• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ofta byter ni packningar i Rolex sportklockor?

A.J.

Panerai
hej på er!
Satt och funderade lite på detta med vattentäthet på Rolex sportklockor ex. Sub, explorer, gmt m.m
Har hört att vissa rekomenderar packningsbyte vart annat år.. en del säger att det kan göras vid service (vart 5-6 år),
och en del lutar sig tillbaka på ett ok trycktest, utan att egentligen veta hur gamla packningarna är..
I min värld så åldras gummit och blir torrt och sprött med tiden så att tro att bara för att klockan är trycktestad med ok resultat
så är det fritt fram att slänga sig i plurret (den kan ju vara tät just där och då men packningarna är 15 år gamla) är ju lite av ett lotteri ;)

Så... vad är en realistisk livslängd på gummit i packningarna? Och hur ofta tycker ni man bör byta dom?

Ha det gott!
 

POO

Panerai
Den vanligaste orsaken till att klockor läcker är förmodligen inte packningarnas naturliga åldrande. I alla andra applikationer håller packningar oftast betydligt längre än det år vissa (klock)idioter hävdar är livslängden på en klockas packningar är. Varför skulle just de som sitter i klockor, typ Rolex, vara extra jävla dåliga?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har ingen Rolex i min ägo just nu men jag tycker att det är missvisande med garantier på klockor. Har en klocka 3- eller exempelvis 5 års garanti så förutsätter jag att jag kan använda klockan till det som den är menad för utan att behöva serva den på något sätt där emellan (inkl packningsbyten).

Visst kan man göra jämförelsen med bilar - nybilsgaranti men måste ändå servas där emellan och dylikt - men jag vet inte.. har svårt att köpa det med klockor bara av någon anledning.

Undrar hur många här som har erfarenheter av att moderna dykarklockor läckt in vatten inom garantiperioden utan packningsbyte?
 

A.J.

Panerai
Nja, med okänd servicehistorik så skulle jag serva alt. Byta packningar.

Precis.. Så känner jag med, men... i annonser hos bl.a vissa butiker så står det "gångkontrollerad och trycktestad" men ingen servicehistorik.. Klockan kan ju vara från ex. 2005.. Tycker ni att det är på sin plats med nya packningar då? Och isåfall varför slänger inte butiken/säljaren i nya innan man säljer? Räknar man med att "tät är tät" eller?;) Därav min lilla fundering kring hur lång livslängden beräknas vara på packningarna..
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Precis.. Så känner jag med, men... i annonser hos bl.a vissa butiker så står det "gångkontrollerad och trycktestad" men ingen servicehistorik.. Klockan kan ju vara från ex. 2005.. Tycker ni att det är på sin plats med nya packningar då? Och isåfall varför slänger inte butiken/säljaren i nya innan man säljer? Räknar man med att "tät är tät" eller?;) Därav min lilla fundering kring hur lång livslängden beräknas vara på packningarna..
Personligen så skulle jag "lita" på packningar i ca 4-5år OM klockan är trycktestad. Sedan så är en trycktestad klocka inte en garanti att den är tät en vecka senare, allt kan hända med en gammal packning.
 

A.J.

Panerai
Personligen så skulle jag "lita" på packningar i ca 4-5år OM klockan är trycktestad. Sedan så är en trycktestad klocka inte en garanti att den är tät en vecka senare, allt kan hända med en gammal packning.

Exakt! Det är detta jag menar:) isåfall är det ju tätare mellan packningsbyte än serviceintervall även på nya klockor..
många av oss köper ju begagnade klockor som enligt säljare eller av oss själva är trycktestade med godkänt resultat även om dom har ca.10-15år på nacken.. Ska man byta innan plurret då eller lita på trycktest och att gummit inte torkat ihop?;)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Är det verkligen många som lämnar in klockn för enbart packningsbyte? Har faktiskt inte hört det innan, utan man lämnar in för service, och efter det trycktestas klockan och skall vara tät. Alltså, packningsbyte vid normal service, inte enbart lämna in för byte av packningar.
Sen är det väl alltid så att många säljare hävdar att den tidigare ägaren sa att klockan servats, men att det inte finns några papper på det.
Som vi sagt så många gånger förut gäller att om inga bevis på service finns = räkna med service!
 

