• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur påverkar egentligen värme en klocka?

månljus

Panerai
Var nyligen iväg på en semesterresa där vädret var varmare än det brukar vara här hemma i Sverige. Blev en del sol och bad och under en av dessa dagar, när jag låg i en solstol med en drink i handen och hade det alldeles för bra så råkade jag komma åt min klocka och det brände till ordentligt. Den hade blivit kanonvarm, gick inte att ta på den utan bränna sig. Klockan i fråga var en Seiko Skx och den kyldes snabbt ner genom att jag helt enkelt hällde lite vatten över den.

Men den här lilla upplevelsen fick mig att börja fundera på hur värme egentligen påverkar en klocka. Hittade ingen tråd här på KS och inte heller när man googlade fick man fram särskilt mycket information. Utan det var mest allmänna skötselråd som dök upp, se nedan.

"Din klocka är byggd för normala temperaturer. Lämna den inte i direkt solljus och undvik extrem värme eller kyla under längre perioder." Källa: http://stjarnurmakarna.se/allt-om-klockor/ta-hand-om-din-klocka/

"Undvik att utsätta din klocka för extrema förhållanden som direkt solljus, extrem värme eller extrem kyla. Extrem värme eller kyla kan orsaka gångavvikelser samt förkortning av batteriets livslängd."
Källa: http://www.klockriket.se/hem/kontakt/allmanna-skotselrad

Tycker mig minnas att jag tidigare läst att en klocka som står still och utsätts för värme/solljus för länge kan resultera i att det visar sig på tavlan, alltså att området som visarna täckt ej blivit blekta på samma sätt som övrigt område. Vilket låter helt rimligt. Någon som var med om det eller har andra erfarenheter/sett andra effekter?

Så, har värme/solljus påverkat din klocka på något särskilt sätt och i så fall hur?
 

Schildfat

Cartier
Det enda som händer är väl precis som du säger att man bleker insert, tavla, etc etc.. Men att urverket inte ska hantera lite värme låter ju inte så rimligt, i varje fall inte ifall klockan är servad och har bra olja som tål temperaturerna utan att tappa sina smörjegenskaper. Själv brukar jag basta med mina klockor och det anses väl vara värre då fukten kan tränga sig in genom packningarna (enligt min urmakare) och på så vis kan man förstöra verket.
 
Det enda som händer är väl precis som du säger att man bleker insert, tavla, etc etc.. Men att urverket inte ska hantera lite värme låter ju inte så rimligt, i varje fall inte ifall klockan är servad och har bra olja som tål temperaturerna utan att tappa sina smörjegenskaper. Själv brukar jag basta med mina klockor och det anses väl vara värre då fukten kan tränga sig in genom packningarna (enligt min urmakare) och på så vis kan man förstöra verket.

Basta med klockan är en av de få saker man absolut inte ska göra. (Antar att du då bastar på riktigt och då duschar/badar väldigt kallt efteråt, och det är denna snabba temperaturskiftning som kan vara skadsam mot klockan. Rubinerna mår inte jättebra, spiral och balans mår inte jättebra heller då du kan få en relativt stor gångavvikelse som inte kommer återställas helt bara för att temperaturen återgår till normal.)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Var nyligen iväg på en semesterresa där vädret var varmare än det brukar vara här hemma i Sverige. Blev en del sol och bad och under en av dessa dagar, när jag låg i en solstol med en drink i handen och hade det alldeles för bra så råkade jag komma åt min klocka och det brände till ordentligt. Den hade blivit kanonvarm, gick inte att ta på den utan bränna sig. Klockan i fråga var en Seiko Skx och den kyldes snabbt ner genom att jag helt enkelt hällde lite vatten över den.

Men den här lilla upplevelsen fick mig att börja fundera på hur värme egentligen påverkar en klocka. Hittade ingen tråd här på KS och inte heller när man googlade fick man fram särskilt mycket information. Utan det var mest allmänna skötselråd som dök upp, se nedan.

