• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska jag gå till väga vid klockköp?

Z

Ziiiper

Guest
Tjena alla klocksnackare!

Som titeln nämner är jag ute efter min första klocka och har då en del frågor gällande hur man bör göra detta för att det ska gå så smidigt som möjligt. Har läst att en del går till AD (vad står det för? Vet att det är en fysisk butik, men mer noggrant) och helt enkelt prutar på den klockan man har ett intresse för. Funkar det verkligen? Om ja, är klockorna aningen överprisade för att möjliggöra potentiell vinst ifall kunden ej prutar?

Har också sett att folk blir hänvisade till Chrono24. Hur fungerar den hemsidan? Vissa klockor går för betydligt mindre än nypriset även fast det står att de är oanvända.. Agerar Chrono24 mellanhand och ser till så att bytet går okej till utan att man blir blåst? Har man någon som helst ångerrätt vid köp därifrån? En klocka jag kollat på därifrån har nämligen endast plockade bilder från internet, kan jag få reda på hur den är eller innebär "oanvänd" att inte ens kartongen är öppnad?

Hur köpte/köper ni era klockor? Alla tips och hänvisningar uppskattas!

Med vänliga hälsningar,
Ziiiper
 

MJ24

Patek
2-Faktor
AD står för Authorized Dealer, alltså auktoriserad återförsäljare.
Vissta kan du pruta hos en åttförsäljare, men se då till att du verkligen är i position att handla då, och där.
C24 är som blocket, d v s en samlingssida för företag, och en del privatpersoner, som säljer klockor.
Ångerrätt om du köper via en proffessionell handlare skall regleras via EUs regler om internetköp, , men kolla med respektive handlare först.
Se till att ta referenser på säljaren.
Gör din hemläxa, och sök efter fler trådar här, kolla avdelningen för referenser, där finns en tråd om handlare på C24.
Kolla köp och sälj här.
Lycka till!
 

JohnDoe

Rolex
Beror rätt mycket på vad det är för klocka, dvs vad den kostar. Mindre belopp är ju lättare att "riska". Är det en dyrare klocka skulle jag söka noga här och läsa på före köp.
 

ozzyozzy

Cartier
AD står för Authorized Dealer, alltså auktoriserad återförsäljare.
Vissta kan du pruta hos en åttförsäljare, men se då till att du verkligen är i position att handla då, och där.
C24 är som blocket, d v s en samlingssida för företag, och en del privatpersoner, som säljer klockor.
Ångerrätt om du köper via en proffessionell handlare skall regleras via EUs regler om internetköp, , men kolla med respektive handlare först.
Se till att ta referenser på säljaren.
Gör din hemläxa, och sök efter fler trådar här, kolla avdelningen för referenser, där finns en tråd om handlare på C24.
Kolla köp och sälj här.
Lycka till!
@Ziiiper du har även lite extra skydd om du använder dig av de handlare som har "Trusted Checkout" på C24, då agerar C24 escrow.
 

Depp-Erik

Cartier
Om en försäljare inte har bilder på objektet i fråga så hade jag inte köpt av den försäljaren. Där snackar vi ju verkligen om grisen i säcken.
 

Controller

Breitling
Jag köpte min Omega Seamaster på Heathrow via WOS kan rekommenderas varmt. Fick dra bort momsen på cirka 16,7%, sparade 8000kr gentemot att köpa den i Sverige.
 
Z

Ziiiper

Guest
Tack för alla svaren! Får väl bli till att kolla runt ännu mer här på KS för att försöka hitta, antingen någon seriös typ på C24 eller här på forumet. Är dock sugen på att köpa nytt. Känns som att jag vill ha min första riktiga klocka som "min egna". Däremot inget som är spikat i sten.

Jag köpte min Omega Seamaster på Heathrow via WOS kan rekommenderas varmt. Fick dra bort momsen på cirka 16,7%, sparade 8000kr gentemot att köpa den i Sverige.
Det låter väldigt intressant att bli av med momsen! Förlåt, kanske en dum fråga, men hur visste du att du köpte "äkta vara" och inte blev blåst i och med handel över nätet? Antar att du gjorde en ordentlig bakgrundskoll?

Vilken/a klocka/klockor är du intresserad av?
Min prisklass tänkte jag ursprungligen skulle ligga runt ca 20-25 tusen men nu när jag börjat kolla runt hamnar jag allt mer runt 35k-prisklassen. Men känner att klockan måste vara riktigt bra för att jag ska kunna lägga ut den pengen. Ja, min budget tillåter det och jag skulle kunna sträcka mig ännu längre men är osäker på ifall jag vill göra det. Därför har jag spanat in Sjöö Sandström Worldtimer, Omega Seamaster och De Ville Prestige samt Rolex Datejust. Rolexen är ju aningen äldre (budget tillåter endast äldre varianter) men som jag förstått har det ingen större betydelse så länge den servas regelbundet. Känner dock att Omega Seamaster's visare känns lite väl "lekfulll". Något som stör mig en hel del faktiskt, annars en fin klocka enligt mig.

