• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ska en rotor snurra egentligen?

Jpg

Basic
2-Faktor
Nybörjarfråga: Har två automater, en 7750 och en 6r15c. Rotorn i 7750:n snurrar som en tornado och 6r15rotorn påminner mer om träslev i bulldeg. Är det nåt som är mer normalt än det andra? Har googlat detta men hittar motstridiga uppgifter, nån tycker si och nån tycker så. Båda verken är från 2017 vad jag vet, så förhållandevis nya.

6R15 vrider upp i båda riktningarna. 7750 och släktingar kan fås att gå i spinn med rätt knyck på handleden.

• Like
Reactions: Jpg
Jag har mest manuella ur, men jag har en med 7750 i och den är ljuvlig när den spinner så det durrar mot handleden. Panerai P9000 kan låta lite, men ingen kännbar vibration. De Rolex jag haft har jag aldrig hört eller märkt någonting ifrån. De är som levande döda.

Senast ändrad:
Beror lite på mekanismen i automatmodulen.
775x är byggd för att vara robust och pålitlig och som ovannämnt så har den uppdrag endast åt ens hållet och frikopplar helt åt andra.
Det är rotorns rotation under frikoppling du känner när den snurrar väldigt mycket.
Det finns en variant jag själv byggt om i en ”prototyp” på jobbet för att dämpa detta lite. (Fungerar halvt än så länge, men tanken är att bygga om så den har uppdrag åt båda håll.)
2892 till exempel har uppdrag åt båda håll, likväl de flesta Rolexverk har i min vetskap, och därför känner man inte av rotorns rotation!
Nackdelen med detta är att rotorlagret påfrestas lite mer på 775x när den snurrar fritt under frikoppling, vilket också är anledningen till att rotorlager på 775x ALLTID byts ut vid service, oavsett om det är i gott skick eller inte för att säkerställa dess fortsatta funktion.

Beror lite på mekanismen i automatmodulen.
775x är byggd för att vara robust och pålitlig och som ovannämnt så har den uppdrag endast åt ens hållet och frikopplar helt åt andra.
Det är rotorns rotation under frikoppling du känner när den snurrar väldigt mycket.
Det finns en variant jag själv byggt om i en ”prototyp” på jobbet för att dämpa detta lite. (Fungerar halvt än så länge, men tanken är att bygga om så den har uppdrag åt båda håll.)
2892 till exempel har uppdrag åt båda håll, likväl de flesta Rolexverk har i min vetskap, och därför känner man inte av rotorns rotation!
Nackdelen med detta är att rotorlagret påfrestas lite mer på 775x när den snurrar fritt under frikoppling, vilket också är anledningen till att rotorlager på 775x ALLTID byts ut vid service, oavsett om det är i gott skick eller inte för att säkerställa dess fortsatta funktion.

Skön info, uppskattar att du tagit dig tid och skriver lite. Det tackar vi för:)

Senast ändrad:
Mycket bra info. Tackar ödmjukast. Kändes nästan självklart när jag läste det, 7750 funkar typ som en cykel då och 6r15 mer som en enhjuling. Tror jag ska googla lite på bidirectional och se om jag hittar några bilder, spontant känns det som att det borde slita när man hoppar fram och tillbaka?

Hittade detta,
http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/chapter8.html
Om jag fattar rätt så är den två armar, en som drar och en som skjuver, i t.ex en 6r15?
Armarna hakar i åt båda hållen, ena armen hakar alltså i när rotorn snurrar medurs och den andra när rotorn snurrar moturs. Det är ett effektivt system som SEIKO använt sedan 60-talet på näst intill alla urverk.

De enda SEIKO-verk som har annat uppdrag är GS-verk (från 2010 och framåt) där det istället används en ”växel” bestående av massa kugghjul. Det systemet är samma som Breitling (B01) och Panerai (in house) har kopierat från SEIKO.

