• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur prioriterar ni i ert samlande?

Hej alla klocktokar

Dags för en ny bred, undersökande och kanske filosofisk frågeställning från mig. Inser medans jag skriver att jag inte bidrar lika mycket som jag frågar här på KS men håll ut, jag ger mig snart i kast med det också! ;)

Det jag började fundera över idag när jag satt och gjorde min dagliga rond bland diverse onlinebutiken och bloggar så började jag tänka kring hur man ska prioritera när det är flera klockor man är sugen på. Själv har jag en relativt lång lista på ur jag skulle vilja testa och jag är mer av en samlare än en flippare så det blir mycket kapital som ska fram om samlingen ska bli komplett...

Hur tänker ni kring detta och hur prioriterar ni era inköp till era samlingar. Går ni på att börja med så olika modeller som möjligt eller betar ni av ett märke i taget. Ni förstår säkert hur jag menar och kom gärna med tankar på hur man "borde" samla. För att dela med mig lite får ni här min lista med den prioriteringen som gäller idag.

(Blandar hela namn och ref nr så blir det inte så plottrigt.)

1. Panerai 275
2. Panerai Submersible 025
3. Rolex 116515LN
4. IWC Top Gun Dubble Chrono
5. Panerai 351
6. Rolex 116660
7. Jaeger Lecoultre Master Compressor Chronograph Ceramic
8. Zenith El Primero 03.2040.400/69.C494
9. VACHERON CONSTANTIN Overseas Chronograph

Har redan klarat av en Breitling Navitimer, en vintage Omega Seamaster, en Speedmaster 50th edition och en Hublot big bang som ska flippas.

Blev som vanligt en lång och matig öppning från min sida men det vore kul att höra era tankar, långa som korta!
 

Gavve

Greven
2-Faktor
inne på samma linje. Finns en uppsjö modeller man vill prova, på den s.k shortlisten
 

Galaxy

Rolex
Jag prioriterar modeller före märke, dock skiftar det från dag till dag. Även om det förmodligen dröjer ett tag innan nästa inköp genomförs ser det för närvarande ut såhär:
  1. Rolex Day Date 1803 i gulguld med brunt krokodilband/svart rocka
  2. JLC Reverso Classique
  3. Rolex Datejust, vit/silvertavlad med slät ring och oyster
  4. IWC Portofino IW356501
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Jag har betat av x antal klockor med principen en-ut-en-in. Det har varit spännande! Nu känner jag dock att jag vill behålla det jag har för att komplettera "samlingen" vid tillfälle.

Jag är sugen på olika klockor varje dag, så jag ska sitta ner i båten tills jag bestämt mig.
 

sveol

Cartier
Håller med föregående talare. Min shortlist är nu så lång att jag måste gå tillbaka till den och kolla upp klockorna som är angivna. Det ändras heeeela tiden. Just idag känner jag att jag "måste" ha en blå dykare. Så jag har hittat två som jag "skall" ha. I morgon har jag ingen aning vad som står högst på måste listan.

Finns nog ingen "graal" i mitt fall. Ok, det skulle bara en BP FF isf. Men den köper jag nog aldrig eftersom att jag är för snål.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Tror begreppen shortlist och longlasting (?) kan vara ett bra koncept. Om man har en del ekonomiska medel att röra sig med. Då handlar det om att göra två listor. De du vill prova närmsta framtiden och de som du verkligen vill köpa för att äga. Givetvis kan klockor från shortlisten flyttas över till den bestående samlingen. Och hur lång framtiden är beror på hur mycket kapital du har att köpa klockor för.

Själv jobbar jag inte alls med listor eller prioriteringar. Har en tight budget och köper det jag har råd med och gillar, för att senare sälja av flera och köpa en dyrare. Eller sälja en dyrare och köpa fler billigare igen. Allmänt kaos utan tanke eller strategi alltså. :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jo hade varit trevligt om man kunde skriva en lista och försöka hålla sig till men jag tenderar till att ändra mig dagligen på vad nästa köp ska vara och det gör säkert många andra också. Sen när någon av dom intressanta klocka dyker upp och pengar finns smäller jag till.

Är mer samlare så är jag nöjd med en klocka för den stanna och jag sparar hellre till nästa köp, kanske säljer något som delfinansierar för att få det att gå fortare :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Är så jäkla nöjd med min nuvarande samling sånär som på en klocka vilket gör det otroligt svårt att låta något gå för en ny eftersom jag vet att jag kommer sabba dynamiken.

Själv har jag resonerat att ha en balans mellan dressare, sport, beater och "finare ur".

