• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket är vintage värt..?

Sond

Patek
Har under en längre tid funderat på att köpa mig en Day Date 1803. Ser att en del äldre börjar sticka iväg i pris. Har även kollat på några 6611 som verkligen har hoppat upp. Så nu är frågan hur mycket är en gammal klocka värd?









:D
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Går det verkligen att besvara din fråga? Du får 1000 svar.....vad är det värt för dig?
Att nosa upp en 1803 är ju inga konstigheter....går ju snart inflation i dem.....att hitta en fin.....det är tricket!
Att hitta en 6611 i vettigt skick är nog en längre resa.....för en som gillar vintage är det värt allt :)
 

Sond

Patek
Tänkte mig ett svar in på kronan när, men på hundralappen i alla fall..;)

Slits faktiskt med frågan just nu. Ska man satsa på en 1803 eller gå all in och köpa en 6611? 6611:ans värde för mig är betydligt högre, men hur mycket..? Det är det jag har svårt att bestämma mig för. Och möjligheten att sälja blir troligen svårare då marknaden är mindre. Men känslan i en gammal 6611 är nog gudomlig... Fram och tillbaka, fram och tillbaka... Kanske inte ska ha en DD alls..?
 

jabla

Sarlacc
6611 är ju en klocka som åtminstone jag hade använt mer än min DD men samtidigt njuter jag varje gång min vitgulds DD sätts på armen. Hade jag fått välja en av dem hade det nog blivit 6611.
 

Novisen

Omega
Tänkte mig ett svar in på kronan när, men på hundralappen i alla fall..;)

Slits faktiskt med frågan just nu. Ska man satsa på en 1803 eller gå all in och köpa en 6611? 6611:ans värde för mig är betydligt högre, men hur mycket..? Det är det jag har svårt att bestämma mig för. Och möjligheten att sälja blir troligen svårare då marknaden är mindre. Men känslan i en gammal 6611 är nog gudomlig... Fram och tillbaka, fram och tillbaka... Kanske inte ska ha en DD alls..?

Man kan ju kolla Chrono24 för att skaffa sig en uppfattning.
Sen finns siter som håller koll på auktioner på klockor.

Värdet går ju inte att bestämam men vad de kostar att köpa kan gå ;-)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Frågan går ju inte att besvara och frågan är vad du uppskattar? En fin 6611 med rätt tavla är riktigt läcker men en halvdan är inte kul... Boetterna är klart klenare på de äldre DDs och lite polering på det så är det mer eller mindre kaos. Så svaret på frågan är om du är villig att lägga cashen så kör på en 6611 annars får du vänta ut en fin 18XX. 18XX kan ha skön vintagekänsla de med.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Som ovan skriver är det väldigt svårt att svara på din fråga. Är du ute efter en med/utan länk? Papper? Skick?
En risigare 1803 utan länk brukar gå för typ 30k utan ovanlig tavla...länk i dåligt skick vs bra skick är det stort spann emellan. Osv...
 

_jonte

Patek
_D3X7527.jpg


Nuf said...
 

Sond

Patek
Dagen inleds med en känsla av att det nog är en 1803 av äldre snitt jag ska ha. Känns för instabilt eller riskfyllt med ett för gammalt verk. Måste sedan erkänna att fingrarna dansar över tangentbordet och ibland lyckas landa så att sökningen istället drar iväg mot 1655 istället... Men just nu 1803... Problemet är att jag just nu har lite begränsad tid för jakten. Men, men...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då jag gillar att "avsluta/avrunda" trådar så får ni här se resultatet.
IMG_0134.JPG
IMG_0124.jpg
FullSizeRender.jpg
IMG_0123.JPG
IMG_0131.jpg

IMG_0129.jpg


Det blev en 1803 från 1961-ish med Alphavisare.

Härligt, gör sig bäst på läder tycker jag. Vad vet du om ditt exemplar? Originaltavlan? Glasringen är av den äldre typen med tätare räfflor? Ser nästan oanvänd ut (ringen)?
 

Sond

Patek
Härligt, gör sig bäst på läder tycker jag. Vad vet du om ditt exemplar? Originaltavlan? Glasringen är av den äldre typen med tätare räfflor? Ser nästan oanvänd ut (ringen)?

Jag håller med om att de gör sig bäst på läder(funderar på att sälja länken, men det bär lite emot). Jag vet inte så mycket om exemplaret. Jag frågade säljaren om han visste något "extra" typ om tavlan var original men det ärliga svaret var nej. Han trodde tavlan var original, men sa att vem vet, på DD och DJ byts tavlor ofta(och då känner han inte till KS...)

Det där med ringen har jag ännu mindre koll på. Visste faktiskt inte att det fanns olika räfflor. Den ser fin ut, men inte NOS.

Edit: KAn du berätta lite mer om ringen och olika räfflor?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag håller med om att de gör sig bäst på läder(funderar på att sälja länken, men det bär lite emot). Jag vet inte så mycket om exemplaret. Jag frågade säljaren om han visste något "extra" typ om tavlan var original men det ärliga svaret var nej. Han trodde tavlan var original, men sa att vem vet, på DD och DJ byts tavlor ofta(och då känner han inte till KS...)

Det där med ringen har jag ännu mindre koll på. Visste faktiskt inte att det fanns olika räfflor. Den ser fin ut, men inte NOS.

Edit: KAn du berätta lite mer om ringen och olika räfflor?

Svar nej. Har bara för mig att de tidiga 18XX hade andra glasringar likt de som satt på föregångaren. Annars är ju glasringarna till 18XX samma som sitter på 16XX.
 
Topp