• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket lyser Radium lume efter cirka 70 år?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så hår mycket
image.jpg


Bilden är tagen med en Panasonic Lumix G6 μ4/3 spegellös kamera med ett 20 mm f 1,7 fast objektiv och 60 sekunder slutartid vid ISO 800 (därav allt brus).

Visarna är inte radium, då de är bytta för cirka 11 månader sedan. De är någon mer konventionell (enligt modern standard) fosforlume som laddas med ljus (dock djävligt dåliga då jag misstänker att de legat på en lagerhylla i cirka 40 år innan de hamnade i klockan). ;)

Men ska vi backa bandet lite och snacka radium först.

Radium är ett radioaktivt grundämne med atomnummer 88 och den kemiska beteckningen Ra. Radium förekommer naturligt i huvudsak i Uranmalm som sönderfaller då Uran först sönderfaller till grundämnet Torium som i sin tur sönderfaller till Radium. Radiums halveringstid (alltås tiden tills halva möngden ursprungligt radium finns kvar) är cirka 1 600 år. Vid det radioaktiva sönderfallet av den vanligaste isotopen (som återfinns i urtavlor) är dels alfastrålning (en helium jon avges) och gammastrålning (den mest energirika typen av elektromagnetisk strålning). Alfastrålningen är inte särskilt genomträngande och stoppas av läderhuden på en människa men kan vara problematisk om den sker inne i kroppen då alfapartiklarna på grund av sin massa är oerhört energirika, gammastrålningen däremot går genom det mesta och det krävs rejält med t ex bly för att absorbera denna, som tur är är mängden radium i de flesta klockor inte så stor vilket gör det farligare att flyga 5 timmar på marschhöjd med ett trafikflygplan då och då än att bära en radiumklocka. Som sönderfalls produkt blidar radium framför allt den radioaktiva gasen Radon som folk här säkert hört talas om, då detta är en gas andas den lätt in och sönderfaller denna i lungorna kan skador uppstå.

Men om Radium nu har en halveringstid på 1 600 år varför slutar då radiumklockor att lysa efter ett tag (eller lyser mycket svagt)?

Förklaringen till detta är att, till skillnad från t ex Cesium, avger inte Radium i sig synligt ljus. På t ex urtavlor med radium blandas radiumet med andra ämnen, som när de utsätts för radioaktiv strålning avger ljus. En av de vanligaste sådana ämnena i klockor var zinksulfid. Med tidens tand och även på grund av den radioaktiva strålningen bryts zinksulfidens kristallstruktur ned och ljuset från den mattas. Radiumet kommer däremot fortsätta stråla i tusentals år till.

Men hur är det nu då med den första bilden i tråden är lumen (förutom visarna) helt död?

Nej det är den inte, bara oerhört svag så svag att man måste veta vad man skall titta efter. Anledningen till att jag försökte fånga den på bild är att jag nån gång gått upp mitt i natten och tyckt mig skönja den (men mycket svagt) med bara ögat då jag varit helt tillvänjd till mörkret.

Vi börjar med att titta på en bild tagen tidigare idag då det var ljust.
image.jpg


Till att börja ser man att urtavlan på denna klocka är i bedrövligt skick, detta är arvegods och vid nåt tillfälle har glaset lossnat och klockan blivit nedtryckt i en ficka/väska/vedflis vilket skadat urtavlan. Tittar man på indexet ser man att en del av ursprungsfärgen fortfarande sitter kvar t ex på 12 eller 0:an vid 10 men inte allt och det är i dåligt skick. Målade index sitter i övrigt på 12, 2, 4, 8 och 10.

Tittar man då igen på den översta bilden kan man skönja det som först förefaller vara grönt brus på bilden överensstämmer ganska bra med indexens placeringar.

Jag har sedan gjort en liten justering av kontrast, färgmättnad och ljusnivå på bilden (allt är gjort på iPaden då jag inte orkat starta datorn och använda ett riktigt verktyg, som troligen gjort allt detta bättre :p ). Efter denna justering syns det lite tydligare (jag sa tydligare inte tydligt) en sjuklig grön färg just över indexen.
image.jpg


Sedan kan jag även nämna att indexfärgen är lite utsmetad på tavlan och man ser att det lyser (svagt) på vissa ställen framför allt utmed kanterna på urtavlan vid de tilllfällen jag sett med bara ögat att det fortfarande glöder lite.


Får se om någon annan kan skönja det jag pratar om eller om det kräver ett särskilt öga i detta fall ;)
 

Noami

Cartier
Det är poster som denna som gör Klocksnack till ett riktigt nördigt och fint klockforum, och inte bara handledsbildforum. Tack!
 

Bassman

Friends of KS
Intressant!
Borde man inte kunna få det att lysa lite mer igen, genom att lägga på ett tunt lager zinksulfid över det gamla radioaktiva tro?
Lite läskigt att det strålar i över 1000 år..
Kanske ska flytta min gamla dinka bort från nattduksbordet....
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Väldigt intressant! Har själv funderat på varför färgen slutar lysa så pass snabbt. Nu fick jag svaret.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack för ett mycket bra inlägg!

Detta gillas skarpt!


Så med denna zinksulfid samt radium så behöver faktiskt inte radium klockor laddas upp utan lyser hela natten lång?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för ett mycket bra inlägg!

Detta gillas skarpt!


