• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man daterar en tank

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Många, eller de flesta, nya dinkor lämnar en känslokall och faller in i mängden. Sedan har vi vintageur som ofta är mysiga och påminner om en relativt nära dåtid som vi själva kanske upplevt. Detta är det tredje steget, vi närmar oss en svunnen tid och dess antika materielle ting.

Min banantank är ingen nyhet, men jag bytte band igår och passade på att ta lite bilder på insidan. Först ser vi den handgraverade datummärkningen, vem behöver cert?

esPivM0.jpg


Nedan ser vi hur bandinfästningen ser ut. Rätt intressant och den håller än

qtU6g5Q.jpg


Verket är för mig okänt, China ? Boett och tavla är märkta med ett matchande serienummer så man visste att delarna passade ihop. Var nog en del man anpassade för hand på denna tid.

12w6vvR.jpg


Tavlan är rejält böjd och visarna fint blånerade.

NfMQgSj.jpg


Sedan var det bara att skruva ihop boetten med det nya krokodilbandet.

zXX6RO5.jpg


Böjd är boetten allt, och tur är väl det...

cpCfuAy.jpg
 

DrDre

Patek
@ Boris Balkan Ang vad en Tank är. Det jag har läst är att Cartier designade en klocka som såg ut som en dåtida stridsvagn uppifrån. Därav namnet Tank. Det skedde någon gång runt första världskriget så det var väl därför han fick inspiration från just en stridsvagn. Om det är en skröna eller om det är sant vet jag dock inte.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Du har säkert redan gjort det här men... om du skruvar bort tavla och visare, står det ingen märkning på tavelsidan av verket?
 

paradis

Audemars
Den ser ut att vara jätte gammal, men när jag ser på storleken på klockan......typ1950-60 då hade dom flesta märke små klockor. Din är en riktig bamse, Cartier ,................är mycket nyfiken på ålder..!!!!!!!
 
C

China

Guest
China du kan inte lista ut något om detta ur? Jag är helt lost.

Du är inte ensam...

Den här bananen tycker jag är ganska lurig på flera sätt. Verket ser bekant ut, men det ringer ingen klocka. Har du sett om urverket har några märkningar under balansen eller på tavelsidan?

Boetten är också lite klurig, märkt för den Franska marknaden, men frågan är vem tillverkaren är. Jag är heller inte så säker på att det rör sig om en Schweizare. Ett skott i mörkret är att klockan är ett hopplock av någon Fransk juvelerare, då även urtavlan är omärkt, men det är ju inte till mycket hjälp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har säkert redan gjort det här men... om du skruvar bort tavla och visare, står det ingen märkning på tavelsidan av verket?

Gjorde det tidigare, men det var dåligt med märkningen. Det var något tecken men kommer inte ihåg vad och inget jag lyckades identifiera. Förmodligen var urverket inköpt utifrån och boetten tillverkad av någon lokal guldsmed, men inget jag vet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du är inte ensam...

Den här bananen tycker jag är ganska lurig på flera sätt. Verket ser bekant ut, men det ringer ingen klocka. Har du sett om urverket har några märkningar under balansen eller på tavelsidan?

Boetten är också lite klurig, märkt för den Franska marknaden, men frågan är vem tillverkaren är. Jag är heller inte så säker på att det rör sig om en Schweizare. Ett skott i mörkret är att klockan är ett hopplock av någon Fransk juvelerare, då även urtavlan är omärkt, men det är ju inte till mycket hjälp.

Ungefär i de banorna jag funderat. Jag tittade som sagt på tavelsidan men blev inte själv klokare av det. Tyvärr har jag raderat den bilden, så öppnar jag igen återkommer jag. Lokal fransk guldsmed kan mycket väl stämma. Kul att den hittat hit dock, köpte den på en pantbank i gbg. Vem som tillverkat verket är kanske inte så intressant iom att det inte ser ut att hålla någon speciellt hög kvalitet. Tack för att du tog dig en titt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den ser ut att vara jätte gammal, men när jag ser på storleken på klockan......typ1950-60 då hade dom flesta märke små klockor. Din är en riktig bamse, Cartier ,................är mycket nyfiken på ålder..!!!!!!!

Ta på dig läsglasögonen! Rätt tydlig handgravering, 28/8 1930. Typ samtida som min Jaeger duoplan som är rätt smäcker...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gjorde det tidigare, men det var dåligt med märkningen. Det var något tecken men kommer inte ihåg vad och inget jag lyckades identifiera. Förmodligen var urverket inköpt utifrån och boetten tillverkad av någon lokal guldsmed, men inget jag vet.


Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra den hantverksmässiga kvaliten på äldre verk. Du som har ett bättre öga för sådant, hur står står sig det här mot andra samtida prestigemärkens verk? Om det håller hög klass, så är det väl med en stor sannolikhet att det är tillverkat av någon av dem? Du får ta en bild på den märkningen vid nästa service och fråga China, annars kan det vara idé att skicka ett mail till Roland Ranfft och fråga?
(kommer inte ihåg vilket forum han brukar husera men det vet du säkert)

Edit: Haha, sorry såg inte att du skrivit att det inte var så hög kvalitet på verket...
 
Topp