• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur rengöra vintage?

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

När jag köper en klocka så brukar jag ta av länken och rengöra den separat. Boetten/klockan rengör jag med diskmedel och tandborste.

Jag har nu intresserat mig för vintageklockor och undrar hur man bör rengöra boetten vid köp av vintageklockor. Vill inte riskera få vatten i klockan, så har ni några tips? :)

Hej,

När jag köper en klocka så brukar jag ta av länken och rengöra den separat. Boetten/klockan rengör jag med diskmedel och tandborste.

Jag har nu intresserat mig för vintageklockor och undrar hur man bör rengöra boetten vid köp av vintageklockor. Vill inte riskera få vatten i klockan, så har ni några tips? :)
Skoj att du intresserar dig för vintage!
Känns som om ditt liv tagit en vändning mot det bättre. ;)

Skämt åsido.
Det som är värt att tänka på är väl att gamla klockor generellt sett inte har samma tålighet mot väta som nyare.
Så tandborste och diskmedel hade jag skippat.

För egen del brukar jag göra så att jag tar ut verket, trycker ut glaset och lägger sedan boett och lock i ultraljudstvätten.
Då blir det rent på riktigt.

Samtidigt som de ligger och rengörs så brukar jag polera av glaset med våtslip och autosol/polywatch.

Innan jag hade ULT så brukade jag dock låta verken sitta kvar och istället ”tvätta” med tops och kemiskt ren bensin.
Mycket mer tidsödande och inte alls lika bra.

Hej,

Gå upp till nästa nivå, ta ut verket och kör ultraljudsbad. Om det inte är ett alternativ är det mindre vatten som ska till. Fuktad duk och tandpetare. Doch alltid risk att man repar lite när man drar runt gammalt smuts.

I avsaknad av ul tvätt tar jag ut verket och lägger boett och lock i plastmugg som jag har diskmedel i och fyller upp med kokande vatten, låter stå över natten, sen borstar jag med tandborste under rinnande vatten. Tandpetare vid glasets kant om jag låter det sitta kvar

Tack för tipsen och svaren, att ta ut verket är jag ännu inte bekväm med. Men vad säger ni om några spray handsprit då?

Vill du har rent i skrymslerna så är det nog bäst att ta ur verket rengöra allt separat, träna med billig klocka om du är osäker.
Skura sedan metalldelarna med vanlig diskmedel och sen en kokning i vatten som löser det mesta och överhettar och missfärgar inte stål.
Så gör jag men om man är modernt lagd kan man ju även använda ultraljud.

Tillbaka
Topp