"Din klocka är byggd för normala temperaturer. Lämna den inte i direkt solljus och undvik extrem värme eller kyla under längre perioder." Källa: http://stjarnurmakarna.se/allt-om-klockor/ta-hand-om-din-klocka/

"Undvik att utsätta din klocka för extrema förhållanden som direkt solljus, extrem värme eller extrem kyla. Extrem värme eller kyla kan orsaka gångavvikelser samt förkortning av batteriets livslängd."
Källa: http://www.klockriket.se/hem/kontakt/allmanna-skotselrad

Tycker mig minnas att jag tidigare läst att en klocka som står still och utsätts för värme/solljus för länge kan resultera i att det visar sig på tavlan, alltså att området som visarna täckt ej blivit blekta på samma sätt som övrigt område. Vilket låter helt rimligt. Någon som var med om det eller har andra erfarenheter/sett andra effekter?

Så, har värme/solljus påverkat din klocka på något särskilt sätt och i så fall hur?

Att vistas och bada i varmt klimat ger oftast inga märkbara konsekvenser. Så länge du har klockan på armen så fungerar du som en värmeväxlare.

Att däremot lägga klockan i solen löst medför alldeles för höga temperaturer.

Så lägg inte klockan bredvid poolen/på solstolen :)
 

månljus

Panerai
Misstänkte att det kunde vara som ni säger och egentligen inte hända särskilt mycket, förutom att klockan kan blekas då, vilket gör att den här tråden skulle bli lite av ett antiklimax, i alla fall för mig som ägnat några timmar på att tänka på saken. Så hoppas på att någon går in och motbevisar det. I annat fall så tänker jag mig att någon kanske är sugen på ett experiment! Jag menar, här på KS har ju klockor fått smaka is och kyla, det kanske är dags för motsatsen? ;)
 

månljus

Panerai
Att vistas och bada i varmt klimat ger oftast inga märkbara konsekvenser. Så länge du har klockan på armen så fungerar du som en värmeväxlare.

Att däremot lägga klockan i solen löst medför alldeles för höga temperaturer.

Så lägg inte klockan bredvid poolen/på solstolen :)
Kul info! Hade klockan på armen vid tillfället och kan inte minnas att jag låtit den ligga löst innan, även om så faktiskt kan vara fallet. Den satt på ett natoband om det kan spela någon roll? Tänker mig att själva klockan aldrig hade någon kontakt med min hud.
 

tissoter

Audemars
Att vistas och bada i varmt klimat ger oftast inga märkbara konsekvenser. Så länge du har klockan på armen så fungerar du som en värmeväxlare.

Att däremot lägga klockan i solen löst medför alldeles för höga temperaturer.

Så lägg inte klockan bredvid poolen/på solstolen :)


Det bör man nog satsa på att undvika av andra anledningar också, stöld.
 

Cryssarn

Rolex
Det enda som händer är väl precis som du säger att man bleker insert, tavla, etc etc.. Men att urverket inte ska hantera lite värme låter ju inte så rimligt, i varje fall inte ifall klockan är servad och har bra olja som tål temperaturerna utan att tappa sina smörjegenskaper. Själv brukar jag basta med mina klockor och det anses väl vara värre då fukten kan tränga sig in genom packningarna (enligt min urmakare) och på så vis kan man förstöra verket.
du bastar för kallt!!
 

mackman

Cartier
Bastar och badar isvak med Certinan, inga synliga problem.
Enda som potentiellt sett kan ta stryk av värmen och kylan är batteriet, men vem fan bryr sig
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mina submariners får basta när det ges tillfälle. Vad i klockan kan ta skada av 100C (- vad kroppen leder bort? Värmeförändringar kan väl inte vara ett problem heller? I deras egna video "Deepsea Under The Pole by Rolex" går de från rumstemperatur till många många minusgrader. Jag är övertygad om att jag kommer gå sönder före min Rolex på armen går sönder när det gäller temperaturer. Tror inte heller att det är något farligt att steka en i solen heller. Finns lyxbilar som har mekaniska klockor, får man inte parkera en sån i solen heller? Men om någon har stött på gångavvikelser efter antingen kyla eller värme så vore det väldigt intressant att höra om det.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det bör man nog satsa på att undvika av andra anledningar också, stöld.

