste vara den billigaste (överkomligaste) sportklassikern som de flesta klocknördar vill äga (halva priset mot en Sub ofta) och därför nog finns i mycket stort antal. Absolut inte menat att vara negativt.

många äger nog en, men de flesta är nöjda med det... inget större behov av att visa upp dem... till skillnad från Sub-gossarna som inget hellre vill... gissar att tråden blir modest och snabbt faller i glömska... "att verka men inte synas"
;)

Här är min iteration av världens bästa kronograf, skön varierad patinering av tavlan, grymt svår att fånga på bild, men jag börjar fatta vad alla patinafanatiker på VRF pratar om...

Just hemkommen från totalrenovering hos Farfars klocka som gjort ett stabilt jobb! får se hur jag kan leva med de renoverade visarna, får kanske snoka upp ett par gamla...

192872E3-5127-4D8A-BA92-5F31A683EA05-287-0000002ED8AB6995.jpg


888E6DF0-4AAA-4B92-9BC8-83A59501BE66-4278-000001D26C567219.jpg


Åja min herre, du var inte främmande för att visa din 5512 i tid och otid :lol:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
_jonte skrev:
Detta är säkert avhandlat tidigare... Men varför anses Speedmaster Reduced vara en klocka av betydligt lägre rang? Visst lite enklare urverk (väl?), men annars on par...

nä... Reduced (om du menar 36mm med svart tavla) är en styggelse, inuti huserar ett modulverk, dvs kronografen är "piggybackad" ovanpå ett vanligt verk (ETA 2982?), så "egentligen" är det ju inte ens en riktig kronograf... för mig är det enbart ett exempel på Omegas lite tråkiga "mjölkning" av Månklockan.

De övriga "Speedmasters" med 7750-bas (6-9-12 subdial konfig.) har ju mer ett eget liv och "råkar" mest dela namn med Speedmastern, där finns ju utrymme att leka med färger och dag-datum etc. De har jag mer respekt för även om jag hellre köper nåt billigare om jag ändå skulle ha en "vanlig" 7750-krono...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spencer66 skrev:
NiklasArvid skrev:
Spencer66 skrev:
Vad jag menar är att Speedmaster Pro måste vara den billigaste (överkomligaste) sportklassikern som de flesta klocknördar vill äga (halva priset mot en Sub ofta) och därför nog finns i mycket stort antal. Absolut inte menat att vara negativt.

många äger nog en, men de flesta är nöjda med det... inget större behov av att visa upp dem... till skillnad från Sub-gossarna som inget hellre vill... gissar att tråden blir modest och snabbt faller i glömska... "att verka men inte synas"
;)

Här är min iteration av världens bästa kronograf, skön varierad patinering av tavlan, grymt svår att fånga på bild, men jag börjar fatta vad alla patinafanatiker på VRF pratar om...

Just hemkommen från totalrenovering hos Farfars klocka som gjort ett stabilt jobb! får se hur jag kan leva med de renoverade visarna, får kanske snoka upp ett par gamla...


Åja min herre, du var inte främmande för att visa din 5512 i tid och otid :lol:


jojo, i den meningen är jag är ju en Sub-kille såklart! :D jag postar ju MIN Speedy... jag menar bara att andra Speedyägare (läs: alla introverta civilingenjörer som har en modern Pro) inte är lika påfågelaktiga som jag eller the average Submariner-ägare (ekonomen/juristen/målarn/företagaren) :D

no offence till ingenjörer såklart, jag är gift med en o familjen härbärgerar flera...
 

_jonte

Patek
NiklasArvid skrev:
_jonte skrev:
Detta är säkert avhandlat tidigare... Men varför anses Speedmaster Reduced vara en klocka av betydligt lägre rang? Visst lite enklare urverk (väl?), men annars on par...

nä... Reduced (om du menar 36mm med svart tavla) är en styggelse, inuti huserar ett modulverk, dvs kronografen är "piggybackad" ovanpå ett vanligt verk (ETA 2982?), så "egentligen" är det ju inte ens en riktig kronograf... för mig är det enbart ett exempel på Omegas lite tråkiga "mjölkning" av Månklockan.

