• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur placerar ni klockan (ex. på ett bord)?

Hur lägger ni era klockor?

  • Upp och ner, på glaset

    Röster: 1 1.0%
  • På kronan

    Röster: 27 27.0%
  • På andra sidan (?)

    Röster: 72 72.0%

  • Totala väljare
    100

Frosse

Cartier
Ja, som topic säger, hur placerar ni klockan när ni exempelvis lägger den på ett bord? Vi förutsätter att den inte har typ ett nato så den går att lägga på den rätta sida. Själv lägger jag den alltid på glaset :)

1. Upp och ner
E1AB6BEC-351B-4F0A-A8C0-02227A0AABCE.jpg


2. På kronan
22D543E7-A0A7-4399-A5F3-F036D1A238B7.jpg


3. På andra sidan (?)
256D7E4C-73F1-495E-AD3A-890E41770BF2.jpg
 

Limpas

Cartier
Alltid med kronan upp. Har läst någonstans att det ska vara mindre bra att lägga den på kronan (?), men kan inte tänka mig att det spelar någon större roll. Glaset ner känns ju som att den kan bli massa smårepor på glaset med tiden, plus att man inte kan se urtavlan då ju :)
 
Sry, kapar tråden med något halvt OT men jag undrar om någon har tips på ett bra underlag att placera klockan på när man byter länk, rengör eller bara beundrar samlingen i största allmänhet?

Själv brukar jag lägga dyrgriparna på en kökshandduk (vilket känns sådär), hade gärna haft en typ "watch tray" som finns hos klockhandlarna. Helst utan märkesanknytning.

Såg att Hodinkee hade en riktig snygg liten läderbricka i senaste Talking Watches, någon som kan tipsa om var jag hittar något liknande?

Screen Shot 2015-01-12 at 16.25.29.png
 

Frosse

Cartier
Sry, kapar tråden med något halvt OT men jag undrar om någon har tips på ett bra underlag att placera klockan på när man byter länk, rengör eller bara beundrar samlingen i största allmänhet?

Själv brukar jag lägga dyrgriparna på en kökshandduk (vilket känns sådär), hade gärna haft en typ "watch tray" som finns hos klockhandlarna. Helst utan märkesanknytning.

Såg att Hodinkee hade en riktig snygg liten läderbricka i senaste Talking Watches, någon som kan tipsa om var jag hittar något liknande?

*bild*

Jag brukar använda mitt iPad-fodral från holländska Mujjo :)

Snodd bild:

8379335239_49ae2d1a68_z.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
När jag inte har klockan på mig lägger jag den alltid krona upp för att uppnå maximal precision på de klockor jag har som snabbar sig om de läggs plant.

Tar normalt bara av klockan för natten/dusch.

Detta leder till att min Mako som är mitt mest precisa ur snabbar sig i snitt 3 s/d, djävligt bra för en klocka för under 1000 kr. Ligger den med tavla uppåt snabbar sig den mer (exakt hur mycket har jag glömt bort).

EDIT:// skall påpeka att alla klockor har lite repor på sidan utan krona ;) jag skiter iof i det klockor skall användas :)
 

Apansson

Torpare
Antingen glas upp eller på kronan. Inbillar mig att det är snällare mot länken att låta klockan ligga på sidan. Hellre att byta en krona än att polera bort repor på en boettsida ;)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Sry, kapar tråden med något halvt OT men jag undrar om någon har tips på ett bra underlag att placera klockan på när man byter länk, rengör eller bara beundrar samlingen i största allmänhet?

Själv brukar jag lägga dyrgriparna på en kökshandduk (vilket känns sådär), hade gärna haft en typ "watch tray" som finns hos klockhandlarna. Helst utan märkesanknytning.

Såg att Hodinkee hade en riktig snygg liten läderbricka i senaste Talking Watches, någon som kan tipsa om var jag hittar något liknande?

Screen Shot 2015-01-12 at 16.25.29.png


SmXJsPR.jpg


Köpte min på ebay kostade några hundra :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Face upp... Lägger alltid dagens bruk under sängen typ 40 cm in direkt på parketten så att fall och tramp olyckor kan elimineras. Denna försiktighets återgärd beror på min 4 åriga Babian som kan komma in i tid och otid hoppandes på bästa humör eller pga snurrig far i natten som måste hämta vatten till den törstiga Babianen...
 
Topp