• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur ska jag veta jag inte betalar för mycket för en klocka.

Jonazid

Omega
Ska jag fråga här inne eller gå på känsla.
Köper troligen inget över 10 000 i början, men för mig är det mycket pengar ändå.
Ju mer kunskap jag skaffar mig ju lättare är det givetvis men tills jag känner mig säkrare.

chrono24 är det är bra sida att handla på?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Då har jag en fråga.

6009kr är det för mycket för denna klocka eller frisvärt?

http://www.chrono24.se/longines/flagship--id1647714.htm
Är ingen expert på Longines och flagship, men spontant så känns 6k ganska mycket att lägga på en manuell dressare av den typen och det märket. Men är den i superskick, allt original, fint läderband och signerat spänne, nyservad, 6 mån garanti, samt precis just den modellen du endast kan tänka dig. Ja, då kanske det är ett helt rimligt pris. Kan du tänka dig något annat kul, vilket det finns för 6k, skulle jag kolla lite till. Jag tror inte den du kollat på kommer säljas på ett kick. Någon Longinesexpert kanske kan fylla på?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Jonazid

Omega
Jag kan tänka mig vad som helst sålänge det är snyggt och prisvärt. Jag är ju ny och ingen fanboy av något märke än iaf.
Bryr mig inte om det kostar 500kr eller 6000kr men hellre flera klockor för 1000-2000kr än just en för 6000kr. Vill ju gärna klockorna ska hålla sin värdering någolunda.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan tänka mig vad som helst sålänge det är snyggt och prisvärt. Jag är ju ny och ingen fanboy av något märke än iaf.
Bryr mig inte om det kostar 500kr eller 6000kr men hellre flera klockor för 1000-2000kr än just en för 6000kr. Vill ju gärna klockorna ska hålla sin värdering någolunda.
Ok, då skulle jag sticka ut hakan, och påstå att du skulle kunna hitta minst 3 st snygga och prisvärda dinkor för 6k, med lite tålamod och letande.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du letar efter en äldre dressare i samma stil som den klocka du länkade till ovan så kan jag bara hålla med theargonaut

Du hittar vansinnigt mycket kul i samma stil för mindre än halva priset. Du behöver ju dessutom bara fem poster till för att kunna lägga upp en köpesannons här på forumet.... :)
 

Jonazid

Omega
Det ska väl hinnas finnas något kul. Tänkte lägga ut en annons strax innan lön. Ska flytta också så vill ha det ordnat innan jag börjar leta.
 

Icaras

Rolex
Det ska väl hinnas finnas något kul. Tänkte lägga ut en annons strax innan lön. Ska flytta också så vill ha det ordnat innan jag börjar leta.
Med tid kommer kunskap min vän ;)
Tre stycken ska du nog kunna hitta! Är det endast "dressare" som lockar? I så fall bör du kunna få en Longines, en Omega och en till för det priset, om du har tålamod. Hade nog själv köpt två dressare och en seikodykare när det krävs hårdare tag :)

Angående vart du bör köpa ifrån så hade jag nog hållt mig inom forumet i och med att du söker något det finns mycket av + lättare kontakt med säljare. På Blocket och Tradera landar mycket skräp som sägs vara utan problem, såklart finns det undantag.
 

Jonazid

Omega
Verkar ju dras till dressare. De andra klockorna känner jag inte lika mycket för, men det kanske är sådant som ändrar sig med tiden och kunskapen.
Eftersom jag är novis så kollar jag på allt. Retro är skoj också.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor

Fabian

Patek
2-Faktor

Camo00

Patek
Sex tusen kr är min max budget denna månaden.
Då har Du ju gott om pengar! Sex tusen är min budget i ÅR! :)

Ditt första förslag kommer nästan garanterat vara omöjlig att sälja vidare för 6000, så bryr Du Dig om värdebeständighet är det nog fel klocka! Själv har jag hittat massa guldkorn härinne och på Tradera för under 300, tex Atlantic, Lagonda mm. Med lite tur hittar man ur som går perfekt för inga pengar alls... :)
 

Jonazid

Omega
Då har Du ju gott om pengar! Sex tusen är min budget i ÅR! :)

Ditt första förslag kommer nästan garanterat vara omöjlig att sälja vidare för 6000, så bryr Du Dig om värdebeständighet är det nog fel klocka! Själv har jag hittat massa guldkorn härinne och på Tradera för under 300, tex Atlantic, Lagonda mm. Med lite tur hittar man ur som går perfekt för inga pengar alls... :)

Det ska gärna hålla sig i värde och gärna vara sådant man kan flippa vid behov. Jag är en fattig arbetare som bara hade lite tur denna månaden.

Ju mer jag lär mig ju fler märken upptäcker jag förhoppningsvis.
 

maxmol

Panerai
Svårt att veta vad ett bra pris är. Det är ju både en faktor av "vad är den faktiskt värd" utifrån vad klockorna brukar kosta. Sen inverkar ju skicka, service historik och vad du får till klockan. Sen kommer den svåra faktorn. Hur mycket mer letande vill jag göra för att spara in lite pengar vs. värdet av att ha den nu.

Butiker kommer kosta mer men lämnar normalt garantier och de kommer normalt i utlovat eller nära utlovat skick.

Vad gäller tradera så har jag personligen haft blandade erfarenheter. De klockköp som jag gjort och varit nöjd med på Tradera har varit från personer som också är aktiva på forumet. Det har inte lämnats garantier men de har kommit i utlovat skick. De andra klockorna har varit i så taskigt skick att de krävts att de ska lämnas in på service och blev inte så prisvärda då.

(förut uretvintage och herrjudit så skulle jag också spana in alla på den här tråden https://klocksnack.se/threads/länktips-vintagebutiker-online.3700/)
 

Sond

Patek
Själva fråga i rubriken är väl en fråga som de flesta av oss brottas med. Det finns självklart ett gäng här inne som är superexperter och har en väl utvecklad förmåga att bedöma rätt pris. Men om du frågar mig är det inte många. Särskilt inte om vi pratar om flera märken och tillverkning över lång tid. Men vissa här inne har en extrem förmåga att bedöma en klockas skick. Och det är ett viktigt steg i att bedöma ett pris.

Rätt pris går också att fundera på vad det är? Rätt pris kan vara att det ska vara möjligt att sälja varan för ungefär samma pris. Rätt pris kan också vara så enkelt att det är det pris du betalar och känner är rätt. Personligen tror jag inte på den senare modellen/tanken. Hur många har inte köpt saker och sedan knutit näven i fickan när man sett en liknande pryl till ett billigare pris?

Trots det så tycker jag att man kan vara beredd att betala något mer för en klocka som man tänkt behålla jämfört med en som man eventuellt ska sälja inom en inte allt för avlägsen tid. Samtidigt köper jag inte alls pratet om att så länge man inte säljer en för dyr köpt klocka så gör man ingen förlust. Man bortser då helt från alternativanvändningen av pengarna.

Ska man använda ekonomisk teori kring auktioner så har experimentell forskning visat att olika former av auktioner ger olika pris. Så det där med att marknaden sätter rätt pris kan man ta med en nypa salt om man tänker sig att det finns ett objektivt rätt pris. Personligen tycker jag den sk andraprisauktionen med sluten budgivning där den högste budgivaren betalar det näst högsta bjudna priset är mest intressant. Och i min värld ger det mest korrekta pris.

Så frågan du ställer i rubriken är en fråga som upptar de flesta här inne och samtidigt upptar många forskares tid. Det viktigaste är dock att inte åka på en blåsning. Köpa något som ligger totalt fel i pris känns aldrig bra.
 

maxmol

Panerai
Lite i Sonds linje. Man kan åka på en "blåsning" för ett par hundra, kanske till och med en 1000 lap. Med lite efterforskning ska det inte vara så mycket mer än så. Men jag kan ju säga att jag var långt argare när jag hade köpt en dammsugare för 1000 kr mer än vad vad sedan hittade den för på Pricerunner än vad jag var när jag betalde lite överpris för min Speedmaster 3572.50, jämfört med vad den gick för på ett amerikansk forum.
 
Topp