Har ni några tips på andra klockor jag bör kolla på i prisklassen jag är i?
 

Controller

Breitling
Tack för alla svaren! Får väl bli till att kolla runt ännu mer här på KS för att försöka hitta, antingen någon seriös typ på C24 eller här på forumet. Är dock sugen på att köpa nytt. Känns som att jag vill ha min första riktiga klocka som "min egna". Däremot inget som är spikat i sten.


Det låter väldigt intressant att bli av med momsen! Förlåt, kanske en dum fråga, men hur visste du att du köpte "äkta vara" och inte blev blåst i och med handel över nätet? Antar att du gjorde en ordentlig bakgrundskoll?


Min prisklass tänkte jag ursprungligen skulle ligga runt ca 20-25 tusen men nu när jag börjat kolla runt hamnar jag allt mer runt 35k-prisklassen. Men känner att klockan måste vara riktigt bra för att jag ska kunna lägga ut den pengen. Ja, min budget tillåter det och jag skulle kunna sträcka mig ännu längre men är osäker på ifall jag vill göra det. Därför har jag spanat in Sjöö Sandström Worldtimer, Omega Seamaster och De Ville Prestige samt Rolex Datejust. Rolexen är ju aningen äldre (budget tillåter endast äldre varianter) men som jag förstått har det ingen större betydelse så länge den servas regelbundet. Känner dock att Omega Seamaster's visare känns lite väl "lekfulll". Något som stör mig en hel del faktiskt, annars en fin klocka enligt mig.

Har ni några tips på andra klockor jag bör kolla på i prisklassen jag är i?

Jag köpte inte den via nätet utan i fysisk butik Watches of Switzerland (drivs av Mappin & Webb) på flygplatsen Heathrow. De säljer äkta klockor då fick certifikat och det stämplat sen har butiker inne i centrala London. Förslagsvis boka en resa till London och dra nytta av pundets svaga kurs, sparar du en del pengar. Du kan se en del av utbudet på Heathrow Boutique är oftast de klockor som har i lager, men kan beställa andra modeller och har fler modeller inne i butiken.

Annars är Omega Moonwatch trevlig tittar något på den? Eller en Tudor?
 

Sunrise

Omega
Tack för alla svaren! Får väl bli till att kolla runt ännu mer här på KS för att försöka hitta, antingen någon seriös typ på C24 eller här på forumet. Är dock sugen på att köpa nytt. Känns som att jag vill ha min första riktiga klocka som "min egna". Däremot inget som är spikat i sten.


Det låter väldigt intressant att bli av med momsen! Förlåt, kanske en dum fråga, men hur visste du att du köpte "äkta vara" och inte blev blåst i och med handel över nätet? Antar att du gjorde en ordentlig bakgrundskoll?


Min prisklass tänkte jag ursprungligen skulle ligga runt ca 20-25 tusen men nu när jag börjat kolla runt hamnar jag allt mer runt 35k-prisklassen. Men känner att klockan måste vara riktigt bra för att jag ska kunna lägga ut den pengen. Ja, min budget tillåter det och jag skulle kunna sträcka mig ännu längre men är osäker på ifall jag vill göra det. Därför har jag spanat in Sjöö Sandström Worldtimer, Omega Seamaster och De Ville Prestige samt Rolex Datejust. Rolexen är ju aningen äldre (budget tillåter endast äldre varianter) men som jag förstått har det ingen större betydelse så länge den servas regelbundet. Känner dock att Omega Seamaster's visare känns lite väl "lekfulll". Något som stör mig en hel del faktiskt, annars en fin klocka enligt mig.

Har ni några tips på andra klockor jag bör kolla på i prisklassen jag är i?

Av de fyra modellerna håller Datejust sitt värde bäst. Vidare bör du alltid köpa andrahand om du ska sälja klockan igen. By the way: med 35k och om du köper begagnat har du ju en jäkla massa märken och modeller att välja på.
 
Z

Ziiiper

Guest
Annars är Omega Moonwatch trevlig tittar något på den? Eller en Tudor?
Jag har faktiskt inte kolat någonting på de du nämner. Finns det någon variant jag absolut inte får missa? Tar en sväng förbi in på deras hemsidor nu tänkte jag :)

Av de fyra modellerna håller Datejust sitt värde bäst. Vidare bör du alltid köpa andrahand om du ska sälja klockan igen. By the way: med 35k och om du köper begagnat har du ju en jäkla massa märken och modeller att välja på.
Att Datejusten håller värdet bäst har jag också fått en uppfattning om. Känns nästan som att det är något i det stuket som jag borde börja med, för att sedan vid intresse utöka klocksamlingen.

