• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur noga är ni att klockan visar tiden exakt?

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Beror på klocka. Är den ny förväntar jag mig att den går rätt och runt +/- 5s. Men det är mest för att veta att den fungerar ordentligt, inte så att jag ställer dem på sekunden varje dag.

Är det vintage är det inte så viktigt. En minut per dag i diff helt okej
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Inte alls petnoga
Jag har en klocka utan sekundvisare.... vilken befrielse :)
Håller med!

7E579DCC-B7B7-4962-8E31-0F5E477A51F9.jpeg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Beror helt på klockan. Men på de jag har lagt lite mer pengar på så kollar jag av med jämna mellanrum för att indikera servicebehov
 

JB_XII

Rolex
Egentligen inte så noga i själva tidsperspektivet. Men man uppskattar ju hantverket med ett urverk som har en bra tidshållning och inte tappar för mycket.

Jag menar... det är ju rätt fantastiskt att ren mekanik kan hålla koll på tiden under långa perioder. Testa själv att räkna sekunderna under 5 minuter och se hur din egna tidshållning är ;)
 

Bas

Patek
Försöker vara ganska noga måste jag säga, kollar av mina fyra mekaniska favorit klockor varje dag (om jag är hemma)! Mest för att bli imponerad hur bra dom går samt för att jämföra gången på dom:)

Tycker det endå är viktigt att klockan gå enligt spec om den är under garanti !
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jo, vissa har klockan som smycke och bryr sig inte om klockan diffar +/- nån minut eller några sekunder, för min del är det skit noga att klockan visar exakt tid på sekunden.
Så hur noga är ni ?
Bra och intressant frågeställning! För mig har aldrig klockan i grund och botten varit ett smycke, utan fyller en praktiskt funktion. (Och varför inte göra det på ett snyggt sätt?)
Jag är tidsfascist.:cool: Så det här med att ha koll på tiden är ju minst sagt viktigt för mig...
Jag byter klocka i princip varje dag, så jag ställer ju in en ny klocka varje morgon efter Fröken Ur (trevlig morgonritual faktiskt!:)).
Det viktiga för mig är att de klockor jag har är konsekventa vad gäller tidsavvikelse. Det är naturligtvis skönt med klockor som diffar nån sekund per dag, men är det en klocka som jag vet plussar 20 sekunder per dag så har jag ju koll på det och justerar den därefter.
 
Senast ändrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har inte speciellt ofta saker jag måste ha sekund koll på, jobb, möte osv....gällande nyare klockor är det bra om de håller spec. Gällande äldre klockor.....I really dont Care...
Men de får inte gå så illa att jag skulle komma för sent till något, men håller de +- 30 sek är jag jättenöjd

Har ju mobil om jag måste veta exakt tid
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Kollar klockan jag bär ca 1 gång per vecka samt om det är något speciellt (resa etc.). Brukar sällan vara stora avvikelser (då är väl något trasigt/fel). Stör mig inte om den visar lite fel. MEN! När jag väl ställer den sa det vara exakt!!!!
 

Rymdkatten

Panerai
2-Faktor
Jag byter klocka varje dag förutom när jag reser, så oftast nöjer jag med +- nån minut per dygn. Nu är det ingen klocka som är så dålig men om de skulle vara det så hade det inte gjort mig ngt.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Allas kockor går ändå olika så vad gör det om den går lite oprecist tänker jag. Men hade alla synkat sina klockor regelbundet efter fröken ur så hade jag vart mer noggrann :)
 
Topp