• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många tillverkare finns egentligen av nato straps?

TaxiDave

Breitling
Jag slogs nyligen av hur nästan alla försäljare, såväl svenska som internationella, nästan har exakt samma utbud av nato/zulu... identiska färger verkar det som. Vilket får mig att undra hur många natotillverkare som egentligen finns (förutom billiga limmade straps), eller har de alla samma leverantör? Inväntar första riktiga klockan, en Seiko SKX007 så det kanske bara är jag som är novis och okunnig men det är min uppfattning i alla fall...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nästan ett oändligt antal tillverkare i många olika grader av kvalité. Men faktum är att även så gott som de billigaste nato-banden är skapliga. Börjar man gå upp i pris får man bättre kvalité på ståldetaljerna, lite fintrådigare material, ev. läder på insidan om man verkligen går high-end, osv..
 
Du borde bara rekommendera den som jag köpte av efter din tråd. Fattar att dom inte finns i alla storlekar men sjukt bra nato

Timefactors De Luxe NATO ja, dom verkar dock bara finnas i 20 och 22mm i nuläget men visst, en 20 kan nog funka på en 21mm då kanterna är lite oregelbundna och remmarna därför ser större ut. Inte säker på att det blir någon glipa att tala om.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Gnomwatches är min kanal sedan jag fick tipset för ett antal år sedan. Kanonkvalitet.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag slogs nyligen av hur nästan alla försäljare, såväl svenska som internationella, nästan har exakt samma utbud av nato/zulu... identiska färger verkar det som. Vilket får mig att undra hur många natotillverkare som egentligen finns (förutom billiga limmade straps), eller har de alla samma leverantör? Inväntar första riktiga klockan, en Seiko SKX007 så det kanske bara är jag som är novis och okunnig men det är min uppfattning i alla fall...
Många finns det men hur många finns kvar om man kräver lite kvalite? Låt oss börja med längden. MOD (Ministry of Defence) säger 28cm exklusive spännet. Det krävs om man har lite kraftigare handled och vill göra en snygg och säker tillbakavikning av änden i sista keepern. Allt för många natos är kortare än 28cm. MOD specen säger även svetsning och inte insydda spänne/keepers, förstärkta hål, helgjutna metalldelar och 1,2 mm tjock nylon. Här faller fler bort. Sist (dock inget MOD krav) gillar jag inte hård plastig nylon som många billiga band verkar vara gjorda av. Att helt gå på MOD specen är kanske överkurs, och då finns bara några få att välja på, men värt att ha i åtanke är att "same, same but different" faktiskt gäller för natoband.
 

Bakkman

Breitling
Bara att handla via aliexpress om man orkar vänta ca 3v. Priser från nån dollar och uppåt ink frakt. De flesta jag fått därifrån har varit lika bra som de jag köpt via svenska sidor. Alla lär ju mer eller mindre komma från Kina ändå.
 
Det är kul att det finns så många val på marknaden!
Just nu håller jag faktiskt på att spika en ny generation NATO-band med samma typ av hårdvara som den som @Undersköterskan gillade på Timefactors variant. Ett provex är just nu på väg till en testare på KS... :)

Vad roligt ! En fantastisk nyhet för oss NATO-bandsälskare :)

Du kan räkna med åtskilliga beställningar från mig - efter att ha prövat Timefactors De Luxe är det omöjligt att gå tillbaka till ett vanligt NATO. Några frågor, förstår om du kanske inte kan eller vill svara på samtliga men jag kan inte låta bli att fråga ändå.

1) Kommer du att erbjuda fler storlekar (Timefactors levererar bara i 20 och 22mm. Själv hade jag gärna haft remmar i 18mm också och även i mer udda 19mm).

2) Hur blir det med färgsättningen ? Fler alternativ än Timefactors rip-off på OEM Omega ?

3) Blir det hårdvara i högglanspolerat stål som på en vanlig NATO-rem ? Gillar inte riktigt den sandblästrade finishen på Timefactors-remmen.

4) En av de stora fördelarna med NATO-remmar är ju säkerheten och en hel del av detta försvinner med Timefactors-variantens spänne som tyvärr har bandstift. Hur blir det med dina ? Det hade ju varit underbart om spännet var tillverkat i ett stycke och vikt in i remmen precis som på ett vanligt NATO.

Toppenkul att du satsar på detta, @Singular ! High-end NATO, om man får kalla remmarna det, känns rätt i tiden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp