• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur orolig ska man vara för AI och att världen går åt helvete?

rickards

Guld
2-Faktor
Lyssnade på Max Tegmarks sommarprat i veckan och det var ingen munter stund. Han är Fysiker och AI-forskare som nu förutspår att mänskligheten stryker med nånstans samtidigt som honom, och han är 56 år i skrivande stund. Presenterar olika scenarior som alla troligen slutar med att den oförsiktiga utvecklingen av vad som kallas artificiell intelligens leder till vår utplåning.

Personligen är jag faktiskt orolig. Kanske inte att Terminator 2 där Skynet flippar på mänskligheten kommer utspela sig på riktigt, men jag tänker det finns enorma risker med utvecklingen som verkar skena i en okontrollerad kapplöpning. Kan även bekymra mig för saker som konst, musik och litteratur som plötsligt kan genereras utan kreativa hjärnor. Undrar hur banker ska kunna ha någon form av säkerhet om en superdator med AI önskar hacka systemen? Utvecklingen har onekligen gått fortare än någon kunnat förutspå, och vem fasen vet vart det tar vägen.

Vad tänker andra, är vi rökta av Terminators om 30 år?

Länk till sommarpratet:

Mänskligheten kommer ta död på mänskligheten.
Oavsett vad man tycker går det inte att stoppa utveckling.
Franska bönder gjorde uppror mot traktorer, lärare demonstrerade mot miniräknaren och löpande bandet skulle göra bilbyggare arbetslösa.

Eftersom jag jobbar med just bank kombinerat med AI är det inte ett område som oroar.
Hur kreativa är hjärnorna bakom konsten om deras alster inte bara kan återskapas utan förbättras av något utan känslor? Vad är konst då? Faktum är att det är väl ett konstverk i sig mer än något annat.

För 30 år sedan byggde musik och film på insatsen från musiker och filmmakarnas kunnande. Idag bygger det på remakes.

Senast ändrad:
Franska bönder gjorde uppror mot traktorer, lärare demonstrerade mot miniräknaren och löpande bandet skulle göra bilbyggare arbetslösa.

Eftersom jag jobbar med just bank kombinerat med AI är det inte ett område som oroar.
Hur kreativa är hjärnorna bakom konsten om deras alster inte bara kan återskapas utan förbättras av något utan känslor? Vad är konst då? Faktum är att det är väl ett konstverk i sig mer än något annat.

För 30 år byggde musik och film på insatsen från musiker och filmmakarnas kunnande. Idag bygger det på vad remakes.

Jo, gissar väl också på att vi kommer se till att utlåna oss själva en vacker dag, frågan är väl bara när och hur. Visst har utvecklingen alltid oroat itill viss del alla tider, men sista tiden tänker iallafall jag att vi troligen har gett oss på något vi aldrig kommer kunna hantera. Illvilliga personer får möjligheter vi inte kunnat föreställa oss tidigare vilket jag tycker är skrämmande. Är lätt att bli en domedagsprofet i idag när man ser utvecklingen.

Jo, gissar väl också på att vi kommer se till att utlåna oss själva en vacker dag, frågan är väl bara när och hur. Visst har utvecklingen alltid oroat itill viss del alla tider, men sista tiden tänker iallafall jag att vi troligen har gett oss på något vi aldrig kommer kunna hantera. Illvilliga personer får möjligheter vi inte kunnat föreställa oss tidigare vilket jag tycker är skrämmande. Är lätt att bli en domedagsprofet i idag när man ser utvecklingen.

Kärnvapenbestyckning, fundamentalism, extremism, samhällsspänningar, pågående krig i närområden känns mer oroväckande för mig.

Kärnvapenbestyckning, fundamentalism, extremism, samhällsspänningar, pågående krig i närområden känns mer oroväckande för mig.
Finns helt klart mycket elände att oroa sig över i dagsläget. Jag tänker väl att AI kan vara sista knuffen i fel riktning. Möjligheterna för exempelvis vapenindustrin är inte så kul. Börjar illvilliga typer peta in AI i sina kärnvapen, eller ge sig på utvecklingen av biologiska vapen tro jag att vi inte knappt kan föreställa oss vad vi ger oss in på.

Finns helt klart mycket elände att oroa sig över i dagsläget. Jag tänker väl att AI kan vara sista knuffen i fel riktning. Möjligheterna för exempelvis vapenindustrin är inte så kul. Börjar illvilliga typer peta in AI i sina kärnvapen, eller ge sig på utvecklingen av biologiska vapen tro jag att vi inte knappt kan föreställa oss vad vi ger oss in på.

Den breda massans oro för AI fick ju fart efter OpenAI’s intåg i deras liv. Om du tror att ChatGPT är häftigt så är det inget mot vad som finns inom det militära och det har redan existerat länge.
Drönare har i flera år fattat konfrontativa beslut baserat på AI. Taktik och strategier runt försvar och angrepp har under lång tid varit grundade på denna typ av intelligens.

