• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rankar ni de olika märkena?

AndyK

Cartier
Intressant angående (Tag) Heuer.
Många har inte med dem på sina listor, men de som har dem med har dem ganska högt upp.
Verkar som att Tag Heuer är ett märke som ligger lite i en gråzon.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Intressant angående (Tag) Heuer.
Många har inte med dem på sina listor, men de som har dem med har dem ganska högt upp.
Verkar som att Tag Heuer är ett märke som ligger lite i en gråzon.

TH har en del billiga modeller, men deras dyrare skapelser går inte av för hackor.
Råder stor okunskap om många märken, därav underliga rankningen på en del håll.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Var Omega-fan och har testat mååånga klockor. Hade svårt för Rolex innag jag köpte min första men nu blir det svårt att byta.

Jag har haft flera Rolex, men testade annat, har inga ha-begär för Rolex längre. Kommer förmodligen köpa en ExpII vit tavla dock, men bara för den ser bra ut.
 

Smulan

Rolex
Mest "Bang for the buck" tycker jag märken som Seiko, Zenith, Longines och Certina verkar ge med vissa modeller. Rolex och Omega har några av de snyggaste massproducerade klockorna. Nuff said!
 

POO

Panerai
Jag kan hålla med dig om att utvecklingen i många fall gått åt större och mer lättproducerade urverk, men å andra sidan finns det en hel del "inhouse" calibrar med rötterna i 1950-1960-talet. Däremot så kan jag nog tycka att Omega trots allt lyckats att förnya sig, även att jag hellre sett mindre urverk. Men samtidigt så handlar det i 99% av fallen om förenklade urverk som är anpassade till massproduktion, även om vi diskuterar exklusivare varumärken. Jag tycker väl mest att det borde vara genant för exklusiva varumärken att få spö av både ETA:s gamla arbetshästar och lågpriskineser för några hundralappar, särskilt som det ofta inte handlar om något hantverk.

Men vad vet jag, det viktigaste kanske är loggan på urtavlan?

Hade varit intressant att få exempel på vilka klockor för ett par hundralappar som borde få Omega att skämmas.
 

Bolio

Panerai
Ibland känns det som att vissa köper Rolex bara för att "Svensson" vet att det är en dyr klocka, och därav kan glida runt och glänsa med den.
Problemet med de som köper en klocka för att glänsa med, är att det inte finns så många fler märken att välja på (som "Svensson" känner till).

Visst finns det en och annan snygg Rolex, men IMHO är de inte speciellt många.
Men Rolexs PR-avdelning ska ha väldigt mycket kredd, de har verkligen lyckats göra Rolex till "världens lyxigaste klocka".

*duckar för slagen från Rolex-maffian*

Edit:
Läste igenom inlägget i efterhand. Det är inte meningen att det ska låta så arrogant och nedvärderande. Sorry!

Jag kan bara tala för mig själv men för min del är detta helt fel. Mitt första " riktiga ur " var en Rolex 16613 och jag var helt säker att alla ur i den pris klassen skulle förmedla samma känsla som denna klocka gjorde. Den vart som en del av kroppen satt perfekt och i stort sätt en total tystnad kom från den.
Ack vad jag bedrog mig när nästa ur inhandlades, en klocka som jag inte provat utan anledningen till köp var en kombination av att märket var istort sätt okänt av den stora massan och utseendet på den var riktigt läckert. Den kom hem med posten och jag var överlycklig i 1min tills man hörde hur den lät och när det automatiska urverket laddade sig själv skakade hela armen och jag var helt säker att jag blivit blåst av säljaren, bara för att höra av AD för märket dagen efter att allt stod rätt till med klockan.
Efter det köpet har jag aldrig köpt någon klocka utan att pröva en först men känslan på armen blir aldrig den samma som med en Rolex och då har jag ägt många olika märken.

Som jag ser det ang Rolex och jag har skrivit om det förut så är det ända minuset i min bok är att Rolex är ett ur ALLA vet var det är annars hittar jag inget negativt alls om detta märke.
 

AndyK

Cartier
TH har en del billiga modeller, men deras dyrare skapelser går inte av för hackor.
Råder stor okunskap om många märken, därav underliga rankningen på en del håll.
Ja, Tag Heuers F1-serie är inget jag blir upphetsad över. Övriga modeller tycker jag dock är väldigt trevliga.

