• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur monterar jag detta strap? Hirsch för fasta bandstift.

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kort och gott, hur gör jag?

Köpte ett nytt/nos sådant;

image.png
 

månljus

Panerai
Sitter lim på bandet! Löser upp det med aceton, sätter bandet i press och låter det torka en timme!
Har fått för mig att man inte ska använda aceton? Vet dock inte riktigt varifrån jag har fått det. När jag fäste mitt open ended Hirsch-band så använda jag nail polish remover utan aceton. Hade klämmor hemma och fick rekommendationen att man skulle låta dom sitta 24 timmar. Fungerade bra för mig.
 

tictac62

Cartier
Aceton och sedan lägger under press på 80 och 90 talet var alla Hirsch band tillverkade på detta sätt, och då hade dom speciella klämmor att pressa ihop bandet med.
Bra lösning när du har fasta stift eller som på vissa guldboetten med fast guldstift.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Kanske en självklarhet men nämnder det ändå; var försiktig med vilka klämmor du använder! Lägg en bit tyg eller skinn mellan klämma/strap för att undvika att få några märken.
Och det är till 99% säkerhet just aceton som är aktivatorn för limmet, bör räcka med att ha klämmorna på i 5-10 minuter bara.

Men, om det med tanke på åldern inte skulle fungera så är det bara att köra med något kontaktlim avsett för ändamålet :)
 

månljus

Panerai
Kanske en självklarhet men nämnder det ändå; var försiktig med vilka klämmor du använder! Lägg en bit tyg eller skinn mellan klämma/strap för att undvika att få några märken.
Och det är till 99% säkerhet just aceton som är aktivatorn för limmet, bör räcka med att ha klämmorna på i 5-10 minuter bara.

Men, om det med tanke på åldern inte skulle fungera så är det bara att köra med något kontaktlim avsett för ändamålet :)
Vet inte riktigt vad jag ska tro om din aceton-teori. Jag använde, som sagt, nail polish remover utan aceton och fick ihop det alldeles utmärkt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Aceton och nail polish remover är väl i princip samma produkter.
Det är möjligt att det fungerar med flera sorters lösningsmedel. Testade dock bensin först och det fungerade inte. Efter lite googlande såg jag att det skulle vara aceton och det fungerade bra, så jag kommer köra på det även i framtiden. :)
 

månljus

Panerai
Aceton och nail polish remover är väl i princip samma produkter.
Nej säger jag som egentligen inte vet någonting om det här. Jag har bara köpt det en gång i mitt liv och det var för att fästa banden. Hur som helst, när jag var på apoteket så fanns det i alla fall nail polish remover med eller utan aceton. Så jag antar att det inte riktigt är samma sak. Det vanligaste lär ju dock vara att nail polish remover innehåller aceton.
 

icalle

Friends of KS
Nej säger jag som egentligen inte vet någonting om det här. Jag har bara köpt det en gång i mitt liv och det var för att fästa banden. Hur som helst, när jag var på apoteket så fanns det i alla fall nail polish remover med eller utan aceton. Så jag antar att det inte riktigt är samma sak. Det vanligaste lär ju dock vara att nail polish remover innehåller aceton.
Den andra är säkert baserad på isopropanol. Vilket jag har för mig är besläktat med aceton. Men sen får nog en kemist ta det vidare.
Lösningsmedel som lösningsmedel typ.
 
Topp