Samps

Cartier
Precis.. Så känner jag med, men... i annonser hos bl.a vissa butiker så står det "gångkontrollerad och trycktestad" men ingen servicehistorik.. Klockan kan ju vara från ex. 2005.. Tycker ni att det är på sin plats med nya packningar då? Och isåfall varför slänger inte butiken/säljaren i nya innan man säljer? Räknar man med att "tät är tät" eller?;) Därav min lilla fundering kring hur lång livslängden beräknas vara på packningarna..
Kan tänka mig att en tät klocka är tät och att det räcker för normala vattenrelaterade aktiviteter. Testar man den till gränsvärderna så kan nog nya packningar göra skillnaden mellan en torr klocka och en vattenskadad..
 

A.J.

Panerai
Är det verkligen många som lämnar in klockn för enbart packningsbyte? Har faktiskt inte hört det innan, utan man lämnar in för service, och efter det trycktestas klockan och skall vara tät. Alltså, packningsbyte vid normal service, inte enbart lämna in för byte av packningar.
Sen är det väl alltid så att många säljare hävdar att den tidigare ägaren sa att klockan servats, men att det inte finns några papper på det.
Som vi sagt så många gånger förut gäller att om inga bevis på service finns = räkna med service!

Tycker också det borde vara det logiska:) men ex. Panerai rekomenderar täthetsservice vart annat år...
 

Samps

Cartier
Är det verkligen många som lämnar in klockn för enbart packningsbyte? Har faktiskt inte hört det innan, utan man lämnar in för service, och efter det trycktestas klockan och skall vara tät. Alltså, packningsbyte vid normal service, inte enbart lämna in för byte av packningar.
Sen är det väl alltid så att många säljare hävdar att den tidigare ägaren sa att klockan servats, men att det inte finns några papper på det.
Som vi sagt så många gånger förut gäller att om inga bevis på service finns = räkna med service!
Har lämnat in ett par klockor på täthetsservice när klockorna har gått bra men jag vill vara säker att jag kan bada med dem. AD är inte så intresserade av att bara trycktesta utan vill gärna att man byter packningar för att de ska kunna garantera tätheten. 2-års garanti på tätheten är ju schysst att få.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tycker också det borde vara det logiska:) men ex. Panerai rekomenderar täthetsservice vart annat år...
Har haft fyra olika Panerai under åren och hänger en del på Panierist, men faktiskt aldrig sett någon som förordar att lämna in för täthetsservice vart annat år.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har lämnat in ett par klockor på täthetsservice när klockorna har gått bra men jag vill vara säker att jag kan bada med dem. AD är inte så intresserade av att bara trycktesta utan vill gärna att man byter packningar för att de ska kunna garantera tätheten. 2-års garanti på tätheten är ju schysst att få.
Respektfullt...håller inte med om att behovet lämna in en t ex en nyare Rolex för täthetservice vart annat år. Har du en äldre klocka med plexi är jag helt med, men inte med en nyare klocka.
Eller missförstod jag ditt inlägg nu? I så fall...sorry.
 

Samps

Cartier
Respektfullt...håller inte med om att behovet lämna in en t ex en nyare Rolex för täthetservice vart annat år. Har du en äldre klocka med plexi är jag helt med, men inte med en nyare klocka.
Det här gäller äldre Rolex och Panerai som jag köpt begagnat. Om en klocka var inom garanti skulle jag inte gå och byta.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men är det inte så att en trycktest testar genom glaset? Packningar i krona och boettlock påverkas väl inte. Dom byter man väl närmast om klockan öppnats, kanske.
Edit: inser ju att det kan läcka genom både krona och boettpackning om det inte är tätt, förstås..
 

A.J.

Panerai
Så här skriver Krons ur ang. vattentäthet...
image.png
 
Var i GBG kan man testa sin klocka mera än 5bar?, För min 5513 var inne på bergströms gbg och har för mig dom körde bara 5bar på den (på service), hur "mycket" kam man göra på 5bar?
 
Topp