Ibland verkar det som att märken som har Quartz-ur i sortimentet får mycket skit, oavsett hur bra klockor de gör, ex Tag Heuer, Certina, Seiko, etc
 
C

China

Guest
Hade varit intressant att få exempel på vilka klockor för ett par hundralappar som borde få Omega att skämmas.

Det beror väl på hur man värderar prestanda i förhållande till pris/upplevd kvalité. Men t.ex. DG:s DG28/38 är kända för att hålla sig i närheten av nolltolerans efter en justering/regulering då fabriksinställningarna inte är optimala, snäppet under ligger NN28/38 från Nanning. Sea Gull ST21 och ST18, som i "Swiss made" utförande finns som Valanvron 24/36/92 baserade på Sea Gull ebauche och Soprods A10 som även finns i COSC utförande har tydliga Kinesiska drag. Alla kostar inte ett par hundralappar, men är betydligt billigare än Schweiziska alternativ, och med mycket bra tidshållning. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på Omegas eller någon annan mer exklusiv Schweizares inhouseverk, bara att det finns billiga alternativ som i en del fall presterar lika bra. Sedan finns de flesta Kinesiska urverk i flera grader, vilket inte alltid framgår när man köper en klocka.

Själv har jag en sketen Croton med en Croton G29:a (modifierad DG38) på armen som efter drygt sju år utan service fortfarande håller sig i närheten av nolltolerans, underverket kostade 450 kr, tullat, momsat och klart.;)
 

Archie

Cartier
det ända minuset i min bok är att Rolex är ett ur ALLA vet var det är annars hittar jag inget negativt alls om detta märke.


precis. Detta är ju knappast en fördel utan en väldigt stor nackdel. Jag hade gärna köpt en rolex men tror det skulle sända fel signaler till vänner och arbetskamrater.
 

Landshark

Cartier
Intressant angående (Tag) Heuer.
Många har inte med dem på sina listor, men de som har dem med har dem ganska högt upp.
Verkar som att Tag Heuer är ett märke som ligger lite i en gråzon.

Håller med om att Tag Heuer är ett "gråzonsmärke". I likhet med Helson tillverkar de en del schyssta ur, men har samtidigt rena rip-off:ar på programmet. Heuer gör ju/ har gjort rena Rolex plagiat och Helson har ett Ploprof plagiat på menyn. Hum... :shifty:
 
C

China

Guest
precis. Detta är ju knappast en fördel utan en väldigt stor nackdel. Jag hade gärna köpt en rolex men tror det skulle sända fel signaler till vänner och arbetskamrater.

Det finns säkert någon som kan säga något negativt om Rolex ( t.ex. undertecknad;)) , men varför bry dig om vad andra tycker? Jag är själv långt ifrån någon Rolex aficionado, men har man hittat en klocka man själv trivs med så är det väl bara att köpa den. Ska man ta hänsyn till vad kreti och pleti tycker, så blir det inte mycket gjort...
 

Archie

Cartier
Det finns säkert någon som kan säga något negativt om Rolex ( t.ex. undertecknad;)) , men varför bry dig om vad andra tycker? Jag är själv långt ifrån någon Rolex aficionado, men har man hittat en klocka man själv trivs med så är det väl bara att köpa den. Ska man ta hänsyn till vad kreti och pleti tycker, så blir det inte mycket gjort...


ja men jobbar man i konsultbranschen så vill man ju inte ge sken av en för extravagant livsstil. Det kan få klienter att ifrågasätta den summa de betalar och sticker alltid i ögonen på folk som man måste samarbeta med.
 
C

China

Guest
ja men jobbar man i konsultbranschen så vill man ju inte ge sken av en för extravagant livsstil. Det kan få klienter att ifrågasätta den summa de betalar och sticker alltid i ögonen på folk som man måste samarbeta med.

