• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur sitter ditt ur på handleden?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockor är uppbyggda på olika vis och är anpassade till olika stilar och handleder. Jag tycker att många tillverkare missar det gyllene snittet på ett eller annat vis idag, det var bättre förr...

Så hur sitter uren på era handleder? Fyll gärna på med bilder från sidan och frammifrån och en kort motivering om den sitter bra.

RO tycker jag designades för stort, fy Gerald! Med sina 39 mm på jumbon. Lyckligtsvis finns det mindre modeller. Så här sitter en 33 x 42 x 5,6 mm stora RO på min 155 mm stora handled:

image.jpg
image.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Tycker att gmtc sitter väldigt bekvämt på handleden. Har rätt långa inte alltför biffiga armar och kan ibland känna att klockan är lite biffig. Saknar min 14060 emellanåt:)

20140611_185159.jpg


En bild från sidan som visar tjockleken.
Ser tjockare ut än vad den känns på handleden.

20140611_185617.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Klockor är uppbyggda på olika vis och är anpassade till olika stilar och handleder. Jag tycker att många tillverkare missar det gyllene snittet på ett eller annat vis idag, det var bättre förr...

Så hur sitter uren på era handleder? Fyll gärna på med bilder från sidan och frammifrån och en kort motivering om den sitter bra.

RO tycker jag designades för stort, fy Gerald! Med sina 39 mm på jumbon. Lyckligtsvis finns det mindre modeller. Så här sitter en 33 x 42 x 5,6 mm stora RO på min 155 mm stora handled:

image.jpg
image.jpg
Kan du köra en likadan på ploppen? Väntar nämligen på min:)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Så vill jag att den ska sitta:
muda8usu.jpg

Men ofta sitter den så här:
ny7ugugy.jpg
 

egbert

Panerai
Perfekt tråd att visa hur fint min helt nyförvärvade Ingy 3239 sitter på armen. Länken är magisk. Handleder: 18,5 cm. (Riktigt nöjd även med diameter och höjd. För mig en riktig low rider och en skön kontrast mot min PO som i sammanhanget kan betecknas som de nymålade dörrposternas skräck.)
IMG_2798.JPG
IMG_2797.JPG
IMG_2800.JPG
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
38mm Sarb, sitter perfekt (just nu, dålig mikrojustering) och utan att röra på sig alltför mycket. Bekväm, tunn och märks knappt på.

DSC_0246_zps1953f7ef.jpg


DSC_0250_zps0543ec40.jpg


SKX007 är rätt lagom med för att vara en dykare. Bärs minst på gummiband men skönt på alla band. Lite tjock och ibland något för rörlig på nato.

null_zpse6474510.jpg


Swatch, 40mm lätt som en fjäder och skönt gummi. Den märks inte alls, positivt för egen del iaf. Bilden tagen nära, den sitter "mindre" på min 16.5cm handled.

null_zps0b824828.jpg
 

Andsan

Rolex
Som svar på frågan så skiljer det från ur till ur i mitt fall. En del sitter perfekt men en del irriterar en del. Några har jag fått att passa bättre genom att mjuka upp skinnarmbandet men på några har det inte hjälpt. Kanske det beror på att längden på armbandet felar på någon eller några mm.

Vad tror ni, kan det vara så att någon mm hit eller dit påverkar komforten?
 

HolyCrap

Omega
Som svar på frågan så skiljer det från ur till ur i mitt fall. En del sitter perfekt men en del irriterar en del. Några har jag fått att passa bättre genom att mjuka upp skinnarmbandet men på några har det inte hjälpt. Kanske det beror på att längden på armbandet felar på någon eller några mm.

Vad tror ni, kan det vara så att någon mm hit eller dit påverkar komforten?

Det tror jag absolut.
Har just märkt på mina Nato och Zulu som jag nyligen skaffat att jag måste byta hål ibland beroende på tid på dygnet och väder. När armen sväller lite, oavsett anledning, så blir det plötsligt obekvämt och jag får byta till ett hål större. Sen om den blir lite smalare igen så måste jag byta tillbaka. Skillnaden på ett hål på bandet kan ha avgörande betydelse för komforten.

/P
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tycker min sub sitter skönt pga att den inte är så hög.
Jag gillar att ha den ganska långt ner på handleden.
Har ca 18-18,5 cm handled tror jag.
Tycker om att den rör sig lite också.



abydady9.jpg
 
  • Like
Reactions: Man

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul referensramar ni har, tycker de ser bra tjocka och klumpiga ut? Enorm skillnad att bära något som är en tredjedel så tjockt. Om ni inte har testat något tunnt skulle jag rekommendera en AP RO Jumbo, galet skön känsla.
 
Kul referensramar ni har, tycker de ser bra tjocka och klumpiga ut? Enorm skillnad att bära något som är en tredjedel så tjockt. Om ni inte har testat något tunnt skulle jag rekommendera en AP RO Jumbo, galet skön känsla.

Äh, typiskt tycke & smak fråga. Gillar hur 1665 sitter mycket mer än hur 14790 sitter tex.
Bäst sitter den man gillar bäst! (6265;))
 
Topp