Lyssnade på Max Tegmarks sommarprat i veckan och det var ingen munter stund. Han är Fysiker och AI-forskare som nu förutspår att mänskligheten stryker med nånstans samtidigt som honom, och han är 56 år i skrivande stund. Presenterar olika scenarior som alla troligen slutar med att den oförsiktiga utvecklingen av vad som kallas artificiell intelligens leder till vår utplåning.
Personligen är jag faktiskt orolig. Kanske inte att Terminator 2 där Skynet flippar på mänskligheten kommer utspela sig på riktigt, men jag tänker det finns enorma risker med utvecklingen som verkar skena i en okontrollerad kapplöpning. Kan även bekymra mig för saker som konst, musik och litteratur som plötsligt kan genereras utan kreativa hjärnor. Undrar hur banker ska kunna ha någon form av säkerhet om en superdator med AI önskar hacka systemen? Utvecklingen har onekligen gått fortare än någon kunnat förutspå, och vem fasen vet vart det tar vägen.
Vad tänker andra, är vi rökta av Terminators om 30 år?
Länk till sommarpratet:
Personligen är jag faktiskt orolig. Kanske inte att Terminator 2 där Skynet flippar på mänskligheten kommer utspela sig på riktigt, men jag tänker det finns enorma risker med utvecklingen som verkar skena i en okontrollerad kapplöpning. Kan även bekymra mig för saker som konst, musik och litteratur som plötsligt kan genereras utan kreativa hjärnor. Undrar hur banker ska kunna ha någon form av säkerhet om en superdator med AI önskar hacka systemen? Utvecklingen har onekligen gått fortare än någon kunnat förutspå, och vem fasen vet vart det tar vägen.
Vad tänker andra, är vi rökta av Terminators om 30 år?
Länk till sommarpratet:
Max Tegmark - Sommar & Vinter i P1
AI-forskaren om riskerna och möjligheterna med den snabba utvecklingen inom AI.
sverigesradio.se