• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket 18k guld (gram) innehåller en guld/delguld Submariner?

Songer

Omega
Någon som har en gissning på detta?
Vore intressant att veta vad "skrotvärdet" på klockan är, om man skulle bortse från värdet av märket Rolex.

Man får utgå från full-länk med alla bitar bibehålla samt att det är en Submariner låt säga 116613LB samt 116618LN
Länken är väl helgjuten och bör väga en del, framförallt helguld-varianten.
Men hur mycket av urverket är guld? Samt vad väger boett + länk utan urverket?
Vet man detta är värdet enkelt att ta fram tänker jag!
 

tissoter

Audemars
Någon som har en gissning på detta?
Vore intressant att veta vad "skrotvärdet" på klockan är, om man skulle bortse från värdet av märket Rolex.

Man får utgå från full-länk med alla bitar bibehålla samt att det är en Submariner låt säga 116613LB samt 116618LN
Länken är väl helgjuten och bör väga en del, framförallt helguld-varianten.
Men hur mycket av urverket är guld? Samt vad väger boett + länk utan urverket?
Vet man detta är värdet enkelt att ta fram tänker jag!
Vet att den här frågan har varit uppe förut flera gånger. Ska kolla om jag hittar tråden :)
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Vad urverket väger borde väl inte vara några större svårigheter att hitta? (Orkar inte leta nu med mobilen :rolleyes:)

Resten, minus typ glas och några fler saker som jag inte orkar fundera på, borde väl vara rent guld?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Om en president väger 99,87g och säljpriset för guld på Sefina är mellan 235-300 kr/gram så hamnar den mellan 23 400-29 900 i guldvärde. En Sub bör väga mer antar jag:cool:
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har för mig att jag såg i en tråd här att en keramisk submariner i stål med datum endast väger 10g mindre än den keramiska i tvåton, iallafall om båda har lika många länkbitar borttagna
 

Norra

Panerai
Blir ju rätt mycket svinn också misstänker jag när man framställer dessa ur...:)
Jag har alltid undrat vad som händer med alla små guldpartiklar som man får när man till exempel ristar in mönster/text, osv. För att inte tala om formgivningen av en guldklocka, om Rolex verkligen använder sig av solida block på alla klockor..
 

Husse

Patek
Har ni besökt en guldsmed?
De samlar ihop ALLT guld runt arbetsstället!
De flesta har en matta liknande en miners Moss både under arbetsbänken och under verktygen. Några gånger per år vaskar de ur mattorna. Har en bekant som tillverkat ett par rejäla (riktigt tunga) ringar av guldskrot!
 
Topp