• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ofta ska man serva en manuellt uppvriden klocka?

Dizda

Basic
Hej käraste klockisar .

Jag är en ägare av för tillfället två manuellt uppvridna klockor, en Omega Moonwatch som används till vardags, samt en IWC portofino 8-days.
IWCn används mer sällan. Det vanliga intervallet för service 5-7 år gäller det manuellt uppvridna klockor som används mer sällan? Dvs om jag på 5 års tid använder klockan IWCn 1/6 del av tiden! Hur bör man tänka/göra?

Hej käraste klockisar .

Jag är en ägare av för tillfället två manuellt uppvridna klockor, en Omega Moonwatch som används till vardags, samt en IWC portofino 8-days.
IWCn används mer sällan. Det vanliga intervallet för service 5-7 år gäller det manuellt uppvridna klockor som används mer sällan? Dvs om jag på 5 års tid använder klockan IWCn 1/6 del av tiden! Hur bör man tänka/göra?
Serva när de börjar krångla. Done.

Hej käraste klockisar .

Serva när de börjar krångla. Done.

Det känns mycket rimligt. Jag har som kvällsrutin att dra upp min manuella varje dag oavsett om den används eller inte. På så sätt får allting röra sig, oljorna får jobba och fjädern flexa lite. Det går säkert att argumentera för och emot.

Det känns mycket rimligt. Jag har som kvällsrutin att dra upp min manuella varje dag oavsett om den används eller inte. På så sätt får allting röra sig, oljorna får jobba och fjädern flexa lite. Det går säkert att argumentera för och emot.
+1 på den. Dra åtminstone upp dem 1 gång i veckan typ och låt verken jobba lite emellan. Men det är klart om de inte används dagligen så behöver kanske inte verken service mer än vart 7-8 år, men packningarna behöver kollas oftare än så :)

Man kan väl säga att kronpackningen slits något mer på en manuellt uppvriden klocka än på andra. Dock så är det ju bra att byta packningar med några års intervall om man ämnar bada med klockan. Om inte så kör tills klockan börja hålla tiden sämre.

Kronan och stammen på min manuella Panerai lossade når jag skulle ställa tiden, bedömde att det då var dags för service (7 år sedan sist). Utöver det...asså, så länge klockan går....

Den optimala balansen mellan att gå och stå stilla för de flesta verk i min erfarenhet är ca jämn.
Dvs, låt den gå tills gångreserven är slut, och låt den ligga lika länge.
Detta då om du inte använder den kontinuerligt alltså.

Anledningen bakom detta är att komponenter slits med användning, men oljan hålls på plats av centrifugalkraft och kapillärkraft. Men låter du den ligga så slits inte delar, men så försvinner kraften som håller oljan på plats. Så jämn användning mår den bäst av, helst av allt i en winder stundvis!
Manuella verk har ofta specifikt byggda delar i ställverket som ska tåla manuellt uppdrag bättre än säg t ex. en automatisk variant av samma verk. (Så som 50/51/52 automatiska 7-days verken från IWC jämfört med din 59-kaliber som är manuell!)

Tillbaka
Topp