• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser jag att denna sub är fake?

Smack

Omega
Hej

Bilderna nedan visar en bekants klocka och den är tydligen inte äkta. Jag blev förfärad över faktumet att jag inte kunde avgöra det. Extremt många detaljer har kopieras, tex rolex text runt urtavlan och etsade kronan i glaset.

Jag har inte jämfört klockan sida vid sida med en äkta sub, men någon expert här kanske kan peka på någon detalj som man kan se sanningen utan att behöva göra det.

Jag ber om ursäkt för dåliga bilder

49acdbc960f4a5e0c89744988fd759cf.jpg

f5be48befcaeaaecf36cfc605fe70d7e.jpg


9f51a93df51caa118c36fd7aa663a5aa.jpg


Klockan är i tvåtusenkronors klassen, ca 2 år gammal och håller tydligen tiden bättre än min äkta :'(

Jag har självklart avslutat vänskapen ;-)
 

plattfot

Rolex
Har du möjlighet att undersöka den i handen lär detaljarbetet skilja, samt hur datumet växlar?
De kopior jag sett har tagit längre tid på sig att växla datum.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det kommer nog att vara lurigt att se på dessa bilder. Be din kompis ta några bättre.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svårt att se på bilderna, men trots det ger första intrycket ingen bra känsla av en 2 år gammal Rolex. Finishen ser generellt alldeles för dålig ut på en så pass ny sub. Är dock dålig koll på dessa, men går på känslan :)
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Datumet är en bra grej att kolla - Rolex datum har distinkt datumväxling, dvs att den slår över snabbare än ögat kan uppfatta o man kan även höra ett litet smäck vid omslaget om man lyssnar noga! Större delen av verk i lägre prisklasser är ex Rolex har inte distinkt överlag utan som tidigare nämnts, datum flyttar sig över en längre period - det kan flera minuter innan datumet flyttas helt o är centrerat i datumrutan.
 

DanielR

Friends of KS
2-Faktor
Bilderna är skarpa så det är svårt att se. Jämfört med min så tycker jag att pärlan ser fel ut, på vridringen är fonten vid 10:an och markeringen innan litet konstig på bilden. Den första länken efter end-linken på den nedre delen av länken ser för "rak ut". Indexen på tavlan ser för stora ut. Precis som Alfgren säger så tycker jag också att kronan sticker ut för mycket.
Titta även på claspen och lasergraveringarna där. De är knivskarpa på orginalet.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Känner mig fintad jag med,sen är bilderna inte de bästa heller. När kronan nämns kan jag hålla med men hade inte tänkt på det utan ett referens exemplar
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Indexen ser lite stora ut. Även texten "Submariner" ser något förstorade ut.
Dock svårt att se i de suddiga bilderna.

/Magnus
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Seriöst ingen av er kan avgöra något med "ursäkta mig" dessa svindåliga helt sjukt värdelöst suddiga bilderna [emoji12]

Du kanske kan måla en bild till oss istället , så blir de kanske lättare att se alla detaljer så slipper vi få massa gissningar om eventuella fel [emoji106][emoji108][emoji1] hehe
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Om man håller den i handen, borde man väl kunna avgöra det på finishen på boetten t.ex.. Eller känslan av att vrida på vridningen, skruva ut kronan, vrida upp verket, växla datum etc... jag tror inte det skall vara så svårt att känna skillnad på en äkta och en fake på det sättet.. på bild blir det klart mycket svårare.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det är ju en kopia av den nya så den borde ju ha keramisk ring. Därför borde du kunna titta efter repor på den och finns det repor bör den väl vara fake?
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Verkligen inget proffs på det här men tyckte kronan såg jätte stor ut. Dåliga bilder men på bild två borde man väl ändå se den ingraverade rolex texten runt om tavlan på kanterna vad fasiken det nu kallas.
 

lex

Omega
Kronan ser skum ut och pärlan ser ut att sitta lite på sniskan.
men jag tror din bekant skojar med dig och att den är äkta. :)

Fejk-klockor verkar överlag vara märkligt svårfotade. Nästan alltid blir det suddigt.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Snark. Hur många liknande trådar ska vi behöva genomlida? Om du äger en äkta och inte kan se skillnad så är du blind. Både ringen och tavlans index ser kassa ut.

Trodde du skulle bli snällare iom OT-avdelningen ;)

Men ja..lite tröttsamt, ta åtm bra bilder.
Insert, index, krona ser keffigt ut
 

Arcetto

Breitling
Är den etsade kronan i glaset för lätt att se, det brukar vara ett tecken som avslöjar en "bra" kopia.
På min 116710 får jag använde förstoringsglas för att se den, kanske beror delvis på att jag passerat 40!;)
 

Smack

Omega
Som sagt var, sorry för de dåliga bilderna. Det var jag som tog dem under dåliga förhållanden. Jag får se om jag får chansen till bättre bilder någon annan gång.

I övrigt tycker jag många bra detaljer lyftes fram. Något är definitivt fel med kronan. För stor typ... Även etsade kronan i glaset syntes förhållandevis tydligt.

Köper inte helt yonssons ide om att man måste vara blind för att inte se skillnaden. Visst, jämför man med en identisk modell sida vid sida är det kanske inte så svårt, men hur ofta har man den möjligheten. Jag kommer även i fortsättningen vara rädd för att bli lurad...
 
Topp