• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rankar ni de olika märkena?

Landshark

Cartier
Visst tusan finns det en och annan "där ute" som köper ett välrenomerat och känt märke (primärt Rolex eller Breitling) för att visa omgivningen att "det går bra nu". Men den kategorin hänger ju knappast här på forumet.

Visst finns det fula Rolexklockor också, men överlag får man nog ändå se Rolex design som tidlös och världsledande.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det är lustigt att just Rolex rör upp så mycket känslor. De är inte dyrast, inte mest avancerade och ej heller mest iögonfallande eller blingiga.

Alla som ska tala ner Rolex, ta på sig flame suit, bli bannade och vara lite rebelliska; det är ganska töntigt.
Jag som gillar Rolex gör det enbart för dess utseende, kvalité och historia.
Inte en enda människa på stan har någonsin reagerat över vad jag har på armen.
 

Thomas77

Omega
Det är lustigt att just Rolex rör upp så mycket känslor. De är inte dyrast, inte mest avancerade och ej heller mest iögonfallande eller blingiga.

Alla som ska tala ner Rolex, ta på sig flame suit, bli bannade och vara lite rebelliska; det är ganska töntigt.
Jag som gillar Rolex gör det enbart för dess utseende, kvalité och historia.
Inte en enda människa på stan har någonsin reagerat över vad jag har på armen.


Vi som redan är Rolexfrälsta måste visa förståelse för de som ännu inte sett ljuset :D:D:D
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vi som redan är Rolexfrälsta måste visa förståelse för de som ännu inte sett ljuset :D:D:D

Sen finns det som burit och eg inte haft så mkt emot dem, men som ser bortom nästippen och inhandlat roligare saker ;)

Smaken är olika, charmigt med mångfald.
Tråkigt bara att folk så ofta ska pissa på andras trädgårdar.

Blir lite så här över på foto-forumen med, skall dissas till höger och vänster.
La upp en serie bilder, bilder som gått i tryck för en ansedd tidsskrift. Bilderna fick mkt beröm online, tills jag avslöjade vad jag fotat med :)
 

Landshark

Cartier
@ Thomas77 - Du går ju från klarhet till klarhet! ;)

@ Chrisse - Smaken är olika, självklart. Men i övrigt håller jag inte riktigt med dig. Jag upplever tonen här på forumet som väldigt god och att man respekterar andras val. Och om någon här på KS köpt en klocka som den är glad för, skulle jag inte komma på tanken att "pissa i dennes trädgård". Men man måste ju få komma med gliringar, om det är med glimten i ögat. Annars är det väl en god regel, att har man ingenting positivt att säga håller man käften, typ. En annan sak är ju om någon uttryckligen ber om smakråd...
 
C

China

Guest
Det är lustigt att just Rolex rör upp så mycket känslor. De är inte dyrast, inte mest avancerade och ej heller mest iögonfallande eller blingiga.

Alla som ska tala ner Rolex, ta på sig flame suit, bli bannade och vara lite rebelliska; det är ganska töntigt.
Jag som gillar Rolex gör det enbart för dess utseende, kvalité och historia.
Inte en enda människa på stan har någonsin reagerat över vad jag har på armen.

Det är bara att inse att kvalité är något ytterst subjektivt så länge man inte diskuterar tekniska prestanda och hållbarhet på urverken?

Sedan är det väl lika töntigt att spy galla över vilket klockmärke som helst, förutsatt att varumärket inte ägnar sig åt rent skojeri á la Theorema? Oavsett prisklass så fyller de flesta klockor en funktion, och tar vi lågbudget som exempel så hade miljontals människor inte haft möjligheten att köpa ett mekaniskt urverk av bra kvalité om inte billigare alternativ fanns. Frågan är väl närmast vilken prestation som är störst, en klocka med tidshållning i närheten av nolltolerans för ett par hundralappar, eller en kronometer för låt oss säga 50.000 kr. Vad man sedan tycker om olika designer är väl upp till var och en, och i slutändan är de flesta klockor massproduktion som säljs mer eller mindre dyrt beroende på varumärke.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sen finns det som burit och eg inte haft så mkt emot dem, men som ser bortom nästippen och inhandlat roligare saker ;)

Smaken är olika, charmigt med mångfald.
Tråkigt bara att folk så ofta ska pissa på andras trädgårdar.