De enda SEIKO-verk som har annat uppdrag är GS-verk (från 2010 och framåt) där det istället används en ”växel” bestående av massa kugghjul. Det systemet är samma som Breitling (B01) och Panerai (in house) har kopierat från SEIKO.
Är det det som är springdrive?

mycket bra film där. kollade på en om springdrive också, och om jag fattar rätt så bromsas mekansimen av en elektromagnet och synkas med en kvartskristall? tuffa grejer. Ska se om jag kan hitta nåt klipp med de där grand seiko-verken med växelmekanism också. Tips på sökord så jag kommer rätt?

mycket bra film där. kollade på en om springdrive också, och om jag fattar rätt så bromsas mekansimen av en elektromagnet och synkas med en kvartskristall? tuffa grejer. Ska se om jag kan hitta nåt klipp med de där grand seiko-verken med växelmekanism också. Tips på sökord så jag kommer rätt?
SEIKO reverser wheel.
79CEA6BF-6340-4032-8075-12B15B84B581.jpeg

E6D590CB-FE6D-4EB7-A843-A165343EDBED.jpeg

Sammanfattat kan man kalla det för en växel som består av massa kugghjul ihopsatta till en del. Det ger effektivare uppdrag än ”magic lever”.

Senast ändrad:
Hur en rotor ska snurra må vara en sak. Men hur en rotor ska låta är en annan sak. Jag rekommenderar alla att lyssna till det helt underbara ljud som ett PP 324 S C ger ifrån sig. Det behöver inte vara tyst i rummet för att det ska höras heller. :)

Hur en rotor ska snurra må vara en sak. Men hur en rotor ska låta är en annan sak. Jag rekommenderar alla att lyssna till det helt underbara ljud som ett PP 324 S C ger ifrån sig. Det behöver inte vara tyst i rummet för att det ska höras heller. :)

Helst ska den väl inte låta eller kännas alls?
I mitt tycke iallafall.

Du har rätt. Men låt oss göra ett undantag. Inte trodde du att en 5711 eller en 5167 skulle låta som den gör första gången du provade den? Jag gillar ljudet när rotorn snurrar.

Inte riktigt, men jag håller med om att det kan vara lite mysigt.
Föredrar dock VCs periferalrotor, tyvärr inte många som fått erfarenhet av den men kan säga att den är helt knäpptyst och känns inget alls.
AP 2121 som sitter bland annat i 15202 har ju en räls som ytterradien av rotor ligger på, och låter således inget och känns inte heller. Mycket bättre lösning i mitt tycke!

Inte riktigt, men jag håller med om att det kan vara lite mysigt.
Föredrar dock VCs periferalrotor, tyvärr inte många som fått erfarenhet av den men kan säga att den är helt knäpptyst och känns inget alls.
AP 2121 som sitter bland annat i 15202 har ju en räls som ytterradien av rotor ligger på, och låter således inget och känns inte heller. Mycket bättre lösning i mitt tycke!

Du har rätt kan jag först säga med undantaget att 324 är speciellt. Angående 2121 så tog ett tag för mig att förstå att rotorn sitter fast i skenan. Således snurrar såväl rotorn som skenan mot...!? Svårt att se men rotorn är iaf skruvad i en skena som som också snurrar.

BB183C42-E1CA-4740-A31C-D692CD8E01EA.jpeg

Du har rätt kan jag först säga med undantaget att 324 är speciellt. Angående 2121 så tog ett tag för mig att förstå att rotorn sitter fast i skenan. Således snurrar såväl rotorn som skenan mot...!? Svårt att se men rotorn är iaf skruvad i en skena som som också snurrar.

BB183C42-E1CA-4740-A31C-D692CD8E01EA.jpeg

Precis, skrev lite slarvigt men skenan i sig är det som snurrar, så det blir inget slitage alls på rotorlagret i centrum eller på rotorn i sig. Mycket bra då det inte är helt ovanligt att behöva byta rotor om man gått för länge utan service.
Fördelen med 2121 är att även om rotorlagret är helt slut så sliter inte rotor på bryggorna, vilket t ex. ETA-verk eller ett 324 skulle göra i samma situation!

Tillbaka
Topp