• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur man upptäcker en icke-genuin Omega Seamaster 120

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
För en vecka sedan fick jag erbjudande om att köpa en Omega Seamaster 120 från 1969.
En mycket vacker vintage-klocka som tillverkades i fyra olika versioner, med fyra olika referensnummer.
Just denna hade referensnummer 135.027 vilket innebär manuell uppvridning och utan datum med kaliber 601, vilket är den mest unika av dessa fyra.
Foto 2017-08-05 10 40 47.jpg

På bilden ser klockan mycket välvårdad och trevlig ut. Att en klockan från 1969 var så välbevarad var det första som fick mig att tveka, så jag efterfrågade fler bilder och fick bland annat följande bilder.
Foto 2017-08-05 10 40 58.jpg

Jag tyckte att sjöhästen såg lite missbildad ut på bakboetten och mina misstankar ökade.
Foto 2017-08-05 10 41 04.jpg

Denna bild var det som gjorde att jag upptäckte att kockan var fejk och att jag nu sagt upp min bekantskap med denna säljare.
Låt oss titta närmare på detaljerna. Här är en bild från en äkta Omega Seamaster 135.027.
2.jpg

- I Omega-märket ovanför caliber "601" finns en etta vilket inte förekommer på den äkta.
- 31 milj. serienummer på den som är fake och 28 milj på den äkta.
- Skruven som sitter upp till höger om bokstaven o i Co efter texten OMEGA WATCH sitter rakt ovanför O:et på den falska.
- Kugghjulen på den falska är glansig medan den äkta är matt.
- Rubinerna som syns i urverket är nersänkta på den äkta.
- Överhuvudtaget så är kvalitén mycket sämre på allt material i den falska.
3.jpg

När jag nu visste att den var falsk kunde jag med enkelhet hitta fler punkter som tyder på detta.
- Jämför kvalitén på sjöhästen på bakboetten på den falska och den äkta.
1.jpg

- Jämför siffran 5 på bezel. Den falska är mer öppen än den äkta.
- Jämför siffran 1 på bezel. Den falskes etta är som en klump medan man på den äkta kan se två tydliga streck som bilder siffran 1.
- Det finns små skillnader även i de andra siffrorna på bezel.
- Minutvisaren på den äkta är något kortare än på den som är fake.
- Strecken på bezel är något kortare på den som är äkta.
Kanske det mest uppenbara av allt som jag inte såg från början:
- Texten T SWISS MADE T ska inte stå på urtavlan utan på insidan av boettkanten.
Ni hittar säkert själva fler punkter som tyder på att detta var en kopia.
Med denna text vill jag bara skicka ut en allmän varning. Tydligen har det förekommit ett antal fake-versioner av denna modell på Ebay den senaste tiden. Några av dessa har också afghanska flygvapnets märke på baksidan (eftersom denna klocka faktiskt har används av afghanska flygvapnet) men även den är fake. Så se upp och var noggranna om ni är ute efter en sådan här klocka!
 

holma20

Panerai
tror du är lite ute och cyklar, verket i sig är det inget fel på.. ser ingenting som indikerar på att den inte är äkta,
1an som du nämner förekommer visst inget konstigt med den!...

tavlan är ommålad men verket vet jag inte vad du snackar om uppenbarligen inte du heller ;)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
tror du är lite ute och cyklar, verket i sig är det inget fel på.. ser ingenting som indikerar på att den inte är äkta,
1an som du nämner förekommer visst inget konstigt med den!...

tavlan är ommålad men verket vet jag inte vad du snackar om uppenbarligen inte du heller ;)
jag är långt ifrån expert på Omega. Men tycker det är något konstigt att det är så stora skillnader i urverkets detaljer trots att det är likadant urverk i en likadan klocka med likadan referensnummer.
 

holma20

Panerai
jag är långt ifrån expert på Omega. Men tycker det är något konstigt att det är så stora skillnader i urverkets detaljer trots att det är likadant urverk i en likadan klocka med likadan referensnummer.
om du inte är "säker" konstatera ingenting i en tråd utan att ta reda på exakt fakta, sök på caliber 601 så ska du se att det skiljer sig..
det finns många ref inom omega med tex. caliber 601 med olika tavlor är dom också fejk då¨? bara för att tavlorna skiljer sig ifrån varandra ...
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
om du inte är "säker" konstatera ingenting i en tråd utan att ta reda på exakt fakta, sök på caliber 601 så ska du se att det skiljer sig..
det finns många ref inom omega med tex. caliber 601 med olika tavlor är dom också fejk då¨? bara för att tavlorna skiljer sig ifrån varandra ...
Okej du har rätt. Fake är kanske fel ord. Men den här klockan är inte genuin. Det känns som ett ihopplock av delar, ommålad tavla, fel bezel osv. Och jag skulle vara försiktig med att köpa den här. Eller rättare sagt, jag skulle aldrig köpa den.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag tror som sagt att det kan handla om en ommålad tavla. Resten skulle jag bedömma som ok utan att ha satt mig in i modellen.
Sjöhästen kan ha slitits för att någon haft ett perlon och sedan polerat locket. Dykringen och visarna tycker jag ser ok ut.
Kan det dessutom inte vara brytningen i glaset som får "Swiss made" att se ut som om den står på insidan av rehaut-ringen?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag tror som sagt att det kan handla om en ommålad tavla. Resten skulle jag bedömma som ok utan att ha satt mig in i modellen.
Sjöhästen kan ha slitits för att någon haft ett perlon och sedan polerat locket. Dykringen och visarna tycker jag ser ok ut.
Kan det dessutom inte vara brytningen i glaset som får "Swiss made" att se ut som om den står på insidan av rehaut-ringen?
Du kan ha rätt. Jag läste en hel på den här sidan och tyckte att klockan jag blev erbjuden liknade dessa klockor väldigt mycket:
https://omegaforums.net/threads/is-there-a-new-batch-of-fake-seamaster-120-135-027.55215/
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag tror som sagt att det kan handla om en ommålad tavla. Resten skulle jag bedömma som ok utan att ha satt mig in i modellen.
Sjöhästen kan ha slitits för att någon haft ett perlon och sedan polerat locket. Dykringen och visarna tycker jag ser ok ut.
Kan det dessutom inte vara brytningen i glaset som får "Swiss made" att se ut som om den står på insidan av rehaut-ringen?

Ser nästan ut som att man försökt bättra på sjöhästen lite med en gravyrpenna och skakig hand ;) Visarna skulle möjligen kunna vara relumade då lysmassan är rundad i hörnen och tycks svälla ut mer än på det exemplar som utmålas som äkta. Inte omöjligt att indexen också fått ny lume då matchningen är otäckt bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
nej, jag vet inte. Brukar inte hänga där i och för sig men tänkte att de visste vad de pratade om....tydligen inte :(
Många gör förmodligen, men ibland är det ingen som egentligen vet utan det hänger på de som kan gissa bäst. Kan mycket väl vara en falsk boett och tavla i den du lade upp. Eller är det reservdelar som satts ihop i efterhand. Jag vet inte och vet inte om något vet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Första tråden handlar om andra klockor, men andra ser onekligen lika ut. Frågan är väl om boetten är fake eller reservdelar? Någon som vet något? Tavlan ser enkel och ommålad ut på dessa dåliga bilder. Tycker iofs inte att märkningen av boettlocket såg så bra ut heller.
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Franken of sorts helt klart. Sminkad och redo för en tur på Ebay för intet ont anande spekulanter. Vore kul att veta mer om klockan.
Precis. Verket är kosher (1an i O är vanligt förekommande och är väl det enklaste att komma över för de som plockar ihop eBay objekt.
Tavlan troligen målad om inte repro, swiss made har med glas storlek/brytning/annan ring att göra. Bezeln är am eller renoverad. Boettlocket ser ok ut på insidan men kan ha graverats om på utsidan, original är de väldigt ytliga och slits med åren och evt. poleringar.
 
Topp