Blir lite så här över på foto-forumen med, skall dissas till höger och vänster.
La upp en serie bilder, bilder som gått i tryck för en ansedd tidsskrift. Bilderna fick mkt beröm online, tills jag avslöjade vad jag fotat med :)
En... en Kamera?!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

oystercase

Cartier
Frågan är fel ställd, vilken bil är bäst maybach, ferrari eller landrover? Well var och en är klassvinnare.

Traditionell sportklocka / toolwatch
1) rolex
2) omega
3) seiko

This is why we love em.

Modern / nyskapande sportklocka
1) richard mille
2) ap
3) panerai

Klassiskt urmakeri
1) pp
men hallå, här skulle ju lange in....edit
2) ap
3) vc

Osv
 
D

Deleted member 1265

Guest
min syn på det hela
1 pp
2 vc
3 lange & söhne / glashutte orig
4 iwc
5 jlc
6 cartier
7 tag heuer
8 ap
9 rolex
10 omega
11 breitling

*har ingen flamesuit*
 

Andreas777

Cartier
Jag håller med oystercase. Att jämföra en massproducerad rolex sub med ett hantverk (läs konstverk) som A.Lange blir oavsett hur man vänder och vrider på det fel... Rolex är bra på det dom gör och lange är grymma. Det säljs ett par miljoner subbor per år, läste någonstans att Lange tillverkar mindre än 5000 klockor total per år (tillgång och efterfrågan). Det finns inte tillräckligt med urmakare i världen för att tillverka så många A.Lange där det mesta görs för hand... Sen finns det säkert inte köpare heller.

Här på forumet finns det ett flertal AP ro och roo men inte lika många (om ens någon) Jules. Jag har svårt att sen när jag skulle bära en Jules men en ap roo skulle jag kunna bära 5 dagar i veckan...
Borde komma till en slutsats men vinet tar ut sin rätt efter en hård vecka.

Min lista

PP
AP
GP
JLC
Lange
VC
Roger Dubuis
IWC
Rolex
Panerai
GO
Omega
 

Ajax

Omega
Visst kan det finnas en syrlig jargong mellan fanboysen även här, men alla vet ju att det till 99% är på skoj :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Frågan är ju väldigt subjektiv då vi alla har olika krav på klockor och önskar olika funktioner, finish osv.
Jag har svårt att tro att en Rolex t.ex. kan uppfylla det jag behöver under militärtjänst utomlands och dessutom svårt att tro att den håller för det den kommer att utsättas för. Så av den anledningen rankar jag inte Rolex speciellt högt i det avseendet.

Men när det kommer till kostymklockor ligger Rolex högt upp men inte för att urverken håller "hög" kvalitet utan för att deras klockor är tidlösa och går hem nästan överallt. Önskar jag kvalitet i prissegmentet där en "vanlig" Rolex ligger lägger jag hellre mina pengar på exempelvis en IWC där jag upplever att urverken håller en högre kvalitet med mindre trubbel.

Gäller det lyxklockor finns det många som ligger i toppen men då jag har en nästan obefintlig erfarenhet av de uren har jag svårt att uttala mig, men som alltid ligger Patek och AP högt upp på den listan :)

Så kort och gott handlar det för mig om vad jag ska använda den till, vilken situation osv. Därför är det svårt att ranka ett märke. Dock kan jag förstå att vissa här rankar Seiko högt då många av de absolut dyraste klockorna har svårt att mäta sig med Seikos hållbarhet bland annat.

En tanke helt enkelt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sagt det innan, men jag kan säga det igen: Mycket handlar om vad man blir utsatt för. Blir man bombad av bilder på en viss klockmodell 24/7, så kommer man tillslut att börja gilla modellen. Ungefär som med tv-serier. Efter första avsnitten av Buffy the vampire slayer, tyckte jag det var ren skit. Efter 4 säsonger älskade jag serien.

