• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket kan man lita på bandstift?

BCKSTRM

Rolex
Hej!
Köpte nyligen några Canvasband till min Sub. De är liiitebredare än de utlovade 20mm. Det gör att jag inte kan använda Mina originalbandstift utan måste använda de som följde med då de är lite längre...
Kan jag lita på dessa eller bör jag reklamera banden? De som följde med känns såklart inte lika stabila som mina original...

Har någon erfarenhet av detta?
image.jpeg

Det övre är alltså original. Det nedre följde med från Global Watchband.
image.jpeg

Tycker iaf att den blev fet på ett grått Canvas :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hej!
Köpte nyligen några Canvasband till min Sub. De är liiitebredare än de utlovade 20mm. Det gör att jag inte kan använda Mina originalbandstift utan måste använda de som följde med då de är lite längre...
Kan jag lita på dessa eller bör jag reklamera banden? De som följde med känns såklart inte lika stabila som mina original...

Har någon erfarenhet av detta?
image.jpeg

Det övre är alltså original. Det nedre följde med från Global Watchband.
image.jpeg

Tycker iaf att den blev fet på ett grått Canvas :)
De nya medföljande ser ut att kunna glappa i lugghålen?
 

BCKSTRM

Rolex
Framför allt så finns risken att lugghålen förstörs en smula. Köp bredare i modellen som du har. Kan det vara ett alternativ?
Ja det skulle det iofs vara. Vet inte om Rolex har 21mm stift dock. Inga problem att ha för breda stift?
Kanske man kan pressa ihop bandet en aning så det blir 20mm?
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Ja det skulle det iofs vara. Vet inte om Rolex har 21mm stift dock. Inga problem att ha för breda stift?
Kanske man kan pressa ihop bandet en aning så det blir 20mm?
Kan vara en idé. Även om du trycker ihop bandet lite grann så borde det endast skapa ett minimalt trycknådet och utåt. Knappast inåt tänker jag vilket borde innebära att 20 mm borde vara safe.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
T

Tackar! Det stämmer säkert :) Trodde den hade 22mm men du har nog rätt! Nu löste det sig dock med 20mm original efter att ha behandlat banden med en tång :)
Vet att det stämmer men var lite osäker på om du ville ha ett stift som var totalt 21 mm eller passade mellan luggar på 21 mm :)

Beställde ett 22 mm nato till min DSSD och då märktes det att jag borde ha beställt 20 mm :D
 

BCKSTRM

Rolex
Har jag helt missupfattat eller... Stiften ska ju vara anpassade efter klockan inte efter bandet! Har du 20mm mellan bandhornen kör du 20mm stift. Är bandet för brett köper du ett annat i rätt storlek eller klämmer ihop det lite.
Jag köpte såklart 20mm band (och stiften jag fick med var för 20mm) men antar att det kan diffa lite ibland... Nu funkade det dock med 20mm efter lite bandmisshandel så nu ska det nog bli bra :)
 

BCKSTRM

Rolex
Vet att det stämmer men var lite osäker på om du ville ha ett stift som var totalt 21 mm eller passade mellan luggar på 21 mm :)

Beställde ett 22 mm nato till min DSSD och då märktes det att jag borde ha beställt 20 mm :D
Såg att du inte uttryckte ngn osäkerhet så editerade mitt inlägg lite ;)
Tackar! Trodde den hade 22mm men då vet jag att den har 21mm nu! Nu löste det sig dock med 20mm original efter att ha behandlat banden med en tång :)
 

Oew

Rolex
På min Breguet så gick den av en gång strax efter att jag lämnat in den till deras butik köpt nytt orginalband och låtit den byta den. Vet inte om det är speciellt med Breguet, har hört att bandstiften är i guld vilket isåfall skulle göra dom mycket känsligare men vet ej om det stämmer. Som tur va ramlade inte hela klockan av så jag slapp en dyr service och det krävdes bara nytt stift.
image.jpeg
 

B1884

Audemars
2-Faktor
På min Breguet så gick den av en gång strax efter att jag lämnat in den till deras butik köpt nytt orginalband och låtit den byta den. Vet inte om det är speciellt med Breguet, har hört att bandstiften är i guld vilket isåfall skulle göra dom mycket känsligare men vet ej om det stämmer. Som tur va ramlade inte hela klockan av så jag slapp en dyr service och det krävdes bara nytt stift.
image.jpeg
Kan nog stämma att dom är i guld :)
Även rolex kör ju guldstift på helguldsklockorna.

Om boetten är i 18k så tar den skada ifall man kör med stålstift, om än marginellt.
 
Senast ändrad:

fello

Breitling
Fick ett stift bytt på en Aquanaut hos auktoriserad dealer i Bryssel, tror dock att de nya stiftet var ett standardstift som inte helt stämde överens med originalet. Funkar dock och har inte haft några problem. Affären bjöd på stiftet.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
På min Breguet så gick den av en gång strax efter att jag lämnat in den till deras butik köpt nytt orginalband och låtit den byta den. Vet inte om det är speciellt med Breguet, har hört att bandstiften är i guld vilket isåfall skulle göra dom mycket känsligare men vet ej om det stämmer. Som tur va ramlade inte hela klockan av så jag slapp en dyr service och det krävdes bara nytt stift.
image.jpeg

Grym dinka!!
 
  • Like
Reactions: Oew
Topp