• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur noggrann är du med tiden?

Hur stor avvikelse är ok?


  • Totala väljare
    101

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Personligen tycker jag att över 10+-s/dag är mycket, de klockor jag har som inte håller tiden inom den ramen använder jag inte som dagliga...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar att ha koll på tiden. Men eftersom jag byter klocka i princip varje dag är det inget problem om en av mina mekaniska klockor drar sig runt 60 sekunder på ett dygn, då jag har koll på ungefär hur mycket de klockorna diffar (dvs har jag en klocka som fortar sig 60 sek/dygn, så ställer jag den så att jag börjar dagen på -20 sek.)
 
Jag gillar att ha koll på tiden. Men eftersom jag byter klocka i princip varje dag är det inget problem om en av mina mekaniska klockor drar sig runt 60 sekunder på ett dygn, då jag har koll på ungefär hur mycket de klockorna diffar (dvs har jag en klocka som fortar sig 60 sek/dygn, så ställer jag den så att jag börjar dagen på -20 sek.)
Okej! Men det innebär att du varje gång du väljer också ställer in klockan. Jag som pendlar varje dag, och alltid försöker tajma med så lite väntetid som möjlig behöver nästan den helt korrekt för att inte missa något tåg.
 

Bruset

Panerai
Folk verkar tolka TS frågeställning olika.
Är det maxavvikelse per dygn eller är det hur stor avvikelsen får vara från faktisk tid innan klockan ställs om?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Beror lite på vilken klocka. När jag kör min rena beater (g-shock) är det ok med typ en minuts diff. Använder den, nästan bara, till riktigt grisjobb och då räcker den noggrannheten gott och väl. Sedan har jag egentligen bara två vardagsklockor jag roterar med. En BB58:a som är väldigt exakt. Mätt över en månad tappar den ca 15-20sek. Och det är då jag brukar kalibrera den. Sedan har jag en panerai, 2-handare, vilken är svårare att avgöra diffen på pga brist av sekundvisare. Så där pratar vi ca en minut eller två. För innan det märks det inte.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag kör alltid veckobyte ibland längre så i princip får ingen klocka gå utanför COSC intervall. 7-8 +spd är absolut max. Annars går klockan en minut fel i slutet av veckan o det är tillräckligt för att missa grejer. Jag försöker också endast köpa klockor som är väl justerade i fem positioner. Då är det en enkel och billig sak att lämna till Uris för ruckning. Några hunkor så går klockan inom snävt intervall. Förutsätter ju dock att inte positionsvariationen är för stor från första början och att det är ett bra verk i grunden. Föv gillar jag HAQ quartz. Mina har legat på ca 4sek per år. Det är lagom 😁
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag har haft stolpe in med mest Rolex under sista 20 åren, även äldre Rolex som alla i princip gått inom cosc, men låter aldrig en klocka sakta sig, och brukar ställa dem ca varannan vecka, så fortar sig max 1 min, så inom cosc samt ej för sakta samt max 1 min fel,fast nu kör jag mest med Bratte Evo, så skööönt o slippa bry sig, då den alltid går rätt:cool:
 
Jag kör alltid veckobyte ibland längre så i princip får ingen klocka gå utanför COSC intervall. 7-8 +spd är absolut max. Annars går klockan en minut fel i slutet av veckan o det är tillräckligt för att missa grejer. Jag försöker också endast köpa klockor som är väl justerade i fem positioner. Då är det en enkel och billig sak att lämna till Uris för ruckning. Några hunkor så går klockan inom snävt intervall. Förutsätter ju dock att inte positionsvariationen är för stor från första början och att det är ett bra verk i grunden. Föv gillar jag HAQ quartz. Mina har legat på ca 4sek per år. Det är lagom 😁
Haha… 4 s/år är imponerande när man tänker vilken precision som krävs.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Datorn, mobilen och i undantagsfall handleden.

Accessoar, livskvalitetshöjare, samlingsobjekt, grupptillhörighetsmarkör, då och då tidsgivare och sist men inte minst föremål för glädje 🌻

UNDANTAGSFALL handleden! Ja, motivet till att ha ett armbandsur varierar.
Personligen är mitt huvudmotiv till att jag för snart ett år sedan hamnade i klockträsket att jag tänkte "vad tusan ska jag behöva dra fram mobilen varje gång jag ska kolla tiden?".
Det är alltså praktiskt betingat.
Till det kan läggas att en fin klocka är det snyggaste smycke en man kan bära. Så för mig är det praktiska och estetiska ganska lika stora delar.
 

PWJ

Omega
En klocka jag har dagligen vill jag kunna använda den för att passa exakta tider (utan att dra upp mobilen). Då får det diffa max 1 minut, men i praktiken brukar jag ställa om ifall den diffar mer än 30 sekunder. Jag vill helst inte ställa om mer än 1-2 ggr per månad och vill således att klockan håller tiden väl (dvs +/- ett par sekunder). Undantaget är en den klocka jag har utan sekundvisare och minutangivelse, den är så lätt att ställa om att jag kan göra det 1-2 ggr per vecka utan att sucka djupt.

För klockor jag har mer sällan vill jag heller inte se mer än nån minuts ackumulerad diff på, men stör mig inte så mkt om den drar sig, även om jag helst ser <1 minut per dygn.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Innan jag ställer om blir nog +30s eftersom jag på nåt märkligt sätt gillar att hålla mina klockor igång länge utan att behöva ställa dem. Det är lite som en sport. Avvikelse per dag har jag dock rätt dålig tolerans för. Ska erkänna att börjar man komma uppåt 3-4 sekunder där börjar jag bli riktigt frustrerad. Under 1 men över 0 är lagom :) Spännande fråga! Får nog säga att jag identifierar mig med @Parabellum här samt @Patric J. För mig är klockan i högsta grad ett verktyg att kolla tiden och det jag använder absolut mest.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag kollar tiden på klockan, t o m när jag kör bil. Går den för mycket fel så kan det bli problem om man behöver passa buss eller tåg. Nu är detta inget problem i praktiken då jag byter efter 2-3 dagar och låter dom stanna mellan varven men kräver liksom ändå att dom skall gå inom spec. Som dom flesta stör jag mig på sackande även om det är inom COSC. Kan väl tolerera fortande kanske upp till +15 för icke-COSC.
 
Senast ändrad:

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag kollar tiden på klockan, t o m när jag kör bil. Går den för mycket fel så kan det bli problem om man behöver passa buss eller tåg. Nu är detta inget problem i praktiken då jag byter efter 2-3 dagar och låter dom stanna mellan varven men kräver liksom ändå att dom skall gå inom spec. Som dom flesta stör jag mig på sackande även om det är inom COSC. Kan väl tolera fortande kanske upp till +15 för icke-COSC.

Jag resonerar så att om jag har typ 5min marginal så är 1 minuts noggrannhet tillräckligt med klockan. Och jag ställer in och kalibrerar mina klockor efter mobilen. Och då ställer jag in med 1s noggrannhet.
 
Om jag inte hade pendlat med tåg, och haft ~40 sekunders marginal när jag tajmar tågen, hade jag nog varit mycket mer tolerant med avvikande tid på armen.
 

alexalex

Breitling
Alla använder klockan olika, syns på svaren här i tråden också.

Men det skulle vara oerhört störande om klockan inte håller tiden.
Tänker främst om man är på språng, säg ute för att hämta något eller handla lunch, och inte har med telefonen.
Att inte ha koll på tiden för att tajma med exempelvis möten, eller annat tidsbestämt, skulle inte fungera för egen del iaf :)
 
Topp