Oinvigda personer gillar ett klockmärke för att de har hört att de gör bra klockor. Här är Omega ett typexempel hos gemene man. Tidigare hade KS en medlem som i detalj kunde beskriva varför Omegas nya urverk var så in i helvete bra. Han var undantaget som bekräftar regeln. Jag hävdar fortfarande att de flesta här inte kan skilja på bra finish och dålig finish eller göra en bedömning av om en klocka är prisvärd eller inte utan istället bygger de mesta av sina åsikter på andras, utan att egentligen veta vad de snackar om.
Därför handlar denna typ av diskussioner inte om kvalitet eller finish, utan om personliga preferenser.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Därför vi alla älskar MM300? ;)

Jag har sagt det innan, men jag kan säga det igen: Mycket handlar om vad man blir utsatt för. Blir man bombad av bilder på en viss klockmodell 24/7, så kommer man tillslut att börja gilla modellen. Ungefär som med tv-serier. Efter första avsnitten av Buffy the vampire slayer, tyckte jag det var ren skit. Efter 4 säsonger älskade jag serien.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Svårt att rangordna högklassig mekanik ( IWC, Jaeger,Zenith mfl) mot lyx-smyckes-boetter ,ibland med qvartz-verk(Piaget,Corum,Ebel) liksom märken som var ännu lite bättre för +40 år sedan( Universal,Heuer,Longines) men fortfarande är bra ( eller bara riktigt bra men lite tråkiga ) mot de som kommit på senare år eller växlat upp i kvalitet/populäritet de senare åren( Hublot ,Panerai, ) och så alla Glashutte-företag som gjorde skräp under DDR-eran, men nu tillverkar högklassigt )
men så här kom jag fram till just idag ... :

10 p : PP AP V&C
9p : Breguet, Lange
8p : IWC Blancpain, Jaeger ,Ulysse, Rolex
7p : GP , Cartier, Zenith
6p : Omega, Breitling , Panerai ,Heuer ,Hublot ,Chopard ,Ebel,Corum ,Piaget
5p Longines ,Eterna ,Movado, Universal Geneve , Baume Mercier
4p : Oris, Certina, Tissot, Mido,
3p: Sinn , Raimond Weil
2p: Seiko
1p Citizen
0p Orient
 

Ajax

Omega
Svårt att rangordna högklassig mekanik ( IWC, Jaeger,Zenith mfl) mot lyx-smyckes-boetter ,ibland med qvartz-verk(Piaget,Corum,Ebel) liksom märken som var ännu lite bättre för +40 år sedan( Universal,Heuer,Longines) men fortfarande är bra ( eller bara riktigt bra men lite tråkiga ) mot de som kommit på senare år eller växlat upp i kvalitet/populäritet de senare åren( Hublot ,Panerai, ) och så alla Glashutte-företag som gjorde skräp under DDR-eran, men nu tillverkar högklassigt )
men så här kom jag fram till just idag ... :

10 p : PP AP V&C
9p : Breguet, Lange
8p : IWC Blancpain, Jaeger ,Ulysse, Rolex
7p : GP , Cartier, Zenith
6p : Omega, Breitling , Panerai ,Heuer ,Hublot ,Chopard ,Ebel,Corum ,Piaget
5p Longines ,Eterna ,Movado, Universal Geneve , Baume Mercier
4p : Oris, Certina, Tissot, Mido,
3p: Sinn , Raimond Weil
2p: Seiko
1p Citizen
0p Orient


Fast om detta är graderat efter högklassig mekanik så måste ju ändå Omega ligga åtminstone på samma poäng som Rolex? Eller har du andra variabler med där? :)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Ajax: Nja.. jag tänkte totalt sett, mekanik, boett, lite design , nutid och för 40-60 år sedan och
även om Omega ryckt upp sig en del mekaniskt ( och nischat upp sig marknadsföringsmässigt och vad gäller försäljningsställen )
så tycker jag inte att de i i långa loppet når Rolex ..
Omega har framförallt betydligt fler sunkiga
quartzverk och andra enkla modeller än tex Rolex i sin historia.( men båda dessa märken hör till mina favoriter när det gäller
slitstarka klockor som pallar i princip allt utan att gå sönder dvs skulle nog ha valt Omega / Rolex om man bara fick välja en klocka som ständigt skulle sitta på armen )

