• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur resonera kring pris på Rolex-service

Gjorde Bergströms rätt när de tog betalt för polering trots att det inte gjordes?

  • Absolut inte, kräv dem på pengar eller Rolex-kataloger som ersättning!

    Röster: 41 70.7%
  • Taggar ner lite, tidsåtgången för en polering är försumbar så priset är vad det är på servicen.

    Röster: 7 12.1%
  • 7.000:-? Det är ju min veckobudget för skumpa, så varför bry sig om sådana småpengar?

    Röster: 10 17.2%

  • Totala väljare
    58

Randel

Cartier
Jag har en Rolex 116710 (GMTIIc) som är daterad enligt cert till 2009. I slutet av juni stannade den trots att jag drar upp den då och då. Skumt, tänkte jag, så jag drog upp den 40-50 varv med kronan men inget hände. Jag vände och vred på den lite, och så gick den igång igen. Jag använde den en dag, men morgonen efter hade återigen stannat. Jag testade att dra fram den (att ställa den alltså) ungefär ett dygn bara för att se om det var något speciellt läge där den skulle gå igång igen (om visarna av någon anledning tog emot varandra i något läge) men inget hände. Jag lämnade in den till Bergströms i Malmö, och fick efter ett par dagar ett samtal från dem med beskedet klockan behövde servas. Fair enough, tänkte jag, eftersom den väl egentligen borde in på service detta eller kanske nästa år. Dock hajade jag till angående priset: 7.000:- skulle det gå på. Jag servade en 1675 inklusive byte av av glaset (plexi) och dessutom byte av några delar som inte ingick i själva basservicen. Det gick på ca 6.000:- och det var 2 år sedan. Men visst, priserna kan ju gå upp, vad vet jag. Hursomhelst, personen jag pratade med sa att polering ingår i priset, men jag bad dem om att inte polera den eftersom jag inte tyckte det behövdes, och för att jag inte vill "slita" på klockan genom att polera den.

Idag var jag och hämtade den, och fick mycket riktigt betala 7.000:- för kalaset. Jag var stressad eftersom jag hade mina två söner på 7 och 4 år med mig som fnattade runt i butiken samtidigt, så jag tänkte inte så mycket på det när jag betalade men väl i bilen slog det mig: Är det verkligen rimligt att man ska betala 7.000:- för en service där polering ingår, när poleringen inte är gjord? När jag bad om att de INTE skulle polera den så förutsatte jag att priset då borde bli lägre för servicen. Jag menar, det borde väl ändå ta några timmar att polera om det ska göras ordentligt? Bör man ta betalt för arbete som inte gjorts, bara för att jag bett dem om att inte göra det? Är det jag som är onödigt sniken här och tycker att Bergströms tagit lite väl mycket betalt eller hur resonerar ni andra?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tror de har riktlinjer från Rolex vad som skall ingå i en RolexService.

Vet att andra märken har polering som en valmöjlighet och väljer man bort den reduceras priset något.

Sedan anser jag att 7' är mkt med tanke på att service låg på 4500 förra året.

Det kanske har behövt byta något som ej ingår i servicen?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ring Bergströms och påtala att de måste gjort ett misstag, och att du vill ha pengar tillbaka eftersom du knte ville ha polereing, men att de ändå verkar tagit betalt för det.
 

Randel

Cartier
Tror de har riktlinjer från Rolex vad som skall ingå i en RolexService.

Vet att andra märken har polering som en valmöjlighet och väljer man bort den reduceras priset något.

Sedan anser jag att 7' är mkt med tanke på att service låg på 4500 förra året.

Det kanske har behövt byta något som ej ingår i servicen?

Jag ska kolla kvittot och se om det står något om extra kostnader. När jag servade min 1675 för ett par år sedan diskuterade den person på Bergström jag hade kontakt med väldigt ingående kring de delar som behövs bytas (den klockan var inte servad på 13 år så det var fullt förståeligt att det behövde göras mer än en vanlig service), och exakt kostnad per del. Detta gjordes inte denna gång utan det vara bara ett konstaterande att "klockan behöver en service". Har inte kvittot där jag befinner mig just nu men ska kolla i morgon och se.
 

Randel

Cartier
Ring Bergströms och påtala att de måste gjort ett misstag, och att du vill ha pengar tillbaka eftersom du knte ville ha polereing, men att de ändå verkar tagit betalt för det.
Jag ska ta ett snack med Bergströms, men ville kolla hur andra resonerar i frågan först. Ibland blir det lätt att fastna i vissa tankegångar när man själv har en förutfattad mening så att säga och då kan det vara bra med input från andra.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag ska ta ett snack med Bergströms, men ville kolla hur andra resonerar i frågan först. Ibland blir det lätt att fastna i vissa tankegångar när man själv har en förutfattad mening så att säga och då kan det vara bra med input från andra.
Ja, prata med dom.
Sist jag servade Rolex, en 16710, kostade det 5000:- inklusive allt.
 

jabla

Sarlacc
Lyckades förhandla bort 1000:- när jag inte polerade men vi hade förhandlingen när klockan lämnades in. AD men inte Bergströms.
 

