• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ser man om en klocka är polerad.

par

Patek
2-Faktor
Kan ju vara svårt att se om det är mindre polering men det bästa är att jämföra en opolerd. Titta på kanter, former på boett osv. Ofta krävs bilder som säljare gärna inte lägger ut självmant i annonser som tex bilder i vissa vinklar från sidan, bandhorn utan länk osv.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Långt ifrån kunnig på området, men jag ser det som så här, - en klocka får vara polerad så länge ursprungsformerna behålls. Som tidigare talare sa, rundade kanter på en ursprungligen kantig boett, missformade bandhorn och boett tyder ju på en sämre eller överpolering.
 
D2E4999C-373A-4A44-84BF-82CE4028FD8D.png
Ser inte detta skumt ut ? Ja den e polerad efter många utfrågningar till sist sa han den men detta ser väl inte bra ut?
 

davestoni

Panerai
Det finns väl en utbildningstråd kring polering här på forumet? Kunde inte hitta den just nu, någon som vill länka?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tips på hur man märker om en klocka är polerad eller inte.

För en nybörjare som mig själv så har jag inte en aning.

Tacksam för svar.
Du måste väl först veta hur en opolerad ser ut innan du kan se om den du tittar på är förstörd. Är den fint polerad så är det inte så lätt att se, men heller inte så viktigt.
 
Topp