• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur man ruckar en Rolex

JoakimS

Silver
2-Faktor
Hej,

Tänkte det kunde vara kul att dela med mig om hur man ruckar en Rolex. Dom flesta Rolex verk har en så kallad ”free sprung balance wheel”. DVs att balanshjulet hänger fritt från fästet på hairspring. Det går därför inte att korta/länga fjädern med hjälp av regulator pins. För att rucka en Rolex (få den att gå fortare eller långsammare) så finns istället vikter på balanshjulet. Vikterna är skruvar som man kan skruva in eller ut beroende på vad man vill uppnå. @R-Svarvofix lärde mig en bra minnesregel, tänk er en skridskoprincessa ⛸️, dom snurrar snabbare när dom går ihop med armar och ben och snurrar långsammare när dom sträcker ut armar och ben från kroppen.
På samma sätt fungerar det på balanshjulet. Ska klockan snabbas så skruvar skruvarna/vikterna in och annars ut för att göra den långsammare.

Skruvarna har dock inte några spår för vanliga mejslar. Dom är stjärnformade i sina skallar. Och Rolex har ett specialverktyg för detta ändamål, mikrostella. Verktyget har också en vikt i sig och en skala för att man ska se hur mycket man skruvar skruven in/ut. Varför är det viktigt? Jo man måste skruva precis lika mycket på skruvarna som ligger 180grader från varandra, annars kommer balanshjulet tappa balansen 😂 och inte vara i våg längre vilket kommer göra att den går ojämnt i olika lägen.

Nedan ser ni mikrostella skruv på ett Rolex 3000 verk i en airking jag ruckade idag. På sista bilden ser ni att änden på verktyget har en form som precis kan glida på skruven. Gäller dock att inte nån försökt skruva skruvarna tidigare med korntänger och skadat dom, då passar inte verktyget formen på den deformerade skruven.
IMG_5659.jpeg
IMG_5660.jpeg
IMG_5661.jpeg
IMG_5662.jpeg

IMG_5664.jpeg

Intressant läsning.
Tack för tydlig och bra info.
Nog inget jag nånsin kommer ge mig på själv men kunskap är alltid makt.

Som vanligt grymma bilder!
Hur skall man tänka ang. hur antalet varv på skruvarna påverkar gången? (ex. 1/10 varv = 1 sek/dag)

Tillbaka
Topp