Sport Rolex
Vintage DD
Vintage Omega Speedmaster,
Sport AP
Citizen Beater
Zenith kronograf.

Men som sagt. För att kunna komma undan med gott samvete för att köpa det som står på tur på listan måste tre ur ut ur lådan vilket sabbar allt.. Inte ekonomisk försvarbart att uppgradera Sport rollen med annat kapital, måste i dagsläget komma ur lådan.

Lycka till.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Har tidigare köpt och sålt och köpt och sålt. Har lovat mig själv att iaf försöka behålla det jag köper och sakta men säkert bygga upp en samling istället för konstant flippmani. Men jag har ingen jätteplan för mitt samlande. Vill ha något i roséguld till hösten, sen finns det väl några småmål på vägen också :)
 

Bolio

Panerai
Ingen dålig lista det där. Och flippar du inget ja då blir det en slant. Jag har själv flippat väldigt mycket de senaste åren men känner nu att jag har en trygghet i vad jag har och jag kan se vad som ska in inom en rimlig tid. Så köp och sälj kommer inte bli lika frekvent som tidigare.

Ev kan det komma någon ny modell som jag tok fastnar för men det ska vara nått alldeles speciellt då jag nu kör på en in en ut och jag tycker mycket om de jag har.
Jag har två ur som bara ska in och den ena av dem dimper nog ner inom två veckor så på ett sätt är jag glad men på ett annat lite ledsen då jakten är en del av det roliga och som jag ser det har jag bara en jakt kvar att utföra " vad ska jag göra med all tid efter den? "

Men du ska nog försöka hitta de ur du lagt upp på listan och känna och klämma så mycket du bara kan innan köp så du inte står där efter köp och märker att du blev missnöjd, det kan bli en väldigt dyr läxa.
Så gå på gtgs och ta ett par heldagar hos ÅFs och prova prova prova.

Ska bli riktigt kul att följa dina inköp.
Lycka till.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Tycker att en väldans massa modeller är fina men jag siktar efter några spec som skall finnas med i samlingen. Ex daydate i helguld med presidentlänk, inget bestämt refnr än.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köper det jag blir kär i inom den budget jag har. Gillar jag den så stannar den och ändras smaken så säljer jag den. Ingen raketforskning direkt. Hade en fix idé att jag skulle samla på dykare ett tag men de konkurrerade ut varandra så det sket sig. En i varje kategori fungerar bättre.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har (som så många andra i tråden) en shortlist med klockor jag vill beta av via ägande men som jag vet inte kommer stanna. Denna kan innehålla vad som helst, i princip. Dessa klockor kan ibland uppgraderas till keepers, men de flesta flippas. Mest för att jag helt enkelt inte har någon använding för dem, vare sig för användning eller för samlande.

Sedan har jag en lista med möjliga keepers. Oftast klockor jag vet att jag kommer att behålla. Dessa är både klockor som jag använder men också klockor jag inte använder utan bara vill ha i samlingen. Ibland blir en dock en tänkt keeper nedgraderad till shortlistklocka och flippas….

Mycket in/ut men jag gillar att testa olika klockor och samlingen växer sakta, men stadigt.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Brukar sätta ribban högt gällande målsättning. Vägen dit kan dock va väldans krokig och leda till diverse byten, köp, sälj mm
Klassisk kohandel. :)
Att sälja är svårast men man måste alltid va beredd att göra det för att nå målet.
Slumpen eller humör kan också styra skeppet.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
numera köper jag bara keepers...

nä, men jag har också en shortlist med grejor jag håller ögona öppna efter och om ett intressant ex dyker upp till rätt pris så kanske... problemet just nu är att jag inte har så mycket att sälja...

hittade en lista från sommaren 2012 på hur jag ville att min perfekta samling skulle se ut då:

1. Speedmaster 321 straight lug
2. Mid size yachtmaster
3. No date plexi Sub/SD
4. High end dress PP/AP/VC/JLC
5. Beater 7750 m. Vattenskydd
6. 50-talskronograf, val72, ExPark, minerva, Universal G. etc..
7. Everest-ish perpetual tidigt 50-tal, vit bikaketavla
8. Nåt modernt o lite kul Nomos? Genta?
9. Ebel El Primero
10. Nån klassisk alarmklocka, Cricket?

så här två år senare står den sig rätt bra, har provat ett par och bestämt mig för att jag inte behöver nån plexi Sub/SD, nåt modernt o lite kul känns inte skitviktigt längre heller, men en 50-talskrono och en El Primero är fortfarande drömklockor, resten har jag ju... :D
 

Whedda

Rolex
Jag försöker att låta ett nyköp växa fram över tid. Aldrig spontanköp utan modeller som jag haft ett sug efter i flera år ofta.
Sen försöker jag alltid köpa ett ex i så bra skick som min budget tillåter och inte välja ett "snik-ex" där man går och stör sig på något.

