• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man kokar en klocka

wilsdorf

Omega
Vill ni hänga med på en resa till saltare hav??


Egentligen började det med dessa sjuka bilder av när en Bronzo varit i saltvatten och börjat ärga. Kopparfärgen som smälter samman med den gröna ärgningen – helt fantastiskt snyggt. Detta är min åsikt som säkert inte delas av alla. JAG VILL HA!!
Därför skred jag till verket. Inte med en Bronzo men med min Montres Militaire.



Så först lite "Före bilder":

P1000312.JPG



Så hur får man i mars månad tillgång till dom saltstänkta varma karibiska haven om man inte bokat semester dit? Elementärt min käre Watson – spishäll och Falk salt. Upp med värmen så det blir sådär lagom pool temperatur. Men är det verkligen tillräckligt salt? Låt oss ordna Döda Havet stuk.


P1000319.JPG


P1000331.JPG


Upp ur grytan och sen vänta en stund. En stund till. Ännu en stund och så börjar några vaga tecken synas.


190.JPG

192.JPG






Slutresultatet blev väl....sådär. Inte klar ännu men vi ska se vad vi kan göra. Som ni vid det här laget fattat så är jag skitkass på kemi så ingen aning om hur man skulle kunna accelera processen ytterligare. Nån sa att elektricitet skulle funka. Kanske ha klockan i munnen medan man sticker in fingrarna i ett elluttag?
 
Kanske regelbundna dopp i en veckas tid är det som krävs? Har ingen aning, men håller med om att det är ett kul projekt - keep us posted!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag villa minnas att jag sett lösningar med kokt ägg som mosats och sedan lagts i en försluten påse tillsammans med klockan?
 

Tome

Cartier
Fasen! Man kanske kan få användning för alla kurser i elektrokemi och materiallära ändå som man läste för en sådär 15 år sen :artist: Vilken klocka ska jag offra...? ;)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Enastående projekt!
Sillspad och kokta ägg... och el. Det kanske inte räcker med bilbatteri. Jag tror den måste träffas av blixten!!! :artist:
 
Topp