• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur servar jag Tissot auto kronografer bäst/billigast?

Jag har flitit använt min Tissot PR100 Cronograph Automat (köpt begagnad i Tyskland) i drygt 10 år och nu har den till slut börjat sacka efter och stannar ibland. Saknaden blev för stor och jag köpte en exakt likadan med annan urtavla förra året. Den ville dock inte fungera perfekt och stoppuret stannade efter några minuter. Packningen var ej heller riktigt tät och fukt dök upp i glaset. Jag fick dock upp boetten och torkade upp den. Nu har jag alltså två auto kronografer Tissot som inte går. Den lokale urmakarbutiken berömde modellen och menade att en ny i den kvaliteten låg på runt 15 000 kr men ville samtidigt ha runt 4000 kr per styck för service, vilket kanske är begagnatvärdet för en fungerande. Och tyvärr helt uteslutet att betala för mig som pensionär utan ATP med mera.... Min Tissot Wood Watch får tjänstgöra så länge (snygg den med) men jag vill ju gärna få igång kronograferna. Alltså, hur gör jag? Finns det någon väg ut för dem eller blir det skrotvärdet bara? Utlandet eller kanske någon pensionerad urmakare som kan göra något på fritiden? Tacksam för tips!

Jag tycker 4000 för service av en automatisk kronograf låter som ett ganska humant pris. Om du gillar klockan och tänkt behålla den så spelar det kanske inte så stor roll om värdet efter service är i närheten av kostnaden för service. Det kanske är vettigare att betrakta servicekostnaden som en kostnad för att kunna använda klockan istället för som en investering som man ska förvänta sig avkastning av. Låt oss säga att ett vettigt serviceintervall är 5 år. Då handlar det om cirka 2 kronor och 19 öre per dag. Jag säger inte att 4000 inte svider i plånboken. Det kan det verkligen göra om man har det knapert. Men kör med träklockan ett tag och spara lite kanske? :)

P. S.
Mina advokater kommer kontakta dig angående användarnamnet.

Ahahaa, ja, den var bra. Det tog ett tag innan poletten trillade ner men visst, det finns ju de som verkligen KAN ha problem med Strömstads kommun. Hogdal ligger alltså i det gamla norska fylket Viken och Hog är fornnordiska (finns även på Shetland) och har alltså inget med Hög (eng High) att göra, för att undvika framtida missuppfattningar.
Jag bytte just idag batteri i träklockan och kör den ett tag till medan jag lägger 2 kronor och 19 öre till spargrisen. Om 2 253 dagar blir det service! Nå, det var ju enklare med batteriklockor, även om jag kommer att sakna vrickandet på handleden och därmed laddat och klart! Kanske jag kan hitta någon service på nästa utlandsresa, något land som skulle vara att föredra? Eller finns det någon som köper upp renoveringsobjekt?

Ahahaa, ja, den var bra. Det tog ett tag innan poletten trillade ner men visst, det finns ju de som verkligen KAN ha problem med Strömstads kommun. Hogdal ligger alltså i det gamla norska fylket Viken och Hog är fornnordiska (finns även på Shetland) och har alltså inget med Hög (eng High) att göra, för att undvika framtida missuppfattningar.
Jag bytte just idag batteri i träklockan och kör den ett tag till medan jag lägger 2 kronor och 19 öre till spargrisen. Om 2 253 dagar blir det service! Nå, det var ju enklare med batteriklockor, även om jag kommer att sakna vrickandet på handleden och därmed laddat och klart! Kanske jag kan hitta någon service på nästa utlandsresa, något land som skulle vara att föredra? Eller finns det någon som köper upp renoveringsobjekt?
Gissar att servicepriser varierar med både lokala lönenivåer och övriga kostnader. Köpte en klocka av en kille för ett par år sedan och vi började prata service. Det visade sig att han servade det mesta i Polen till vad som var väldigt låga priser med svenska mått mätt. Men jag minns inte om det nämndes något namn på urmakaren och jag har ingen egen erfarenhet, så jag kan inte rekommendera någon. Gissar att det finns ett och annat tips om du letar runt lite på forumet.

Får vi se träklockan förresten? Tror jag sett dem i någon katalog från den tiden men minns inte att jag sett någon på KS förut. :)

Jag har flitit använt min Tissot PR100 Cronograph Automat (köpt begagnad i Tyskland) i drygt 10 år och nu har den till slut börjat sacka efter och stannar ibland. Saknaden blev för stor och jag köpte en exakt likadan med annan urtavla förra året. Den ville dock inte fungera perfekt och stoppuret stannade efter några minuter. Packningen var ej heller riktigt tät och fukt dök upp i glaset. Jag fick dock upp boetten och torkade upp den. Nu har jag alltså två auto kronografer Tissot som inte går. Den lokale urmakarbutiken berömde modellen och menade att en ny i den kvaliteten låg på runt 15 000 kr men ville samtidigt ha runt 4000 kr per styck för service, vilket kanske är begagnatvärdet för en fungerande. Och tyvärr helt uteslutet att betala för mig som pensionär utan ATP med mera.... Min Tissot Wood Watch får tjänstgöra så länge (snygg den med) men jag vill ju gärna få igång kronograferna. Alltså, hur gör jag? Finns det någon väg ut för dem eller blir det skrotvärdet bara? Utlandet eller kanske någon pensionerad urmakare som kan göra något på fritiden? Tacksam för tips!
Offtotopic men posta gärna bilder på uren.

Jag letar vidare på forumet och återkommer framöver med bilder, kameran "is out of range" för närvarande och mobilen för för usel att ta acceptabla bilder med. Tror det var Valjeux 7750 nå'nting i verket? Har inte Tissot egen tillverkning eller delar klockmärkena på urverken? Sälja är väl en idé men då de inte är servade så....
Och appråpå priser; såg på US Ebay en "likadan" men med "Moonphase" för typ 35 000 SEK och de säljs för en tiondel i Europa - varför denna prisskillnad? Har US sådan brist på kvalitetsur?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp