• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna ut?

datateknik

Breitling
Tänkte starta en liten tråd om hur ser arbetshörnan ut eller trofehylla ut? Där du skylda din fina kollektion.
Bilder på min trofehörna och arbetshörna kommer inom kort.
Hur ser din hörna ut lägg upp en ett par bilder skriv några rader och beskriv för läsarna.
Så alla kan få insperation av hur du jobba med just din kollektion. :p
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oh, den som ändå hade en arbetshörna! :) Drömmen är ju ett eget hobbyrum, gärna med pingisbord (japp, skojar inte) och eget utrymme för allt klockbråte. Nu är ju avsaknade av en safe haven största anledningen till att jag inte ger mig på någon avancerad moddning...
 

datateknik

Breitling
Man lever bara en gång ta dig i kragen och förväkliga dina drömma omgående.
Pingis borden är billigare än biljardborden så vad vänta du på XD
 

timeisonmyside

Breitling
datateknik skrev:
Man lever bara en gång ta dig i kragen och förväkliga dina drömma omgående.
Pingis borden är billigare än biljardborden så vad vänta du på XD

Borden ja.

Snittpriset på boyta i innerstaden är ca 60.000/kvm. Lågt räknat behöver man 12kvm till ett pingisbord.

så du får räkna med att slanta upp mellan 700.000- 1.000.000 om du ska få plats. Räcker till en del klockor;)
 

naggge

Panerai
När jag köpte min lägenhet så hade jag som plan att inreda den ena garderoben som en arbetshörna (liten walk-in). Blev med sambo istället. Nu får klockgrejerna inte ens stå framme på byrån i sovrummet utan är förvisade till ett skåp i vardagsrummet - jättebra enligt henne.
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

naggge skrev:
När jag köpte min lägenhet så hade jag som plan att inreda den ena garderoben som en arbetshörna (liten walk-in). Blev med sambo istället. Nu får klockgrejerna inte ens stå framme på byrån i sovrummet utan är förvisade till ett skåp i vardagsrummet - jättebra enligt henne.

Köp ett skåp eller en monter och ha dina klockor i.
Jag köpte ett infältbart dataskåp som man ser bra ut när det ihopa fält finns på ikea att köpa i lite olika varianter.
Jag har detta fast utan underskåp.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99891422/

fungerar helt okej att ha i vardagsrummet bara att stänga efter man har servat sina klockor.
 

F-L-P

Panerai
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

timeisonmyside skrev:
datateknik skrev:
Man lever bara en gång ta dig i kragen och förväkliga dina drömma omgående.
Pingis borden är billigare än biljardborden så vad vänta du på XD

Borden ja.

Snittpriset på boyta i innerstaden är ca 60.000/kvm. Lågt räknat behöver man 12kvm till ett pingisbord.

så du får räkna med att slanta upp mellan 700.000- 1.000.000 om du ska få plats. Räcker till en del klockor;)

700.300- 1.001.500 om man räknar med själva bordet =).

Brukar finnas lokaler i källarutrymmen i många bostadsrätter som går att hyra för rimliga pengar, bör ju fungera för några timmars pillande.
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Här är lite bilder på min lilla klockverkstad och min lilla klocktrofehyllor

Här mitt lilla klockskåp som står i vardagsrummet ganska så diskret tills man öppna det :)


Här står det öppet så kan man se lite hur jag har lagt upp klocktrofehyllorna och själva verkstadsdelen.
Min framtida plan är vell att sätta in mer spegel glas så ljuset från sportarna reflektera bättre mot klockorna.


klocktrofehyllan: Inte direkt dom lyxigaste men ändå en trevlig samling av mekaniska klockor fickur nya digitalar klockor
och en del gamla digitalaklockor.


Här en avslutandebild på trofehörna öppen och verkstadsdelen öppen.
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

obs alla klockorna syns inte bilderna har klockor bakom dom klockorna som syns bättre när man står framförskåpet :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Min enda chans att få till en egen sån hörna i dagsläget är att övertyga sambon om att en klockhörna är viktigare än pianot...känns som omöjligt uppdrag.. ;)
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Hehe Ja det låter ju som ett ganska så omöjligt uppdrag XD
Men hur bevara du din samling för om jag inte miss minne mig så har du vell en hel del fina klockor?
Har för mig att du har visat upp en och annan fin klocka här på forumet.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

bankfack-300x225.jpg
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

snygg förvaring bankfack ser det ut som XD
Hadde inte kunna ha mina samling i bankfack
Anledning: måste enkelt och snabbt kunna komma till samlingen och byta klockor varje dag.
Jag måste även se min trofesamling regelbundet för att ge mig insperation till andra klockor som jag vill ha i min samling. En klocka för mig är mitt käraste klädersplagg så det måste vara tillgängligt på morgon kvisten.
Singular: Jag hedra dig som kan ha dina klockor i ett bankfack inget direkt jag skulle kunna ha
Skulle det kosta mig 5000kr för ett kassa skåp så hadde jag betallat det bara jag hadde fått behålla samlingen hemma :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

datateknik skrev:
snygg förvaring bankfack ser det ut som XD
Hadde inte kunna ha mina samling i bankfack
Anledning: måste enkelt och snabbt kunna komma till samlingen och byta klockor varje dag.
Jag måste även se min trofesamling regelbundet för att ge mig insperation till andra klockor som jag vill ha i min samling. En klocka för mig är mitt käraste klädersplagg så det måste vara tillgängligt på morgon kvisten.
Singular: Jag hedra dig som kan ha dina klockor i ett bankfack inget direkt jag skulle kunna ha
Skulle det kosta mig 5000kr för ett kassa skåp så hadde jag betallat det bara jag hadde fått behålla samlingen hemma :)