Då så byter du till en Timex eller något annat märke med lägre status innan förhandlingen med klienterna, svårare behöver det faktiskt inte vara.:)
 

POO

Panerai
Det beror väl på hur man värderar prestanda i förhållande till pris/upplevd kvalité. Men t.ex. DG:s DG28/38 är kända för att hålla sig i närheten av nolltolerans efter en justering/regulering då fabriksinställningarna inte är optimala, snäppet under ligger NN28/38 från Nanning. Sea Gull ST21 och ST18, som i "Swiss made" utförande finns som Valanvron 24/36/92 baserade på Sea Gull ebauche och Soprods A10 som även finns i COSC utförande har tydliga Kinesiska drag. Alla kostar inte ett par hundralappar, men är betydligt billigare än Schweiziska alternativ, och med mycket bra tidshållning. Därmed inte sagt att det skulle vara något fel på Omegas eller någon annan mer exklusiv Schweizares inhouseverk, bara att det finns billiga alternativ som i en del fall presterar lika bra. Sedan finns de flesta Kinesiska urverk i flera grader, vilket inte alltid framgår när man köper en klocka.

Själv har jag en sketen Croton med en Croton G29:a (modifierad DG38) på armen som efter drygt sju år utan service fortfarande håller sig i närheten av nolltolerans, underverket kostade 450 kr, tullat, momsat och klart.;)

Så man kan efter justering få en kines att gå lika bra som man kan med väldigt många andra klockor, inte att få någon att skämmas imho.
 

AndyK

Cartier
ja men jobbar man i konsultbranschen så vill man ju inte ge sken av en för extravagant livsstil. Det kan få klienter att ifrågasätta den summa de betalar och sticker alltid i ögonen på folk som man måste samarbeta med.
En konsult vi hade på jobb för några veckor sen hade en tjusig Jaeger LeCoultre på armen... Nog bara jag på min atbetsplats som visste hur mycket den klockan var värd...
 
Jag skulle väl kalla mig själv nybörjare i ämnet klockor, men jag känner iaf att jag har hyffsad koll. Mitt masterarbete i industridesign gick ut på just klockdesign så jag har spenderat iprincip ett halvår med bara klockor dag ut och dag in, dock fortfarande hyffsat noobig när det gäller modeller osv.

Men ett märke som jag känner är sjukligt underskattat är Swatch, utan swatch tror jag inte det skulle finnas i närheten så mycket av den schweiziska klockindustrin kvar som vi har nu. Att det kanske är klockor som inte faller alla i smaken kan jag förstå, och det är inte mekaniska gör de mindre åtråvärda, ändå bör de ha mer respekt än de har.

Annars brukar jag se klockor som ett designobjekt, där tycker jag att märken som AP, Hublot och RM är gräsliga, och trenden med att smäcka in fler och mer komplikationer är löjlig och överdriven. Det är iprincip bara för att göra en exklusivare klocka. Keep it simple tycker jag, andra komplikationer än datum/kalender eller kronograf känns bara som det är för, som sagt, göra en exklusivare och dyrare klocka.
 

Archie

Cartier
En konsult vi hade på jobb för några veckor sen hade en tjusig Jaeger LeCoultre på armen... Nog bara jag på min atbetsplats som visste hur mycket den klockan var värd...


precis. en JLC är ett betydligt bättre val än rolex om man är konsult, vad var det för JLC han hade?
 
C

China

Guest
Så man kan efter justering få en kines att gå lika bra som man kan med väldigt många andra klockor, inte att få någon att skämmas imho.

Ja, i en del fall. Samma sak gäller för en del billigare vintage (Schweizare eller ej), att ett urverk inte är testat enl. t.ex. COSC innebär inte att prestandan kan vara likartad. Lämnar vi Kineser, så finns det ganska gott om exempel på ETA verk som presterar lika bra eller bättre än mer exklusiva inhouse calibrar. Pris och tidshållning hänger inte ihop alla gånger, och det finns givetvis andra faktorer som t.ex. status eller hantverk, när man köper en klocka.
 

Smulan

Rolex
.

Men ett märke som jag känner är sjukligt underskattat är Swatch.... Klipp.

Annars brukar jag se klockor som ett designobjekt, där tycker jag att märken som AP, Hublot och RM är gräsliga... klipp


Håller med dig i designaspekterna. Den endka klocka jag haft som blivit stulen var just en Swatch :D
 

Smulan

Rolex
Humor! Seiko, ZENITH, longines och certina.

Nej inte sett till vad man får för pengarna och vissa modeller. Finns det nått jämförbart till ZENITH el primero för under 20 K? Visst då är det beg. men vad kostar tex en gammal Daytona?

Och en Seiko spring drive dykare torde vara mer avancerad, exakt och billigare än en Rolex sub.
 
Topp