• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mkt vatten tål en Seamaster 30+

XMJan

Cartier
Undrar om någon vet hur mkt vatten en Omega Seamaster 30 skall tåla - alltså om uret och alla packningar är OK? Vad säger specifikationen från Omega?
/J
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jepp, vintage. Misstänkte att vatten + klocka = ingen bra kombo! :(
Tack för svar!
/J
Det är en De Ville du menar?
Min farsa använde sin dygnet runt i 30 år och duschade med den dagligen utan några problem men det är inget som rekommenderas. :)

30m= 3ATM = ungefärligt tryck i vattenkranen.
 

Landshark

Cartier
Badade i Öresund med en Omega Geneve, som jag hade fått av min far typ i mitten av 1980-talet (klockan var nog en -70 talare). "Omega är väl bra skit", tänkte jag. Men icke! Upp kom rostbrun sörja ur datumvisningen. Skroten nästa.

Sannolikt kan man härleda min aversion mot Omega ur denna händelse.... Formel:
Klocka som inte tål vatten är lika med usel klocka.
Fabrikant som tillverkar usla klockor är lika med usel fabrikant. :mad:
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Badade i Öresund med en Omega Geneve, som jag hade fått av min far typ i mitten av 1980-talet (klockan var nog en -70 talare). "Omega är väl bra skit", tänkte jag. Men icke! Upp kom rostbrun sörja ur datumvisningen. Skroten nästa.

Sannolikt kan man härleda min aversion mot Omega ur denna händelse.... Formel:
Klocka som inte tål vatten är lika med usel klocka.
Fabrikant som tillverkar usla klockor är lika med usel fabrikant. :mad:
Ja usch vad usla bl.a. Patek är...
 

Veos

Breitling
Har en seamaster 30, 50-tal. Skulle gissa med tanke på konstruktionen att den tål som en deepsea..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det är -tror jag- en viss begreppsförvirring i tråden?
En Seamaster 30 från 50/60-tal är såvitt jag förstått det namngiven utifrån att den har Omegas 30-millimetersurverk och inte alls efter vattentätheten.
 

Veos

Breitling
Det är -tror jag- en viss begreppsförvirring i tråden?
En Seamaster 30 från 50/60-tal är såvitt jag förstått det namngiven utifrån att den har Omegas 30-millimetersurverk och inte alls efter vattentätheten.
Helt rätt. Klockan var menad till att vara resistant mot 10-30 meter i dagens mått mätt. Så även fast klockan vore ny så skulle du nog inte vilja vara i vattnet med den.
Screenshot_20160803-100713.jpg
 
Topp