• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser er short-list ut för närvarande?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är ganska nöjd som det är. Vill inte lägga ut mer pengar på klockor samtidigt om jag inte vill byta någon av de jag redan har. Jag skulle gärna skaffa en gilt sub i kalasskick men jag vetifan om jag vill betala vad de kostar. Antar suget kommer tillbaka men just nu sitter jag om sagt ganska nöjd.
 

JohanHLM

Rolex
Är väldigt nöjd med min nyligen inkomna flinga men det finns så mycket annat som också lockar. Om listan ska hållas relativt kort och innehålla det som är rimligt rent ekonomiskt är det följande utan inbördes ordning:
* GMT (1675,16750,16710)
* Explorer I (14270)
* Datejust, en med bling typ 16234 med diamant index
* AT8500
* Reverso
 

Rivalen

Rolex
Är ganska nöjd som det är. Vill inte lägga ut mer pengar på klockor samtidigt om jag inte vill byta någon av de jag redan har. Jag skulle gärna skaffa en gilt sub i kalasskick men jag vetifan om jag vill betala vad de kostar. Antar suget kommer tillbaka men just nu sitter jag om sagt ganska nöjd.

Jag tror mig veta att du har en rysarDaytona, men vad har du mer?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror mig veta att du har en rysarDaytona, men vad har du mer?
Jag har en moddad Seiko med aftermarket-prylar, en Seiko 6138, en Tudor sub och en gilt-tavlad Rolex GMT. Skulle inte påstå att jag samlar på klockor då jag hellre har färre och faktiskt använder dem. Seiko-klockorna används inte men har ett visst affektionsvärde av olika anledningar. :)

Ska nytt in så måste något annat försvinna. Blir bara för mycket pengar uppbundet. Känns inte riktigt sunt att ha klockor för så mycket pengar. De om trotsar detta ska givetvis ha cred men jag tror jag nått någon sorts gräns. :)
 

RDFG

Cartier
Det är mycket man vill ha, men de som alltid funnits i tankarna är (i förväntad inköpsordning):

Gmt på jubilee 1675
Sub 5513 med målade index / 1680
Omega PO 2500 42mm
Panerai 112
Explorer 14270/1016
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är ganska nöjd som det är. Vill inte lägga ut mer pengar på klockor samtidigt om jag inte vill byta någon av de jag redan har. Jag skulle gärna skaffa en gilt sub i kalasskick men jag vetifan om jag vill betala vad de kostar. Antar suget kommer tillbaka men just nu sitter jag om sagt ganska nöjd.

Inte ens så att en jumbo lockar..?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte ens så att en jumbo lockar..?
Well sure. Problemet är att jag får böta 100k+ för en sån som jag vill ha. Då jag inte är sugen på att sälja GMT:n eller Daytonan så går ekvationen helt enkelt inte ihop. Lite bittert men jag vill inte lägga ut mer slantar. Har också kommit fram till att tre dinkor är ganska lagom många för mig att byta mellan.

Har du hittat något kul än? :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Well sure. Problemet är att jag får böta 100k+ för en sån som jag vill ha. Då jag inte är sugen på att sälja GMT:n eller Daytonan så går ekvationen helt enkelt inte ihop. Lite bittert men jag vill inte lägga ut mer slantar. Har också kommit fram till att tre dinkor är ganska lagom många för mig att byta mellan.

Har du hittat något kul än? :)

Förstår dig..

Jag trivs bra med ap divern! och knåpar på något roligt från HK :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Beror helt på vad för jobb jag hinner få till i Juni. Om jag tjänar hyfsat så kan jag har råd med en Datejust om jag prioriterar om lite. Om jag tjänar sämre så är jag faktiskt sugen på en Glycine.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade en Aerospace som jag gav bort till svärfar. Den var hur cool som helst. Saknade dock att den inte lyste (kanske senare modeller kan göra?)
Det kan de. Det finns väl tre generaltioner om jag inte minns fel. generation nr2 är jag ute efter i så fall, även om det lär dröja.
Det gick en gammal version1 på TZUK precis för 7000kr, så de dyker upp till bra priser ibland.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte min för 8000 utan länk, box o papper. Det var inte den förta generationen.
 

Pleximannen

Cartier
Har länge drömt om en IWC Mk 15/16 men aldrig riktigt kommit till skott. Men den är iaf inte orealistisk.
Graalen är en 5513 MilSub. Känns fortfarande ganska långt borta.
 
He he, bumpar en gammal bra tråd, ser att många i tråden har bockat av en hel del av sina 'shortlist' kandidater...

Men vafaan, jag kör en aktuell 'shortlist' för mig:

Omega SMP-C Blå tavla
Omega DSOTM
Omega Speedy PRO
Hublot Big Bang Ceramic
Panerai Radiomir typ 380, 210

Känns konstigt att ha 3 Omega på listan och inte en enda Rolex, men vid eftertanke så är den enda Rollen som känns rolig just nu är:

Rolex MilGauss GV

Dock så ändras ju shortlisten typ på daglig basis.... :D
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Rootbeer. Det är nog det enda jag kan tänka mig att köpa just nu. Ytterst tveksamt om det blir av dock.
 

