• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rankar ni de olika märkena?

AndyK

Cartier
Hur rankar ni de olika märkena? Om man ser till status och kvalitet.

Vilket märke rankas högst? Vilka är överreklamerade? Vilka är underskattade?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hur rankar ni de olika märkena? Om man ser till status och kvalitet.

Vilket märke rankas högst? Vilka är överreklamerade? Vilka är underskattade?
* tar på sig flame suit *

Man brukar ju säga att den heliga treenigheten ligger högst upp: PP, AP, VC

Sen finns det ju en uppsjö spelare så som JLC, Blancpain, Rolex etc som ligger under dem - men detta är ju ingen direkt vetenskap - så du kommer få olika svar på frågan

Köp vad du själv gillar....
 

AndyK

Cartier
Jag vill just få olika svar på frågan.

Vill höra alla subjektiva åsikter.:)
Framförallt angående de märken ni anser är överreklamerade eller underskattade.

Att PP, AP och VC är kungarna är nog vedertaget, men där under... Och ännu längre ner i hierarkin.
 

Bolio

Panerai
Jag sätter Rolex högst upp på listan pga hög kvalitet, grymt andra hands värde, världs ledande design.
VC pga att just nu står en sån högt upp på vill ha listan. Inte mycket fakta som styr den placeringen :) .
PP pga att det är PP måste och skall den finnas i topp.
AP ingen favorit men den räknas inte in bland de stora pga att den inte platsar där.
Omega hamnar högt pga att jag anser att de i de flesta fall är enormt prisvärda samt som Rolex har ett bra andra hands värde.
A.Lange & Söhne kvalite i den rätta bemärkelsen.
Panerai enbart för att det är en personlig favorit
Hublot samma orsak som för Panerai

Inte mycket vetenskapliga fakta men ändock. Jag får väll döpa om min listan till personliga favoriter :D .

Överreklamerade finns en del men är för feg för att skriva ut några vissa av er där ute kan ju vara lite hårda om man ger sig på favvo uret ;) så jag lämnar det ämnet orört.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Så om någon kommer och skryter för din om sin nya bebis från Ur&Penn så håller du den lika högt som en Girard Perregaux?

Retorisk fråga; finns det behov av att sätta ett märke högre än ett annat?

Kommer en kompis till mig och är skitnöjd med sin Ur&Penn-klocka (och det händer nog minst på veckobas, eftersom jag ju är han som kan klockor hos alla bekanta...) är jag den första att vara glad. Jag tycker mer om vissa märken än andra, men det är ju beroende på min smak snarare än en braighetsfaktor.
 

Camo00

Patek
Detta har redan diskuterats till leda här.

Det har vädret, fotboll och gamla fylleminnen också, men det är rätt trevligt ändå! Det fyller liksom en social funktion! Man kan nästan säga att en stor andel av hela syftet med ett forum är att umgås och diskutera för sakens skull?!

Vill man bara ha ny kunskap i ensamhet så går det alldeles utmärkt. Personligen blir jag nedstämd av den trista attityd man ofta ser på tex Watchuseek, av typen:

"HappyNoob: Which of watches x and y is the better one?

RolexWIS: Already discussed, idiot!! Use the search-engine, idiot!! >:mad:
"

Förstår Er som tröttnar på samma tråd varje vecka, men det väller in nytt folk och som nybörjare vill man helst bli bemött på ett varmt och trevligt sätt?!

Love / Calle <3
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Retorisk fråga; finns det behov av att sätta ett märke högre än ett annat?
Självklart, precis som med allt annat här i världen.

Kommer en kompis till mig och är skitnöjd med sin Ur&Penn-klocka (och det händer nog minst på veckobas, eftersom jag ju är han som kan klockor hos alla bekanta...) är jag den första att vara glad.
Det där är ju inte sant, utan ett halvhjärtat försök att vara snäll mot din kompis.

Har någon snott ditt login och postar i ditt namn? Braighetsfaktor??? Ska du börja använda "Pleeze" i din klockblogg också?

Återgå genast till dina syrliga one-liners. Annars hoppas jag dina kompisar tjackar Theoremaklockor som du kan vara glad över.

JoberMan
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Har någon snott ditt login och postar i ditt namn? Braighetsfaktor??? Ska du börja använda "Pleeze" i din klockblogg också?
Återgå genast till dina syrliga one-liners. Annars hoppas jag dina kompisar tjackar Theoremaklockor som du kan vara glad över.
JoberMan

Väl rutet!

Rankar nog innerst inne inte klockor mer än vad plånboken & drömmarna tillåter både på kort och lång sikt.
Som vi alla vet varierar de båda faktorerna emellanåt.. Förhoppningsvis åt det roliga hållet! ;)






Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan inte riktigt se vitsen i att bry sig vad andra tycker om märken jag gillar. Jag har mina klockor för min egen skull. Inte för andras. Om folk runt omkring mig gillar Theorema så är väl det deras problem. Gillar de den är jag glad för dem. Varför bry sig mer än så? Smak och intresse är väl ganska individuellt så låt var och en gilla sin Tag Heuer, Seiko eller A Lange & Söhne.

Min chef alternerar mellan en Day-Date och en sportig Triwa i genomskinlig plast. Det gillar han. Kan inte se någon större anledning att försöka tala honom tillrätta då han uppenbarligen är happy med rollen. ;)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Kan inte riktigt se vitsen i att bry sig vad andra tycker om märken jag gillar. Jag har mina klockor för min egen skull. Inte för andras. Om folk runt omkring mig gillar Theorema så är väl det deras problem. Gillar de den är jag glad för dem. Varför bry sig mer än så? Smak och intresse är väl ganska individuellt så låt var och en gilla sin Tag Heuer, Seiko eller A Lange & Söhne.

Min chef alternerar mellan en Day-Date och en sportig Triwa i genomskinlig plast. Det gillar han. Kan inte se någon större anledning att försöka tala honom tillrätta då han uppenbarligen är happy med rollen. ;)


Fast det där stämmer inte. Du hade aldrig köpt din daytona om den inte hade varit dyr. Det är jag säker på. Finns massa fina enkla ur men som
Man snabbt sollar bort för att man vill ha något extra. Något med bättre finish, något som är värdefullt osv.



PS. Och kom nu inte och säg att du ändå hade köpt den ifall den funnits i Ur&Pen's sortiment. För då kan du gå dit, köpa en likvärdig (finns säkert flera fina kronografer i hos dem) och sälja rollen och därmed "TJÄNA" en jävla
Massa pengar.


OBS. Inte alls arg, bara smått lullig ifrån GTG.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hade hellre köpt den för mycket mindre pengar. Trust me Fabian. :)

Det jag säger är att alla resonerar olika. Varför bry sig om vad andra tycker? Hittar jag en billig klocka jag gillar så har jag inga problem att köpa den.
 
Topp