Så med denna zinksulfid samt radium så behöver faktiskt inte radium klockor laddas upp utan lyser hela natten lång?
Precis, eller ialla fall tills zinksulfiden brutits ned :p

Finns ju någon gammal skröna om en stridspilot som blev nedskjuten och försvann under andra världskriget. Kvarlevorna hittades några månader senare i en bäck, bara för att någon sett nåt som lyste grönt på botten av bäcken, det visade sig vara radiumtavlan på pilotens klocka.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Intressant!
Borde man inte kunna få det att lysa lite mer igen, genom att lägga på ett tunt lager zinksulfid över det gamla radioaktiva tro?
Lite läskigt att det strålar i över 1000 år..
Kanske ska flytta min gamla dinka bort från nattduksbordet....
Jo det borde funka ett tag, jag tror dock det inte blir lika bra som orginalfärgen där zinksulfiden är blandad med radiumet för att få ett "optimalt" förhållande för radioluminans :)

Och jag tror inte du egentligen behöver vara så orolig för strålningen, jag har iof flyttat bort klockan från nattygsbordet, men det är mer för det Radon som bildas än för själva strålningen direkt från klockan. Efter som de flesta av oss bor i sverige kan jag ju informera om att vi har ganska mycket radium omkring oss hela tiden då vår berggrund är relativt rik på Uran, Torium och Radium. Finns en anledning till att vi har många hus med radonproblem :)

EDIT:// ska du måla om tavlan så kan jag informera att koppardopad zinksulfid ger grönt ljus och koppar- och mangandopad zinksulfid ger gulaktigt ljus. Finns nån dopning som ger ett grön/blått ljus kommer bara inte ihåg vilken det är.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Precis, eller ialla fall tills zinksulfiden brutits ned :p

Finns ju någon gammal skröna om en stridspilot som blev nedskjuten och försvann under andra världskriget. Kvarlevorna hittades några månader senare i en bäck, bara för att någon sett nåt som lyste grönt på botten av bäcken, det visade sig vara radiumtavlan på pilotens klocka.


Det är ganska coolt faktiskt!
Synd att man fortfarande inte använder radium ;)
 

Bassman

Friends of KS
Jo det borde funka ett tag, jag tror dock det inte blir lika bra som orginalfärgen där zinksulfiden är blandad med radiumet för att få ett "optimalt" förhållande för radioluminans :)

Och jag tror inte du egentligen behöver vara så orolig för strålningen, jag har iof flyttat bort klockan från nattygsbordet, men det är mer för det Radon som bildas än för själva strålningen direkt från klockan. Efter som de flesta av oss bor i sverige kan jag ju informera om att vi har ganska mycket radium omkring oss hela tiden då vår berggrund är relativt rik på Uran, Torium och Radium. Finns en anledning till att vi har många hus med radonproblem :)

EDIT:// ska du måla om tavlan så kan jag informera att koppardopad zinksulfid ger grönt ljus och koppar- och mangandopad zinksulfid ger gulaktigt ljus. Finns nån dopning som ger ett grön/blått ljus kommer bara inte ihåg vilken det är.
Kunde ju vara roligt som ett litet experiment...
Kvinnorna som satt och applicerade färgen på den tiden det begav sig, råkade tydligen ofta ut för cancer.
Tack för inlägget!!
 

grankotte

Breitling
Hej. Då temat på tråden verkar vara det rätta lägger jag frågan här.
Har två äldre klockor, ca 1950-60tal en tissot och en omega om jag inte missminner mig. Båda har radium visare (bekräftat med min mätare).
Jag fnderar nu på att sälja klickorna och har lite funderingar.

Hur ser ni samlare på att köpa en klocka med radium, hur gör de som byter lysmedel på klockor sig åt, samt finns det någon här eller som känner någon som sökt tillstånd för sin klocka, något som tydligen krävs enligt ssm.

Tack på förhand.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hej. Då temat på tråden verkar vara det rätta lägger jag frågan här.
Har två äldre klockor, ca 1950-60tal en tissot och en omega om jag inte missminner mig. Båda har radium visare (bekräftat med min mätare).
Jag fnderar nu på att sälja klickorna och har lite funderingar.

Hur ser ni samlare på att köpa en klocka med radium, hur gör de som byter lysmedel på klockor sig åt, samt finns det någon här eller som känner någon som sökt tillstånd för sin klocka, något som tydligen krävs enligt ssm.

Tack på förhand.
Strålningen från radiumklockor är så låg så inget tillstånd krävs (aktiviteten är 0,5 - 1,2 μCu). Vid byte av lyspasta krävs dock rätt utrustning och gärna dragskåp eller dylikt då aerolisering av radiumlyspastan är den största risken.

Sedan bör den som byter lyspasta även tänka på hantering av bortskrapad lyspasta. Är du en fackman bör du nog ha ett dokumenterat sätt för hantering och deponering. Är du privatperson kan jag anse att det är onödigt att sprida radiumet även om urtavlan innehåller nån miljarddel radium jämfört med ett hus byggt med blåbetong.

Sist men inte minst: radium är tufft och för mig absolut ett plus.
 

fc2

Rolex
...
Hur ser ni samlare på att köpa en klocka med radium, hur gör de som byter lysmedel på klockor sig åt, samt finns det någon här eller som känner någon som sökt tillstånd för sin klocka, något som tydligen krävs enligt ssm.

Tack på förhand.

Jag undviker alla klockor med radium. Löjligt kanske men magkänslan får här vara beslutsfattare. Lite synd är det dock för att klockor såsom CK2998, CK2914, många 13ZN samt många äldre Lemania- och Tissot-kronografer försvinner från inköpslistan.
 

_jonte

Patek
Har missat denna kvalitetstråd, och tackar för intressant info Spindel! Trodde jag var rätt bra påläst om radium, men en hel del ny kunskap för mig här.

Gillar klockor med radium, ger en go känsla.
 
Topp