Absolut, men jag tänkte mer om man har egen pool / strand att nyttja.

Kul info! Hade klockan på armen vid tillfället och kan inte minnas att jag låtit den ligga löst innan, även om så faktiskt kan vara fallet. Den satt på ett natoband om det kan spela någon roll? Tänker mig att själva klockan aldrig hade någon kontakt med min hud.
Borde ta ner temperaturen även på Nato :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Mina submariners får basta när det ges tillfälle. Vad i klockan kan ta skada av 100C (- vad kroppen leder bort? Värmeförändringar kan väl inte vara ett problem heller? I deras egna video "Deepsea Under The Pole by Rolex" går de från rumstemperatur till många många minusgrader. Jag är övertygad om att jag kommer gå sönder före min Rolex på armen går sönder när det gäller temperaturer. Tror inte heller att det är något farligt att steka en i solen heller. Finns lyxbilar som har mekaniska klockor, får man inte parkera en sån i solen heller? Men om någon har stött på gångavvikelser efter antingen kyla eller värme så vore det väldigt intressant att höra om det.
Fråga @Echo Delta , fast han förespråkar nog bara Sinn då :p
 

månljus

Panerai
Absolut, men jag tänkte mer om man har egen pool / strand att nyttja.


Borde ta ner temperaturen även på Nato :)
Det gör mig lite nyfiken. Hur fungerar det egentligen? Vet du? Minns som sagt inte riktigt hur det var och det kan vara så att jag hade lagt den åt sidan för en liten stund precis innan. Får försöka få tillfälle att grilla den på nato nu i sommar och se vad som händer.
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det gör mig lite nyfiken. Hur fungerar det egentligen? Vet du? Minns som sagt inte riktigt hur det var och det kan vara så att jag hade lagt den åt sidan för en liten stund precis innan. Får försöka få tillfälle att grilla den på nato nu i sommar och se vad som händer.
Även ett lager tyg emellan får nog dig att fungera som en värmeväxlare istället för att klockan ligger i öppna luften mot solljus.

Lägg henne på grillen och posta här! :woot:
 

POO

Panerai
Herregud! Hur gör folk söder om Flensburg? Lämnar klockorna hemma när de inte ska till Sverige på semester?
 
Så här gick det med pappas Kina-Tag när jag applicerade lite värme på den, dock tog jag bort boetten innan :D
image.jpeg
 

Molgan

Cartier
Ingen fara min gode man.
Värmen klarar alla klockor av som är av god kvalitet som såklart genomgår normal service.

Beachen, Poolen och Bastun klarar alla moderna dykare av god kvalitet av, sitter du på en genomnice vintage-dykare med gammalt plexi kanske det är dumt att chansa?

Men trist med safequeens som inte tål att brukas, så moderna pjäser har sin tjusning, trots att safir är trist som attan..
 

mouqvist

Rolex
Tror inte att en enstaka händelse påverkar så mycket
Min dotter lämnade sin ipad på altanbordet förra året, när vi kom hem efter en lång och solig dag ute gick den inte att ta på, jag gissar på minst 70 grader då jag fick använda en handduk för att ta in den i huset. Men skiten höll ändå.
En automatisk klocka utan elektronik borde klara likadan bestraffning. Om värmen har fått metallen att expandera lite och oljan att bli ner viskös (?) så kanske tidhållningen jan påverkas lite, jag tror dock mest på åldrande av tavlan, om några timmar ens gör skillnad.
Hade jag varit du hade jag nog bitit ihop, tagit på mig klockan och fått bakboetten fastetsad i huden, mycket coolare än en vanlig klockbränna!
 
Topp