Jag har dock inte fått någon riktig uppfattning gällande vad jag kan få för pengarna än. När jag tycker mig hitta en specifik variant måste modellen vara X antal år gamal annars överskrider den budgeten. Har du några förslag, förutom de jag nämnt, som jag bör kolla på?
 

Controller

Breitling
Jag har faktiskt inte kolat någonting på de du nämner. Finns det någon variant jag absolut inte får missa? Tar en sväng förbi in på deras hemsidor nu tänkte jag :)


Att Datejusten håller värdet bäst har jag också fått en uppfattning om. Känns nästan som att det är något i det stuket som jag borde börja med, för att sedan vid intresse utöka klocksamlingen.

Jag har dock inte fått någon riktig uppfattning gällande vad jag kan få för pengarna än. När jag tycker mig hitta en specifik variant måste modellen vara X antal år gamal annars överskrider den budgeten. Har du några förslag, förutom de jag nämnt, som jag bör kolla på?

Köpte själv en Omega Seamaster är nöjd med den går att få tag på ny till ett bra pris om du kan t.ex. resa utomlands. Annars är Tudor Black Bay trevlig och med bra pris. Är själv fortfarande ganska ny med klockor men Omega har fina klockor till bra priser.
 
Z

Ziiiper

Guest
Köpte själv en Omega Seamaster är nöjd med den går att få tag på ny till ett bra pris om du kan t.ex. resa utomlands. Annars är Tudor Black Bay trevlig och med bra pris. Är själv fortfarande ganska ny med klockor men Omega har fina klockor till bra priser.
Att åka utomlands skulle funka men då får klockan helt enkelt vänta tills tillfälle för det ges! Måste hålla med dig om att Omega har fina klockor till bra priser.

Tudor klockan var helt klart ett trevligt alternativ! Men jag tycker nog att den är aningen för lik Rolex Submariner. Känns i så fall att det är mer värt att spara ett tag till och kanske införskaffa en begagnad Submariner. Bara vad jag känner nu spontant iallafall. Tack för tipset iallafall :D
 

radius

Omega
Står även jag inför första ordentliga köpet (som inte vunnits över nån tennismatch), lutar år att dra det hela via AD för enkelhetens skull. Alternativt om jag har vägarna förbi nån flyplats som matchar i tiden.
 
Z

Ziiiper

Guest
Står även jag inför första ordentliga köpet (som inte vunnits över nån tennismatch), lutar år att dra det hela via AD för enkelhetens skull. Alternativt om jag har vägarna förbi nån flyplats som matchar i tiden.
Då sitter vi i samma båt helt enkelt! Känner dock att priserna från Chrono24 är väldigt lockande. Vilka modeller samt prisklass är det du spanar på/i?
 

radius

Omega
Då sitter vi i samma båt helt enkelt! Känner dock att priserna från Chrono24 är väldigt lockande. Vilka modeller samt prisklass är det du spanar på/i?

Är ute efter en klocka som jag kan ha på fritiden då mitt yrke inte tillåter klocka. Så lutar åt en dykare, dom ligger väl på 75+.
Hur går dina tankar, vet du redan nu vilken ref du letar efter?
 
Z

Ziiiper

Guest
Är ute efter en klocka som jag kan ha på fritiden då mitt yrke inte tillåter klocka. Så lutar åt en dykare, dom ligger väl på 75+.
Hur går dina tankar, vet du redan nu vilken ref du letar efter?
Okej! Antar att du spanat in Rolex Submariner en del? Omegas dykare (Seamaster 300) går för ca 35k om jag inte minns fel. Har dessvärre ingen aning om ref. nummer eller så. Spanar snarare runt i träsket kring 25-30k för att få en överblick kring vad jag vill åt. Just nu lutar det åt Rolex Datejust och Omega Co-Axial 39.5mm eller Omega Co-Axial Power Reserve 39.5mm. Men som sagt, inget som är hugget i sten.
 

radius

Omega
Okej! Antar att du spanat in Rolex Submariner en del? Omegas dykare (Seamaster 300) går för ca 35k om jag inte minns fel. Har dessvärre ingen aning om ref. nummer eller så. Spanar snarare runt i träsket kring 25-30k för att få en överblick kring vad jag vill åt. Just nu lutar det åt Rolex Datejust och Omega Co-Axial 39.5mm eller Omega Co-Axial Power Reserve 39.5mm. Men som sagt, inget som är hugget i sten.

Ja en Sub skulle nog kunna fylla den luckan. Är själv inte säker att jag ska (orkar) vänta den sista biten tills en Sub kan inhandlas då det finns mycket annat fint precis som du själv nämner.
 
Topp