Den breda massans oro för AI fick ju fart efter OpenAI’s intåg i deras liv. Om du tror att ChatGPT är häftigt så är det inget mot vad som finns inom det militära och det har redan existerat länge.
Drönare har i flera år fattat konfrontativa beslut baserat på AI. Taktik och strategier runt försvar och angrepp har under lång tid varit grundade på denna typ av intelligens.
Kan tänka mig det, men det gör mig inte mindre orolig 😁

det är även lätt att bli domedagsprofet när man ser vad som händer med klimatet, där har vi ytterligare en grej som kommer ställa till det rejält för mänskligheten.

För 30 år byggde musik och film på insatsen från musiker och filmmakarnas kunnande. Idag bygger det på vad remakes.
Bra inlägg, även jag har AI i arbetet. Är inte orolig.
Finns annat som dock verkligen inte går åt rätt håll. Diktaturers framväxt med tillhörande krig/oroligheter och mänskliga rättigheter rakt ned i soptunnan. Afrika och mellanöstern någon? (om vi glömmer Ryssarna, Kineserna mm för ett ögonblick)

Är det? Vad är nyttan med att gå och vara orolig om du inte kan påverka? Däremot kan man vara medveten.
Tja, oro gör en medveten. Är väl lite av en definitionsfråga kanske, ligger inte sömnlös på nätterna och oroar mig för AI-utvecklingen men tänker ändå att det definitivt är ett av alla eländen vi kommer ha svårigheter att handskas med framöver inklusive klimatfrågan, politiskt elände och krig.

Alla civilisationer hittills i historien har gått i graven.
Så det kommer denna göra, hur märker vi väl. Eller kanske inte.
De som levde i romarriket märkte inte att det gick under för att det pågick under så lång tid. Mest troligt är väl ngt liknande för oss (om det inte blir kärnvapenkrig över hela planeten, då går det rätt snabbt).

...och trots allt elände i världen så har vi aldrig haft lägre fattigdom, aldrig haft så få som har dött i krig. "Problemet" numera är att allt syns och rapporteras.

precis.
Domedagsprofeter snackar om hur hemsk världen är idag men den bittra sanningen är att så vitt vi vet har det aldrig varit bättre…
Visst är det så, de flesta av oss har det för jäkla bra. Men AI-frågan är ny för oss, ingen här kunde för några år sedan föreställa sig hur fort det gått, och vilka möjligheter och konsekvenser det kan tänkas få framöver.

Visst är det så, de flesta av oss har det för jäkla bra. Men AI-frågan är ny för oss, ingen här kunde för några år sedan föreställa sig hur fort det gått, och vilka möjligheter och konsekvenser det kan tänkas få framöver.
Att det har stor impact och leder till en serie oväntade markvinningar ihop med att filosofiska frågeställningar föds är ju precis vad man ska vänta sig med inovationer.

Vidare är ju detta också den våta drömmen för kvällstidningarna och media över lag. Deras levebröd bygger ju på att så frön av fruktan.

Teknisk utveckling, globalisering och tillförlitelse på dessa skapar bekvämligheter men kommer också med konsekvenser. Långt tillbaka i tiden var bland det värsta att grödorna skulle få missväxt, detta drabbade endast den region som slogs av en väderkatastrof eller liknande. Detta var på den tiden helt utom den gemene mans kontroll, mycket som idag gällande ex. AI. Sedan var detta det enda de hade att förlora, för de hade inte mycket mer. Idag kan ytters få om ens någon nation, region eller koalition klara sig ensamma utan påtaglig förändring i invånarnas vardag och livsstil. Vår "sida" som man kan kalla det blir endast större. Först var det stammen, sedan byn, sedan staden, landskapet, nationen, unionen, kontinenten, jorden och kanske så småningom något interplanetärt. En social skala som vi inte är biologiskt byggda för.

Detta gäller ju inte bara kärnvapen och hypermänskliga AI, utan fortfarande är exempelvis matsäkerhet inte något som kan garanteras. Så som EU behandlar bönder lär det inte ta lång tid innan en missväxt i fjärran land kan skapa svält här i Sverige och världen över. Världen kommer förändras exponentiellt snabbare och mer radikalt än fantasin räcker till och nödvändigt vis inte för det bättre.

För att avsluta denna kommentar på ämnet lite lättare tyckte jag det var roligt att tråden startades mitt i natten, lite nojja som kickat in? :D Bara på med foliehatten och hålla i sig!

Känns som att det kan bli en jättebra framtid med AI, eller en väldigt mörk framtid...

Själv är jag nog för korkad för att verkligen förstå men det som oroar mig är att det finns så många oerhört smarta och insatta människor som är väldigt oroliga för AI. De flesta är åtminstånde eniga om att AI kommer att vara revolutionerande på en helt annan nivå än några andra tekniska framsteg.

Blir det en positiv utveckling hoppas jag att det kommer gynna hela mänskligheten och inte bara ett fåtal superrika eller andra grupperingar.

Jag frågade googla AI om morgondagens match. Läskigt om det skulle bli 3-1 till Japan.
IMG_4742.jpeg

Tillbaka
Topp