• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket bör man betala för DJ?

oscaroscar

Panerai
Hejsan,
Har kollat runt lite på VRM och priserna skiljer sig ganska markant i vissa fall om man jämför med tillexempel chrono24.
Är sugen på 16030, 16014 eller 16234. Men vad bör man betala för dem? När är priset för högt? (självklart ganska individuellt, men jag menar generellt)
t.ex. en 16234 med box, inga papper, från -92. är då 20k ett bra pris?

Finns några i Italien och jag har inga problem me att handla därifrån, men vill minnas att jag läst att man bör akta sig då de polerar sönder klockorna eller liknande. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Oscar
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det är inte italienska handlare man ska akta sig för - det är italienska postverket, det näst största svarta hålet i vårt solsystem (efter Alitalias bagagehantering) som är ett mysterium.

En datejust kan kosta från dryga tiotusingen upp till det dubbla. Skick, attraktiva utföranden och inte minst tillbehören som spelar roll.
 

oscaroscar

Panerai
Det är inte italienska handlare man ska akta sig för - det är italienska postverket, det näst största svarta hålet i vårt solsystem (efter Alitalias bagagehantering) som är ett mysterium.

En datejust kan kosta från dryga tiotusingen upp till det dubbla. Skick, attraktiva utföranden och inte minst tillbehören som spelar roll.
Har hört detta innan, men vid ett tillfälle så skickade de via "ferrari s.p.a." vilket fungerade bra.
Men hur mycket mer ska man t.ex. betala för en 16014 om man jämför med en 16030, eller ska de ligga i samma prisklass?

http://www.chrono24.se/rolex/dateju...?goal_email=1&id=2435278&picnum=7&tab=details

Den är jag sugen på.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fedex från Italien brukar fungera bra. Skräckhistorierna är när klockorna går som REK. Eller så har jag bara haft en förskräcklig tur. :)

Varför vill du ha en femsiffrig referens?
 

oscaroscar

Panerai
Visst är det så.

Angående priser och sånt, så brukar det dyka upp schyssta ex på VRM runt 2 000usd.

Jag bryr mig inte om boxar och cert, och hade således inte betalat över 15 000sek för ett okej ex.

Ok ok! Håller mina ögon öppna där. Har mejlat ett par också.

Men det enda som skiljer mellan 16030 och 16014 är alltså vitguldsbezel?
Om de ligger på samma pris så är de väl "roligare" att äga 16014?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ok ok! Håller mina ögon öppna där. Har mejlat ett par också.

Men det enda som skiljer mellan 16030 och 16014 är alltså vitguldsbezel?
Om de ligger på samma pris så är de väl "roligare" att äga 16014?

Vitguld blir lite mer bling. Men det är inget man tänker på, då vitguldet ofta blivit lite matt med tiden.

I min värld är det ingen skillnad.
 

DrDre

Patek
Ok ok! Håller mina ögon öppna där. Har mejlat ett par också.

Men det enda som skiljer mellan 16030 och 16014 är alltså vitguldsbezel?
Om de ligger på samma pris så är de väl "roligare" att äga 16014?

"Allt annat lika" så är det väl kanske roligare med vitguld, men personligen tycker jag kombinationen av urtavlan, ringen och länken är viktigare än ringens material.
 

DrDre

Patek
Japp, den tanken har ja redan.
Men vet inte hur mkt ja ska pröjsa. Hatar att känna mig lurad och betala för mkt.

Kolla på ett antal olika ställen som tex på de två svenska forumen, Kaplans, DrWatch och så några internationella ställen så borde du få en rätt bra uppfattning.

Tänk dock på att det är inte alltid den som är billigast i inköp som alltid ger mest värde för pengarna eller ens bli billigast. En sunkig länk och en service kan helt plötsligt göra den billiga klockan rätt dyr och ett lite högre pris för en i fint skick kan man få tillbaka när man säljer.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är lite småsugen på en DJ fyrsiffrig men det känns svårt att hitta en full-cert för rimliga pengar eller?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fyrsiffrigt är ju minst typ 35 år gammalt, så det är klart att det kandke inte är det lättaste att styra en sån med alla tillbehör.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har hört detta innan, men vid ett tillfälle så skickade de via "ferrari s.p.a." vilket fungerade bra.
Men hur mycket mer ska man t.ex. betala för en 16014 om man jämför med en 16030, eller ska de ligga i samma prisklass?

http://www.chrono24.se/rolex/dateju...?goal_email=1&id=2435278&picnum=7&tab=details



Den är jag sugen på.


Utifrån min blygsamma kunskapsnivå så tycker jag att ditt ex ser ut att vara i fint skick och jag tycker även att priset är ok. Man kan inte sätta ribban utifrån de allra billigaste exen. Jag tror att t ex Dr Watch skulle begära 20.000 kr för den.

Du kan ju jämföra med den som finns på köp och sälj som är tvåtons och saknar länk. Säljs för 15.000 kr.
 

oscaroscar

Panerai
duzydege.jpg

Denna 16030 plus box och en tavla med stavindex, okänd servicehistorik
15k

Eller denna
a8epejam.jpg

16030 med box, nyservad hos butikens urmakare, 1 års garanti
18k

Vilken bör man ta? Eller ingen av dem?

/Oscar
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Förstår jag det rätt att den första kommer med totalt två tavlor? Jag personligen tycker bättre om den övre pga de romerska siffrorna! Sälj extra tavlan :p
 

oscaroscar

Panerai
Förstår jag det rätt att den första kommer med totalt två tavlor? Jag personligen tycker bättre om den övre pga de romerska siffrorna! Sälj extra tavlan :p
Korrekt! Tycker de är ganska schysst att kunna byta om man vill.
Men service är ju ett problem. Han säger gång på gång att den inte behöver servas men han vet inte när den gjorde de senast heller.
 
Topp