JAkesson

Omega
Lite intressant, just nu så har jag bara en short-shortlist.

Köper sannolikt en Rolex Sub (no-date, ceramic) i början av nästa år när jag är på plats i ny stad och
känt efter lite i det nya jobbet. Sen är jag själv nöjd ett tag. Letar ju i teorin dressare med men använder
nog aldrig det ändå så..

Siktar dock på att överraska syrran med en DJ, så det är mer det jag letar efter just nu. Stål, med vit
eller den blek-rosa tavlan. Typ en 116200 eller 116234 el motsv får se vad jag hittar för något kul!
Tänkte det som en bra plan, bjuda ner syrran på en kopp kaffe, råka gå förbi Bergströms och ta ut
och justera in en ny klocka och hoppas hon uppskattar gesten!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mina nästkommande klockor kommer förhoppningsvis bli (även fast det kommer dröja många år):

Rolex 16750 BLRO
IWC Doppelchronograph 3713
Daytona 116520

Den där IWCn är så galet snygg tycker jag. (Lånad bild).
ImageUploadedByTapatalk1430230005.053651.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Har alltid en short-list i huvudet på potentiella förvärv som är rimliga att skaffa inom några få år.

För att denna hobby inte ska gå över styr så har jag en intern regel att jag bara får ha 3 dyra klockor samtidigt, så det blir lite "en in - en ut" principen för mig, vilket gör att rotationen kan bli hämnad i mellanåt....

Just nu ser ser den ut som följer (utan ranknking)
  • AP Royal Oak 15300/26300 (vill någon gång testa på denna klassiker även om jag är lite avtänd av serviceaspekterna)
  • Rolex OysterQuartz 17000 (lite fulsnygg stil på den, och en lite kultigare variant av ovan modell)
  • Rolex SubC 114060 (riktigt rejäl och fin konstruktion, gillar keramiska ringen och känslan i den - bra storlek utan att bli för stor och klumpig)
  • JLC Reverso (ytterligare en klassiker jag skulle vilja prova på - men rädd för att jag kommer känna mig som en farbror med den på handleden...)
  • PP Aquanaut (dyr men bra allrounder som jag gillar - men ligger långt fram i tiden)
Hur ser era shortlists ut för de närmsta 1-3 åren ut?
Sen listan gjordes så har jag:
- köpt o sålt en OQ 17000
- köpt o behållt en AP RO 14790
- köpt o sålt en gmt-c i stället för 114060
- damen har köpt e n jlc lady reverso

Sen har jag köpt och sålt en hel del andra bitar som inte stod med på listan....
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Lite intressant, just nu så har jag bara en short-shortlist.

Köper sannolikt en Rolex Sub (no-date, ceramic) i början av nästa år när jag är på plats i ny stad och
känt efter lite i det nya jobbet. Sen är jag själv nöjd ett tag. Letar ju i teorin dressare med men använder
nog aldrig det ändå så..

Siktar dock på att överraska syrran med en DJ, så det är mer det jag letar efter just nu. Stål, med vit
eller den blek-rosa tavlan. Typ en 116200 eller 116234 el motsv får se vad jag hittar för något kul!
Tänkte det som en bra plan, bjuda ner syrran på en kopp kaffe, råka gå förbi Bergströms och ta ut
och justera in en ny klocka och hoppas hon uppskattar gesten!

Duktig överraskning! :D
 

UNO

Panerai
IWC Doppelchronograph
eller
IWC Pilot Chronograf

Valet gäller

46 eller 43 mm
Inhouse eller 7750

Servicekostnaden med betoning på kostnad är ingen fråga utan mer frågan om att det bara finns en som servar.

Betr mm så fungerar båda.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Vintage ProPlof. Och eventuellt doppa tån i Rolexträsket, lite sugen på en Explorer II. Den senare dock mycket mer eventuell.
 

Vandelay

Breitling
Alltså, börjar mer och mer bli förtjust i IWC Ingenieur Laureus Edition med den förtrollande snygga urtavlan. Vet dock inte om 40mm skulle passa handleden. Sedan är ju problemet att det är en limiterad utgåva, svårare att få tag på... Får fortsätta drömma ;)
 
  • Like
Reactions: Kim

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hmm. Ja jag befinner mig i gränslandet för nästa inköp. Har prövat en del olika i de lägre prisklasserna. Avvaktar återbäringen men sedan kommer första "riktiga klockan" hetaste kandidaterna just nu är följande:

- IWC Mark XV
- Tudor 79090
- Avenger GMT (ja, jag vet men jag vill ha en)
 
Vad som helst men ingen Rolex.
Allvarligt....nästan varje gång jag öppnar Watchwilleappen poppar det upp något eftertraktat.
Men en AP om några år...
 
Topp