• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur (och varför) klipper ni era NATO-band?

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag vet att det är många här som gör justeringar på sina NATO:n för att de ska sitta perfekt.
Tanken med denna tråd är att samla alla tips och tricks för att få till sitt NATO (eller Zulu) till det ultimata bandet.:cigar:

Jag gillar tjockare NATO:n för att de inte ska bli för sladdriga. Det är ett måste på lite topptunga klockor, men samtidigt bygger bandet extra på höjden vilket förvärrar situationen (topptungheten (?) ökar). Jag vill dessutom ha kvar alla "keepers" (metalldelarna) eftersom jag gillar den looken.
Min lösning är därför att bara klippa av den delen som sitter under klockan. På NATO:t på bilden har jag dessutom sytt fast "keepern" kl 6 (vilket inte är nödvändigt, fungerar att ha det löst). Så här ser mitt "perfekta NATO" ut.:) Hur gör ni?

0927n-jpg.395525
 

Yrsnö

Cartier
Jag vet att det är många här som gör justeringar på sina NATO:n för att de ska sitta perfekt.
Tanken med denna tråd är att samla alla tips och tricks för att få till sitt NATO (eller Zulu) till det ultimata bandet.:cigar:

Jag gillar tjockare NATO:n för att de inte ska bli för sladdriga. Det är ett måste på lite topptunga klockor, men samtidigt bygger bandet extra på höjden vilket förvärrar situationen (topptungheten (?) ökar). Jag vill dessutom ha kvar alla "keepers" (metalldelarna) eftersom jag gillar den looken.
Min lösning är därför att bara klippa av den delen som sitter under klockan. På NATO:t på bilden har jag dessutom sytt fast "keepern" kl 6 (vilket inte är nödvändigt, fungerar att ha det löst). Så här ser mitt "perfekta NATO" ut.:) Hur gör ni?

0927n-jpg.395525
Klipper av änden som vikts dubbelt under, som många andra.

Men en fråga angående din lösning, tagit några öl så ber om ursäkt om jag inte får ihop 1+1, men måste du ta bort sprintarna för att byta band med denna lösning?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Men en fråga angående din lösning, tagit några öl så ber om ursäkt om jag inte får ihop 1+1, men måste du ta bort sprintarna för att byta band med denna lösning?
Japp, nackdelen med denna lösning är att jag måste ta bort ett av bandstiften för att byta. Just denna klocka byter jag aldrig band på ("perfect match":happyhappy:), men på de jag gör det och har denna lösning så har jag inte sytt fast keepern, så då behöver man inte ta bort bandstiften vid byte.
0415-jpg.299205

0621-jpg.338468
 
Senast ändrad:

RDFG

Cartier
Hehe kul tråd, kapar mina på längden samt tar bort extraflärpen. Sen brukar jag knipsa bort keepern närmast kl 12 också
 

Yrsnö

Cartier
Japp, nackdelen med denna lösning är att jag måste ta bort ett av bandstiften för att byta. Just denna klocka byter jag aldrig band på ("perfect match":happyhappy:), men på de jag gör det och har denna lösning så har jag inte sytt fast keepern, så då behöver man inte ta bort bandstiften vid byte.
0415-jpg.299205

0621-jpg.338468

Då var jag inte så långt ner i ölen som jag trodde :p

Btw, alltid älskat den där kombon! Förstår att du aldrig byter natot :cool:
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Varje gång jag ser såna här bilder lägger jag in en beställning på ett gäng Natoband, för att efter ett par dagar slänga sk*ten i papperskorgen!
När jag väl har mina klockor på nato (t ex SKX eller SRP77*) så känns det som att klockan är som ett.. ehm.. ollon, som sticker ut och bara "är", utan en omslutande/omringande länk eller gummi med tjocklek över handledens insida så att säga. Sett från sidan vobblar oftast klockhuvudet och det sticker ut oproportionerligt då det inte finns en "motsvarande sida" med lite hårdvara/tjocklek. Hoppas ni förstår hur jag menar..

Men därav är jag heller inte intresserad av att klippa mina naton och därmed minska hårdvaran desto mer. Då blir klockan desto mer utstickande i sin ensamhet.

@M.L. - Vad är det för Seiko-ref?
Har du några rekommendationer på tjockare nato utan att det behöver bli Zulu?
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Varje gång jag ser såna här bilder lägger jag in en beställning på ett gäng Natoband, för att efter ett par dagar slänga sk*ten i papperskorgen!
När jag väl har mina klockor på nato (t ex SKX eller SRP77*) så känns det som att klockan är som ett.. ehm.. ollon, som sticker ut och bara "är", utan en omslutande/omringande länk eller gummi med tjocklek över handledens insida så att säga. Sett från sidan vobblar oftast klockhuvudet och det sticker ut oproportionerligt då det inte finns en "motsvarande sida" med lite hårdvara/tjocklek. Hoppas ni förstår hur jag menar..
Men därav är jag heller inte intresserad av att klippa mina naton och därmed minska hårdvaran desto mer. Då blir klockan desto mer utstickande i sin ensamhet.
Du verkar ha ett besvärligt förhållande till NATO-band!:D
@M.L. - Vad är det för Seiko-ref?
7002-700A. Men med AM vridring, AM vridringsinlägg och troligtvis am-tavla också.
@M.L.
Har du några rekommendationer på tjockare nato utan att det behöver bli Zulu?
Jag gillar XII NATO Strap från natostrapco.com. Fin struktur på banden och lite extra tjocka (1,5mm). Bandet på bilderna ovan är ett sådant.
00c-jpg.367306
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Japp, nackdelen med denna lösning är att jag måste ta bort ett av bandstiften för att byta. Just denna klocka byter jag aldrig band på ("perfect match":happyhappy:), men på de jag gör det och har denna lösning så har jag inte sytt fast keepern, så då behöver man inte ta bort bandstiften vid byte.
0415-jpg.299205

0621-jpg.338468
Jag klipper aldrig natoband:cool: Men jag är väldigt nyfiken på hur du fixat den härliga patinan på ditt band:D
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kapning av nato:
Håll två en- eller femkronor meden tång/skiftnyckel. Klipp runt för att få snygg rundning. Håll kvar mynten och bränn med tändare.
 

månljus

Panerai
Ska sluta köpa nato tror jag. Klipper det för att jag tycker att det bygger för mycket på höjden. Men är ju i så fall roligare att köpa canvasband istället, så att man får bort flärpen under. Så här har jag klippt det tidigare i alla fall.
upload_2017-1-5_22-53-41.png
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Precis köpt mitt försts knippe nato. Får se om jag behöver kapa om så blir den här tråden till stor hjälp.
 
Topp