• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser din ASIATISKA klocksamling ut, idag?

Case

Panerai
Det finns en tråd för Seiko. Även om det är det populäraste märket så finns det ju en del andra intressanta. Och en samling kanske behöver en blandning av märken för att bli optimal. Själv gillar jag många av Citizens modeller från 2000-2010. Storleken var bättre då bland annat.

Så här ser min ut idag. Men en måste gå. Jag vill ligga på tre klockor som samtidigt ska ge bredd i samlingen. Dress, sport och dyk typ, men inte nödvändigtvis.

IMG_8389.JPG


-Seiko 7T32-6889
-Seiko Sarb017 Alpinist
-Citizen Bj9031-58E
-Citizen PMX56-2812

En måste gå, men vilken?

Alpinisten är keeper, fick den när min dotter föddes. Sen tror jag att jag måste byta ur PMX'n mot en dykare i mer klassisk militär eller klassisk Seiko stil.

Ska på resa till Karibien. Två känns ju rimligt att ta med, men vilka ;-)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en tråd för Seiko. Även om det är det populäraste märket så finns det ju en del andra intressanta. Och en samling kanske behöver en blandning av märken för att bli optimal. Själv gillar jag många av Citizens modeller från 2000-2010. Storleken var bättre då bland annat.

Så här ser min ut idag. Men en måste gå. Jag vill ligga på tre klockor som samtidigt ska ge bredd i samlingen. Dress, sport och dyk typ, men inte nödvändigtvis.

IMG_8389.JPG


-Seiko 7T32-6889
-Seiko Sarb017 Alpinist
-Citizen Bj9031-58E
-Citizen PMX56-2812

En måste gå, men vilken?

Alpinisten är keeper, fick den när min dotter föddes. Sen tror jag att jag måste byta ur PMX'n mot en dykare i mer klassisk militär eller klassisk Seiko stil.

Ska på resa till Karibien. Två känns ju rimligt att ta med, men vilka ;-)
Den du bär upp och ner, borde vara en keeper också ;)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Spännande grejer! Ska de bytas mot något eller decluttrar du bara ditt liv?
Glömde en
IMG_7826.JPG

Det är väl lite en kombination. GS kom in efter en överenskommelse med rösterna i huvet om att flera andra skulle ut. Både med ambitionen färre men bättre, och för att finansiera, även om det senare blir en droppe i havet.
Sen är det några som spontanköptes på väg ner i fördärvet som aldrig klickade, andra som blivit ersatta av bättre/finare, och jobbigast, de jag gillar men inte använder. Några vill jag skydda för jag inte tror att andra vet att uppskatta den (tex casio marlin), andra för att jag nog inte kommer kunna få tag i dem igen (6139).
Vid en genomräkning idag fick jag det till 34st totalt (projekt ej inräknade), och det är nog 24 fler än jag skulle erkänna om någon frågade.
 

Case

Panerai

Citizen 41-8021 från -80

Citizen AL0000-04E från -92

Citizen MA9004-21E från -94, moddad med passande Citizenlänk

Citizen JP1030-52L från -98

Citizen CQ1039-50 aka Enzo C026 från -87

Seiko MACV SOG 7005-8030 från -70

King Seiko 5626-7000 från -70

Seiko 7546-6040 från -78

Seiko 7005-8050 från -69
Eklektiskt och inte en enda upp och ned. Använder du Citizendykarna ofta?

MACV SOG klockan är den jag diggar mest. Köpte du @Seikosthlm 's? Länken du satt på 7005-8050 var ball också. Har du något wristshot?
 

Case

Panerai
Glömde en
IMG_7826.JPG

Det är väl lite en kombination. GS kom in efter en överenskommelse med rösterna i huvet om att flera andra skulle ut. Både med ambitionen färre men bättre, och för att finansiera, även om det senare blir en droppe i havet.
Sen är det några som spontanköptes på väg ner i fördärvet som aldrig klickade, andra som blivit ersatta av bättre/finare, och jobbigast, de jag gillar men inte använder. Några vill jag skydda för jag inte tror att andra vet att uppskatta den (tex casio marlin), andra för att jag nog inte kommer kunna få tag i dem igen (6139).
Vid en genomräkning idag fick jag det till 34st totalt (projekt ej inräknade), och det är nog 24 fler än jag skulle erkänna om någon frågade.
Jag förstår. Själv försöker jag ju som sagt hålla mig till 3+1 evig keeper. Vad är det för ref på GS? Lever den upp till förväntningarna?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Eklektiskt och inte en enda upp och ned. Använder du Citizendykarna ofta?

MACV SOG klockan är den jag diggar mest. Köpte du @Seikosthlm 's? Länken du satt på 7005-8050 var ball också. Har du något wristshot?
Var tvungen att googla "eklektiskt" :) Aqualandsen är mina beaters som används som: Rå-beatern, Natt-beatern, Bra-beatern och Bad-beatern :)
Vietnam-Seikon är kul. Fick den i ett byte med @vonbahr , men den kommer mycket riktigt från @Seikosthlm. Länken är en gammal favorit, men funderar på att försöka jaga rätt på en länk med passande ändlänkar.

 

Case

Panerai
Har nu landat i tre japanska batteriare. Grymma klockor. Som alla har något eget. Eg kanske seiko och Citizen är lite för lika för att det ska vara perfa trion. Men vafan, har ju andra klockor också...






Fantastiska! Chronomaster ligger på min önskelista sedan länge och den där Superior är ju helt otrolig. Är det månntro @yonsson 's gamla? Tavla, aplicerade index och borstningen är amazables. Skulle vilja se en sån där i verkligheten.
 

john b

Rolex
Fantastiska! Chronomaster ligger på min önskelista sedan länge och den där Superior är ju helt otrolig. Är det månntro @yonsson 's gamla? Tavla, aplicerade index och borstningen är amazables. Skulle vilja se en sån där i verkligheten.

Ys gamla jajamen.
Vad du eg vill göra är att klappa den. Borstningen och de fina tunna länkbitarna gör att den känns som att klappa sammet typ. Outstanding imo.
 

Case

Panerai
Ys gamla jajamen.
Vad du eg vill göra är att klappa den. Borstningen och de fina tunna länkbitarna gör att den känns som att klappa sammet typ. Outstanding imo.
Det är typ en extreme dress watch, så fin i kanten att de mesta andra bleknar. Länken ser verkligen ädel ut ;-). Wristshot, please!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Försöker ju banta ner antalet så just nu är de inte så många.

Casio
IMG_4113.JPG

IMG_7125.JPG

Mudmaster

SEIKO
DSC_1301.JPG

Credor GCBP997

IMG_0040.JPG

SII

IMG_4715.JPG

PADI

IMG_8600.JPG

6159-7001, 1969.

IMG_0519.JPG

7c46-7009

IMG_0002.JPG

Alba, min sons men den är inte så poppis än så jag har den som nattbeater. Just nu har jag inget sug efter någon mer asiatisk klocka men det förändras nog imorgon. :D
 
Topp