• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska jag få bort detta smuts/oxid eller vad det nu är?

Mangbang

Omega
2-Faktor
Bytte till Nato och ser att det såg tråkigt ut. Försökte tvätta med tandborste och diskmedel men fick bara bort en del. Någon som sitter med tips på vad som är effektivast utan att skada klockan?
IMG_8173.jpeg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bytte till Nato och ser att det såg tråkigt ut. Försökte försiktigt tvätta med mjuk tandborste och diskmedel men det hände bara lite. Någon som sitter med tips på vad som är effektivast utan att skada klockan?
IMG_8173.jpeg
Försiktigt med mjuk tandborste? Är det inte ett dykarur du har där? Finns tyvärr inte mycket att göra där förutom att lägga ny ytfinish. Ser ut som mekanisk nötning.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
jo det är dykare. Försiktigt kanske var lite att ta i - har fått tips att inte ta i för mycket även med tandborste för att undvika repor. Jag tog väl i normalt då.

fick bort lite så tror inte det är nötning metall mot metall.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
jo det är dykare. Försiktigt kanske var lite att ta i - har fått tips att inte ta i för mycket även med tandborste för att undvika repor. Jag tog väl i normalt då.

fick bort lite så tror inte det är nötning metall mot metall.
Folk är så tramsiga - vill du få bort den där smutsen får du ta i litegrann men anledningen till att det ser ut så där är att tillverkaren inte lagt någon fokus på finish mellan bandhornen. Det kommer vara skrovligt/spårigt där hur du än gör.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
jo det är dykare. Försiktigt kanske var lite att ta i - har fått tips att inte ta i för mycket även med tandborste för att undvika repor. Jag tog väl i normalt då.

fick bort lite så tror inte det är nötning metall mot metall.
Plast repar inte stål. Är det löst smuts kan det däremot repa om du drar runt det.
Lite pitting, får du nog leva med.
Korrosion är rätt ovanligt på moderna ur, nog mer nötning, metall mot metall. Men visst kan det ändå vara en grad av korrosion. I vilket fall inget man kan tvätta bort helt.
 
Topp