De övriga "Speedmasters" med 7750-bas (6-9-12 subdial konfig.) har ju mer ett eget liv och "råkar" mest dela namn med Speedmastern, där finns ju utrymme att leka med färger och dag-datum etc. De har jag mer respekt för även om jag hellre köper nåt billigare om jag ändå skulle ha en "vanlig" 7750-krono...

Mja.. pratar om de som är nästintill identiska med Pro'n men som är ca 39mm och har texten Speedmaster Automatic.
 

Johan M

Cartier
Speedmaster reduced har lite konstiga proportioner på tavlan, den är inte alls lika snygg som Pro. Jag tror att det är en av anledningarna till att den inte har så högt anseende.

De övriga automatiska speedys har ju andra funktioner som talar för dem, t ex månfas och datum.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Räknas inte Speedmaster Co-axial in då? :(

Förövrigt är inte 50k halva priset mot den Sub jag vill ha (vilket är tur för min plånbok 2013)

Ni får se den i alla fall :shock:


/Asplund
 

Bilagor

  • IMG_2055.JPG
    IMG_2055.JPG
    230.6 KB · Visningar: 449

Ministern

Founder
2-Faktor
Asplund skrev:
Räknas inte Speedmaster Co-axial in då? :(

Förövrigt är inte 50k halva priset mot den Sub jag vill ha (vilket är tur för min plånbok 2013)

Ni får se den i alla fall :shock:


/Asplund

Jag menar självklart de riktiga Speedmasters med 861 eller 321 verk.
 

Pleximannen

Cartier
Asplund skrev:
Räknas inte Speedmaster Co-axial in då? :(

Förövrigt är inte 50k halva priset mot den Sub jag vill ha (vilket är tur för min plånbok 2013)

Ni får se den i alla fall :shock:


/Asplund

Man kommer ju inte ifrån att den är sjukt fin. Plexi på den så hade den ju suttit... =)

Speedmasterlinjen hade blivit perfekt om de droppade alla skumma varianter och bara körde Pro och Co-Axmodellen. Inga reduced, 7750-baserade grejer och annat sånt som sticker iväg åt olika håll. Kan jag tycka då...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vackra bilder från er alla och under 2013 kan det hända att en faller ner på min arm, bland de snyggaste kronograferna ever made...
 

Målarn

The Steak
En Väldigt risig kryssningsfyllebild på Speedyn, men här kommer den iaf hahah :D
20121130_210101.jpg


Och en lite finare bild också :) (reduced = såld)
bild16.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Asplund skrev:
Räknas inte Speedmaster Co-axial in då? :(

Förövrigt är inte 50k halva priset mot den Sub jag vill ha (vilket är tur för min plånbok 2013)

Ni får se den i alla fall :shock:


/Asplund

Man kommer ju inte ifrån att den är sjukt fin. Plexi på den så hade den ju suttit... =)

Speedmasterlinjen hade blivit perfekt om de droppade alla skumma varianter och bara körde Pro och Co-Axmodellen. Inga reduced, 7750-baserade grejer och annat sånt som sticker iväg åt olika håll. Kan jag tycka då...

Kan inget annat än att hålla med!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Min Speedy på alligator. Nästintill oanvänd så den lär hamna på K&S så småningom eftersom den får allt för lite tid på handleden.

na6ymeme.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor

John R

Panerai
Här kommer en till!

9F62B950-8D69-4824-BAE0-9C8DDC68ADE1-5682-0000065483EBDDB5.jpg


Nöjd som fan!

Här är bilden som fick mig att slå till. Bli till att slöjda i mellandagarna ;-)
E75BC3BC-D02F-48F0-A676-F1A7F228F5E3-4580-0000053AAA46EF71.jpg


/John R
 
Topp