• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

hur mycket lag skall man acceptera på ett mekaniskt vintage-ur?

pix

Breitling
Hej!
Mitt vintage-ur (Seiko sportsmaster -66) drar sig ca 1 minut/dygn
Är detta något man får räkna med på ett mekaniskt ur, eller skall man försöka justera detta?
Vad är "normalt" lagg, och när är risken stor att man justerar uret till det sämre?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Låt det vara, whats the deal....uret är från eran då Dackefejden utspelades. En service kan trimma in det säkerligen....men ur ett tidsperspektiv så känns 1 min/dygn rimligt....
 

Dykarsjuk

Omega
Min gamla 60-tals omega drar sig betydligt mindre en 1min/dygn så det borde ju gå att justera till det bättre även om en minut kanske inte är nåt vansinneslag direkt. Kan den behöva service?

Edit: Nån var kvickare:)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
En minut låter mycket men är det få farligt för en klocka från -66? Om du ändå hade tänkt lämna in den på service så kan du be de ta en översyn av det men annars så kan du låta det vara.
 

KMS

Rolex
Inte direkt ovanligt för vintage. Beror väl på om du störs av det eller inte. Växlar du mellan många klockor så kanske det knappt märks. men är det enda klockan så kanske det kan vara poäng att tänka på service, i alla fall om det är en keeper. Annars kan man ju använda tills den blir helt bananaz och köpa en ny, men det är den slitåsläng mentaliteten som förstör denna jord:).

Men som sagt en minut är väl ingen katastrof direkt.
 

pix

Breitling
Jag har kikat på lite filmer och +/- justeringen ser ju inte sådär jättekomplicerad ut
Samtidigt så har ju hört att dessa justeringar är lite nyckfulla, så från är om man ställer till än mer avvikelse
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kikat på lite filmer och +/- justeringen ser ju inte sådär jättekomplicerad ut
Samtidigt så har ju hört att dessa justeringar är lite nyckfulla, så från är om man ställer till än mer avvikelse

Tycker du kan testa att rucka den lite. Bara du gör rätt (gör du fel blir det knas) och är försiktig, så är det väl inga konstigheter på en gammal Seiko.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Allt inom en minut är helt ok. Går klockan konsekvent ungefär lika mycket för fort eller för långsamt varje dygn så kan man oftast rucka den till bättre precision. Låt dig inte skrämmas av vad vissa förståsigpåare säger, det är inte rymdraketer vi samlar - urverk har sett mer eller mindre likadana ut i ett par hundra år, ruckningsfunktionen finns där av en anledning - för att man enkelt ska kunna förbättra tidshållningen. En otränad schimpans kan rucka en klocka, jag lovar, jag har gjort det själv...
 
Topp