Nästa viktiga punkt är att jag alltid försöker att få provat och hanterat klockorna live en eller ett par gånger innan jag tar ett beslut. Med min Nautilus var detta ett av de saker som gjorde att det tog tid då den inte är den lättaste modellen att få chansen att testa. Det är så mycket mer än bara millimetermått men hur tavlan ser ut live, tjockleken, hur den sitter på handleden etc.

Sist men inte minst kan jag inte komma ifrån att (hur tråkigt det än låter) jag försöker att välja likvida modeller som ofta håller sitt värde relativt väl. Särskilt om det rör sig om en klocka man själv är osäker på eller lagt en hel del kapital på.

Genom åren har jag säkert betat av en 20-30 klockor men faktiskt aldrig köpt samma modell två gånger även om jag kan sakna enstaka ex man ägt. För min del handlar det mer om ett bärandeperspektiv än samlande vilket gör att jag ofta försöker hitta modeller som kompletterar varandra snarare än att vara för lika i estetik och användning.

Detta är såklart helt individuellt men jag väljer t ex om jag vill ha t ex en Snowflake, Sub eller Sea Dweller och sen har jag en av dem och köper jag en annan säljer jag ofta den förra.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Själv hittar jag just "DEN" klockan som blir min graal! Sen när jag är där, så är det fantastiskt till nästa Graal dyker upp..
Har inte kapitalet till att behålla alla klockor och bara handla vidare (tyvärr) så det blir lite flippande..
 

wilsdorf

Omega
Frågan är knepig att besvara. Mina inköp är sällan spontana utan jakten, undersökande "journalistik", kolla prisbilder etc är för mig nästan lika viktigt som inköpet.
Vilka modeller som skulle utgöra en perfekt samling är helt omöjlig att besvara. Intresset av olika modeller varierar över tid och det finns ingen chans till röd tråd om man skulle ögna igenom min "samling" (vad är en samling egentligen....??). Och det kommer inte att finnas någon om man tittar på den om 5 år heller. Här frodas galna färgglada Breitlings från 70-talets början tillsammans med kopparklumpar a al Montres Militaire, bredvid ligger en AP Safari och en Aquanaut etc...
Det är precis som jag vill ha det för klock intressent följer ingen struktur utan siktet är inställt på en specifik klocka i taget. Eller flera....
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Är för tillfället inne i någon slags flipp/bytes hysteri. Börjar bli bekant med folket på posten. Söker efter den samling jag vill behålla och sluta flippa/byta. Vete fan hur det går.
 
Flippar inte längre, försöker bygga istället. Tanken just nu är att klockorna ska gå i olika färger. Att de helt enkelt inte ska likna varandra för mycket. Kanske inte låter superseriöst, men det funkar för mig. Håller mig helst till Rolex. Omega får också vara med på ett hörn. Överst på listan befinner sig för tillfället en Rootbeer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Nero13

Panerai
Väcker liv I denna lite!
Detta är något som jag tänkt på ett tag nu och kommit fram till att jag vill ha en bas samling med 6 klockor I olika kategorier och sedan en "beater samling" som inte är lika specifik.
Sub samlingens kategorier är
1 GMT
1 Racing chrono
1 Flygare
1 Dykare
1 Vintage
1 Dress
=6st klockor
Hade varit kul att se hur fler tänker/har?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har egentligen bara två kategorier av specialintressen:

  1. Tavlor till Chronolink
  2. Sinn

Sen finns det ju hur mycket som helst som man har på radarn, men de två kategorierna har första tjing.
 

Eerik

Omega
2-Faktor
Arbetar med en lista över klockor jag vill ha. Listan uppdateras nästan varje dag. När en klocka fått vara med på listan flera månader köper jag den. Målet är att aldrig behöva sälja en klocka så det gäller att vara noga.

///Eerik
 

niclashill

Cartier
Har egentligen bara två kategorier av specialintressen:

  1. Tavlor till Chronolink
  2. Sinn

Sen finns det ju hur mycket som helst som man har på radarn, men de två kategorierna har första tjing.
Gillar fokuset.
Själv tänker jag dressigare sportrolle (svart exp2, 42mm) och råtool (pelagos, femraders på gummi).
Dyker det upp någon dj 41 med silvertavla och/eller franck muller, vit tavla med datum, kan jag vackla och slå till. Annars nöjd.
 
Topp