. men som sagt .. mycket svårt om inte omöjligt att rangordna så helt klart skall listorna variera från person till person
 

vekktah

Cartier
Jag gillar generellt hublot mer än AP, känns ärligare på något sätt. Många AP-modeller är så pinsamt olyckade. Precis som moderna rolex, det är bara enstaka man gillar. Men jag skulle ändå köpa en AP före en hublot för att jag (även om det sällan är avsikten) vill veta att klockan är lätt att sälja. Hublot verkar inte helt lätta att bli av med.

Men när AP och rolex lyckas så blir det BRA.

Med det sagt om dem så är detta min personliga rating som bygger på design främst. Skiter i urverk etc om det är snyggt nog. Om de dyra klockorna vore bäst/roligast så är Richard mille bäst? Antar det, jag tycker de har svincool design i alla fall.

1. AP, hublot, rolex, Richard mille

2. Oris, bell & ross, sinn, heuer, Tudor, fortis

3. Corum, omega, breitling

4. PP ,Panerai
 

David

Bödeln
Fast om detta är graderat efter högklassig mekanik så måste ju ändå Omega ligga åtminstone på samma poäng som Rolex?


Omegas nya verk är just det, nya. Det återstår att se om de är något att ha på sikt. Sen kan man fråga sig om det är "högklassig mekanik" att på 2000-talet ta fram ett verk som är flera decimeter tjockt, så att rotorn måste sitta i ett utfällt baklock för att få plats i en klocka som ser någorlunda fit ut.
 
C

China

Guest
Omegas nya verk är just det, nya. Det återstår att se om de är något att ha på sikt. Sen kan man fråga sig om det är "högklassig mekanik" att på 2000-taket ta fram ett verk som är flera decimeter tjockt, så att rotorn måste sitta i ett utfällt baklock för att få plats i en klocka som ser någorlunda fit ut.

Jag kan hålla med dig om att utvecklingen i många fall gått åt större och mer lättproducerade urverk, men å andra sidan finns det en hel del "inhouse" calibrar med rötterna i 1950-1960-talet. Däremot så kan jag nog tycka att Omega trots allt lyckats att förnya sig, även att jag hellre sett mindre urverk. Men samtidigt så handlar det i 99% av fallen om förenklade urverk som är anpassade till massproduktion, även om vi diskuterar exklusivare varumärken. Jag tycker väl mest att det borde vara genant för exklusiva varumärken att få spö av både ETA:s gamla arbetshästar och lågpriskineser för några hundralappar, särskilt som det ofta inte handlar om något hantverk.

Men vad vet jag, det viktigaste kanske är loggan på urtavlan?
 

Archie

Cartier
Svårt att rangordna högklassig mekanik ( IWC, Jaeger,Zenith mfl) mot lyx-smyckes-boetter ,ibland med qvartz-verk(Piaget,Corum,Ebel) liksom märken som var ännu lite bättre för +40 år sedan( Universal,Heuer,Longines) men fortfarande är bra ( eller bara riktigt bra men lite tråkiga ) mot de som kommit på senare år eller växlat upp i kvalitet/populäritet de senare åren( Hublot ,Panerai, ) och så alla Glashutte-företag som gjorde skräp under DDR-eran, men nu tillverkar högklassigt )
men så här kom jag fram till just idag ... :

10 p : PP AP V&C
9p : Breguet, Lange
8p : IWC Blancpain, Jaeger ,Ulysse, Rolex
7p : GP , Cartier, Zenith
6p : Omega, Breitling , Panerai ,Heuer ,Hublot ,Chopard ,Ebel,Corum ,Piaget
5p Longines ,Eterna ,Movado, Universal Geneve , Baume Mercier
4p : Oris, Certina, Tissot, Mido,
3p: Sinn , Raimond Weil
2p: Seiko
1p Citizen
0p Orient

bra lista... hade nog flyttat upp omega ett hack dock. och även seiko är väl jämförbart med certina och tissot iaf
 
Topp