• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ofta tror du att du spottar en fake på stan.

Uret

Basic
Jag har börjat spotta ganska ofta trevliga klockor men tycker det är sällan man träffar på någon av ett speciellt intresse av klockor (tyvärr). Ändå ser man en hel del fina klockor i prisklassen 50-100 tusen. Av den breda skaran hur många % tror ni det är rimligt att folk bär en kopia?
Högst personligen tror jag tyvärr att det är 50-70%.
Kan dra ett exempel (även högst oseriöst). Skulle teckna en ny hemförsäkring och berättade att jag köpt en klocka runt 120k klassen,
”vad är det för klocka?” Undrar hon nyfiket på telefonen.
”Ja det är en rolex.. submariner..från 2016”

”Men oj! Jag har en rolex ifrån Thailand, som jag gav 200kr för visserligen höll den bara i 2 månader”

Ni förstår nog vart jag vill komma.

Fakes på stan ser man ju varje dag. Åker man tunnelbana till och från jobbet ser man ju typ tolv stycken fjortonåringar med Hublots. Drar en vild gissning att 99/100 är fake i det fallet. På jobbet ser jag aldrig fakes.
Yep, samma här fast spårvagn i göteborg. Otroligt mycket hublotkopior.
Då och då ser man även grabbar med usla kopior på gulddaytonas och liknande. Ser ut som Regal, fast det är kopior.

Mest uppenbara fejkklockorna jag har sett var på en kille i 20-25-årsåldern i lokala 3-butiken, som vid ett tillfälle bar "Daytona" och ett annat "Royal Oak". Båda var helpolerade nog att se ut som kromad plast. Sen ser man ju också "naturligtvis" en och annan Hublotkopa på gymnasieungar.

En klasskompis på Handels köpte en fejk Rolex Sub, och försökte måla upp bilden av att den var äkta. Kopian var ganska bra gjord, och gemene man som inte är intresserad av klockor trodde nog att den var äkta, men jag såg att den var batteridriven. Blev lite smått irriterad över detta, men ville inte heller outta honom som lögnare för hela klassen. Så jag frågade honom lite diskret hur han hittat en batteridriven Sub när Rolex aldrig tillverkat några. Det var också sista gången jag såg den klockan:D

Jag har börjat spotta ganska ofta trevliga klockor men tycker det är sällan man träffar på någon av ett speciellt intresse av klockor (tyvärr). Ändå ser man en hel del fina klockor i prisklassen 50-100 tusen. Av den breda skaran hur många % tror ni det är rimligt att folk bär en kopia?
Högst personligen tror jag tyvärr att det är 50-70%.
Kan dra ett exempel (även högst oseriöst). Skulle teckna en ny hemförsäkring och berättade att jag köpt en klocka runt 120k klassen,
”vad är det för klocka?” Undrar hon nyfiket på telefonen.
”Ja det är en rolex.. submariner..från 2016”

”Men oj! Jag har en rolex ifrån Thailand, som jag gav 200kr för visserligen höll den bara i 2 månader”

Ni förstår nog vart jag vill komma.
Schysst med en Sub från 2016 som är värd 120k ;)

OnT: Mycket kopior i Stockholm, som tidigare nämnts, främst på "förortskids" men även många äldre bär rolex-kopior. Pinsamt :)

En klasskompis på Handels köpte en fejk Rolex Sub, och försökte måla upp bilden av att den var äkta. Kopian var ganska bra gjord, och gemene man som inte är intresserad av klockor trodde nog att den var äkta, men jag såg att den var batteridriven. Blev lite smått irriterad över detta, men ville inte heller outta honom som lögnare för hela klassen. Så jag frågade honom lite diskret hur han hittat en batteridriven Sub när Rolex aldrig tillverkat några. Det var också sista gången jag såg den klockan:D
Bra att du inte outade honom, men också bra att klockan försvann.

Hur såg du att den var batteridriven? De flesta kopior är väl både mekaniska och välgjorda.

En kollega har en fejk tvåtons sub. Vet inte om han säger att den är äkta eller inte, inte pratat med honom om den.
En föredetta kollega hade en version på Omega PO som aldrig existerat.

Jag stör mig inte så mkt på kids med fake klockor. Men jag blir galen när jag ser välavlönade tanter som springer med fake väskor. Och de finns överallt.

Tycker man ser de dagligen. Bedömningen kan ju ibland vara väldigt enkel ifall det är rimligt om personen har råd med en sådan klocka, som när man ser 20åringar med klockor som borde kosta närmare kvarts mille.

På sekundvisaren kanske...
Misstänkte det, men lite underligt att ingen annan då också noterar detta, därav min fråga. Det brukar ju vara det första man reagerar på, även som icke klockkunnig, att sekundvisaren inte flyter fram. Så storyn känns lite underlig att ingen annan av dessa Handelsstudenter ser detta och reagerar.

Nåväl, de var väl så upptagna med studierna att de hade annat att fokusera på.

Misstänkte det, men lite underligt att ingen annan då också noterar detta, därav min fråga. Det brukar ju vara det första man reagerar på, även som icke klockkunnig, att sekundvisaren inte flyter fram. Så storyn känns lite underlig att ingen annan av dessa Handelsstudenter ser detta och reagerar.

Även om man ser att det är ett quartz ur kräver det ju lite kunskap om vad Rolex tillverkar och inte. Dock tror jag fler gissade att det var en fejk, men inte ville outa personen inför andra.

Tyvärr tror jag det är väldigt vanligt med kopior, vilket är synd då det finns mycket roligt och välgjort i de lägre prisklasserna.

Antar att det var Handels Gbg ;) Alldeles för många i Sthlm som har bra koll på klockor i allmänhet för att lyckas med det

På stan ser jag en del. Särskilt på tunnelbanan. Hublot & rolex är nog mest poppis. Sällan det är bra kopior.

Men på jobbet har jag aldrig sett en fake, finns några som bär diesel & DW klockor. Så svårt att säga om de är fake.

Tillbaka
Topp