Randel

Cartier
Lyckades förhandla bort 1000:- när jag inte polerade men vi hade förhandlingen när klockan lämnades in. AD men inte Bergströms.
Jag borde naturligtvis tagit den diskussionen med dem när jag jag pratade med dem först men det kändes liksom så självklart att det skulle göras avdrag för polering om jag skulle välja bort det...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är det inte så, att det kan vara som såhär. Att en service kostar Xkr och i samband med servicen så ingår/bjuds det på polering. Vill man dock inte ha polering så kan man välja bort detta. Men servicen kostar ändå Xkr.

Lite som när man köper varmkorv och den kostar 15kr och då ingår senap och ketchup. Väljer man bort senap och ketchup så kostar ju inte korven 14kr.

Edit: På ex krons hemsida finns prislista för rolexservice, på den står service inklusive polering. Men service utan polering finns ej med.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Servade min 16610 för ett par år sedan, och valde bort poleringen men fick förklarat att fullt pris gällde ändå. Ca 5500:- kostade det. Ska snart helserva min DD 18038 och grundservice låg fortfarande på samma pris dvs. 5500:-
Nu vet jag inte om 3186 verket är dyrare att serva, men har mycket svårt att tro det.
7000:- låter saftigt om det bara var en vanlig service.. Tycker att du ska kontakta dom och fråga vad som ingick i servicen.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Krons tar 6000kr och nymans 6600kr har jag för mig, vet ej vad Rob tar men 7000kr hor Bergströms låter inte helt orimligt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har aldrig fattat det där med att man ska dra av på priset..?

Om du köper en burgare på donken men inte vill ha saltgurka på, betalar du 8 istället för 10 kronor då?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Anser att det ska dras av priset om man inte vill ha polering. Man kan ju polera utan service och då kostar det väl runt 2k? Saftigt med service, 7k och hos vissa AD behöva vänta 2 månader.. Inte acceptabelt.
 

paradis

Audemars
Servade min Submariner på Bergströms i Malmö , 2014-09-02 betalde 6.800 ock utan pollering. Så att priset stämmer .
 

popeofdenim

Cartier
Jag tycker Malmö behöver en ny AD, jag skulle aldrig lämna min klocka på service där efter hur jag blivit bemött vid olika tillfällen.
Tyvärr... Bara en parantes i frågan. Att fortfarande betala 7000kr när man väljer bort polering känns inte OK...
 

paradis

Audemars
Jag tycker Malmö behöver en ny AD, jag skulle aldrig lämna min klocka på service där efter hur jag blivit bemött vid olika tillfällen.
Tyvärr... Bara en parantes i frågan. Att fortfarande betala 7000kr när man väljer bort polering känns inte OK...

Nu är det lite så , att dom är ensamma om att serva Rolex klockor, vilket betyder att dom kan ock gör som dom vill. Tycker också att någon 1000 borde dras av , men bollen är hos dom. Jag kan kanske serva hos privat urmakare, men då tänker jag , kommer jag att få original delar ? Sparar 2000 hos privat.
 

Ninen79

Audemars
Kan säga att det är mycket jobb bakom en service, man brukar inte få rabatt på service även man är stamkund eftersom det är väldigt litet marginal.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag tycker Malmö behöver en ny AD, jag skulle aldrig lämna min klocka på service där efter hur jag blivit bemött vid olika tillfällen.
Tyvärr... Bara en parantes i frågan. Att fortfarande betala 7000kr när man väljer bort polering känns inte OK...
Kanske lite OT, men berätta gärna mer om din erfarenhet av Bergströms i Malmö.
 

popeofdenim

Cartier
Kanske lite OT, men berätta gärna mer om din erfarenhet av Bergströms i Malmö.
Ja min senaste upplevelse hos dem var när jag ville rucka en klocka som gick LITE fel som var helt nyservad, (inte hos dem) där dom kallade den "smutsig", i "kraftigt behov av service" samt "fult polerad"... Känns inte superproffsigt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Ja min senaste upplevelse hos dem var när jag ville rucka en klocka som gick LITE fel som var helt nyservad, (inte hos dem) där dom kallade den "smutsig", i "kraftigt behov av service" samt "fult polerad"... Känns inte superproffsigt.

Aha, det låter konstigt. Åtminstone om den var servad hos annan AD.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Priset för service låter rimligt och jag vet att frågan om avdrag för polering varit uppe förut. Det finns flera AD som inte ger prisavdrag oavsett om du väljer bort polering eller ej.
 

jabla

Sarlacc
Lyckades förhandla bort 1000:- när jag inte polerade men vi hade förhandlingen när klockan lämnades in. AD men inte Bergströms.

Jag borde naturligtvis tagit den diskussionen med dem när jag jag pratade med dem först men det kändes liksom så självklart att det skulle göras avdrag för polering om jag skulle välja bort det...

Skall kanske tillägga att jag var känd kund också.
 
Topp