För mig är det tvärtom - jag betalar för att inte ha den hemma.
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Singular
ja det funkar ju det också.
Har förståelse till varför du har det i bankfack.
Servar du några klockor själv eller du har bra kontakt med en urmakare som fixa dina klockor?

jag köper reprationsobejkt och renovera och ha i min samling inget direkt super värde så sett. Det är vell det som är det fantastiska med klockor att man kan samla på så pass många olika sätt och förvara dom på många olika sätt.
Att det finns det super lyxiga alternativen med klockor för riktigt höga summor och som underhålls på många olika sätt.
I min samling är väl kanske inte värdet det mest intressanta utan klockans historik. Årtalet för mig väcker ett stort intresse tänk att ena dagen kan bära en splitter ny mekanisk klocka eller ny digitalklocka. Sen nästa dag kan man sätta på en klocka på armen som är ca 40-50år gammal. Se på klockan som ger en inblick av ålderdom men ändå klara av att visa tiden ändå. Det för en viss respekt med sig tycker jag :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

datateknik skrev:
Singular
ja det funkar ju det också.
Har förståelse till varför du har det i bankfack.
Servar du några klockor själv eller du har bra kontakt med en urmakare som fixa dina klockor?

jag köper reprationsobejkt och renovera och ha i min samling inget direkt super värde så sett. Det är vell det som är det fantastiska med klockor att man kan samla på så pass många olika sätt och förvara dom på många olika sätt.
Att det finns det super lyxiga alternativen med klockor för riktigt höga summor och som underhålls på många olika sätt.
I min samling är väl kanske inte värdet det mest intressanta utan klockans historik. Årtalet för mig väcker ett stort intresse tänk att ena dagen kan bära en splitter ny mekanisk klocka eller ny digitalklocka. Sen nästa dag kan man sätta på en klocka på armen som är ca 40-50år gammal. Se på klockan som ger en inblick av ålderdom men ändå klara av att visa tiden ändå. Det för en viss respekt med sig tycker jag :)

Nej, mekar inget själv - det finns andra som är mycket, mycket bättre på det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Där blev det lite förvirrat:) jag servar mina klockor hos Rob Engström. Iom att jag nästan uteslutande har Rolex, Tudor, Omegor så kan det hjälpa mig med allt. Hade jag haft Patek med så kan det även fixa det.. Där har dock plånboken satt stopp! Tror de kör Chopard också samt några andra märken. Men då jag främst är en Rolexman så ser jag inte sånt..
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Är tyvärr inte roligare än såhär...Nördpoäng på att en av anledningarna till att jag tog jägarexamen var för att få en anledning att köpa ett vapenskåp som jag också kan ha klockorna i. :D

47AB093A-BD17-43BA-BC06-9F2B545838E8-2261-00000445C82D32AA.jpg
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Det ser bra ut med ett vapenskåp skulle nog fungerar riktigt fint att förvara klockor i.
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Spencer66 skrev:
Där blev det lite förvirrat:) jag servar mina klockor hos Rob Engström. Iom att jag nästan uteslutande har Rolex, Tudor, Omegor så kan det hjälpa mig med allt. Hade jag haft Patek med så kan det även fixa det.. Där har dock plånboken satt stopp! Tror de kör Chopard också samt några andra märken. Men då jag främst är en Rolexman så ser jag inte sånt..

Med all respekt så skulle jag med har lämnat i dom till urmakare förservice när det gäller aå fina märken :)
Även om jag hadde varit centifiera urmakare så hadde jag nog inte servat dom själv.
Det känns bättre att kunna hänga någon annan i stället för sig själv om servicen bli dåligt gjord :)

Men skruvar du något med lite lågbudget klockor? typ klockskrot?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Känns tryggare att ställa till det med något billigare känner jag:)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Denke skrev:
Min enda chans att få till en egen sån hörna i dagsläget är att övertyga sambon om att en klockhörna är viktigare än pianot...känns som omöjligt uppdrag.. ;)

Denke, köp henne en flygel och bygg om en del av den till klockhörna - voila! :)
 

datateknik

Breitling
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Ariste skrev:
Denke skrev:
Min enda chans att få till en egen sån hörna i dagsläget är att övertyga sambon om att en klockhörna är viktigare än pianot...känns som omöjligt uppdrag.. ;)

Denke, köp henne en flygel och bygg om en del av den till klockhörna - voila! :)

Det är vell bätre att köra in henne på keyboard i stället då tar hon ju ännu mindre plats när hon spela plus att keyborad har ju hörlurs ingångar så då kan hon spela helt ostört och det bli mer plats i rummet plus att det bli en lugn och fin arbetshörna med got om plats :D
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hur ser din arbetshörna ut? Eller hur ser din trofehörna

Här "bor" några av mina klockor. Speedmastern är bara på tillfälligt besök i watchwindern vid fototillfället. Ursäkta för den dåliga upplösningen på bilderna. Ska börja ta bilder med systemkameran istället för mobilen. :)

ze2y5a6u.jpg


a4eqevy4.jpg


/Mikael
 
Topp