• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur ska man lyckas handla som "förstagångsköpare" utan referenser?

Hej allihopa,

Jag har försökt handla några klockor genom detta forum men får i princip inga svar då jag inte har några referenser, fullt förståeligt egentligen men hur ska man bäst gå tillväga för att ge förtroende och trygghet hos en säljare? Jag har gett namn, nummer m.m. men är lite ny på att köpa på detta sätt. Tar tacksamt emot tips :)

Jag har själv köpt när jag var ny utan, gäller att ha lite tur antar jag och ge ett gott intryck... har även sålt till personer utan referens.

Ok skumt, kanske har haft otur med extra försiktiga säljare. Har däremot full förståelse även om jag inte hade agerat likadant själv.

Hej allihopa,

Jag har försökt handla några klockor genom detta forum men får i princip inga svar då jag inte har några referenser, fullt förståeligt egentligen men hur ska man bäst gå tillväga för att ge förtroende och trygghet hos en säljare? Jag har gett namn, nummer m.m. men är lite ny på att köpa på detta sätt. Tar tacksamt emot tips :)
Inte så att du börjar med att pruta? Det är ett givet sätt att inte få svar.

Någonstans i en försäljning delar man ju normalt med sig av sin personliga information även som säljare.
Kanske inte alla som vill att den hamnar i 0-postares händer.

Jag har aldrig haft någonting emot att sälja till nya medlemmar helt utan referenser.
Väljer dock att endast sälja på distans och efter att pengarna sitter på mitt konto, känner inte för att träffas f2f då!
Har aldrig haft några problem, snarare tvärtom har de nya medlemmarna varit väldigt trevliga och smidiga :)

Måste säga att jag blir lite skeptisk när en medlem med noll inlägg hör av sig på min annons. Vill då ogärna gå vidare och ge ut mitt telefonnr för swish, ja det som krävs för att göra affär helt enkelt. Mitt tips blir att göra lite inlägg, handledsskott på dina klockor... frågor om modeller du är intresserad av... Visa att du finns på "riktigt" helt enkelt. Det är sådant jag kollar när en spekulant hör av sig. Goes without saying att man håller en god ton och inte börjar pruta i första PM:et.

Hej allihopa,

Jag köpte klocka utan problem ganska direkt efter jag registrerat mig. Jag tror det handlar om personkemi, hur man lägger fram sitt erbjudande och vad man i övrigt skickar för signaler under kommunikationen.

Jag tror också det handlar om vad det är för klocka eller rättare sagt vad det är för prisklass. Nollpostare som vill köpa en sportrolle cash och mötas bakom industriområdet efter midnatt kan få det lite svettigt.

Har fått pm från väldigt många nollpostare/fåpostare på mina annonser och dom krånglar nästan alltid.
Det handlar inte om att jag är rädd för att sälja till någon okänd men min erfarenhet är att det alltid är en massa strul/hundra frågor/seg betalning/däcksparkare osv osv så jag svarar inte längre på sånt.

Jag har även köpt ett par klockor utan referenser. Som köpare brukar det oftast gå bra om man kör en F2F affär, erbjuder betalning via Swish och är allmänt smidig att ha att göra med. Förstår inte riktigt vad det är säljaren tvekar kring då?

Har fått pm från väldigt många nollpostare/fåpostare på mina annonser och dom krånglar nästan alltid.
Det handlar inte om att jag är rädd för att sälja till någon okänd men min erfarenhet är att det alltid är en massa strul/hundra frågor/seg betalning/däcksparkare osv osv så jag svarar inte längre på sånt.

Okej detta ger kanske en annan insikt. Som sagt har jag köpt som nollpostare men då försöker jag vara smidig och lätt att ha att göra med för jag vet både min och säljarens position, ni kanske haft andra upplevelser. Nu ska jag sälja för första gången och kanske får erfara andra sidan.

Nej jag förstår inte riktigt heller, jag har erbjudit alltifrån swisch till att ses på bank, handlare eller vilket säljaren nu än känner sig tryggast med. Det känns lite tråkigt.

Som säljare bryr jag mig inte, finns pengarna på kontot och köparen vet vad denne köper så är det inga konstigheter så länge affären är rak och tydlig.. vet inte vad som kan gå fel. Men så kommer man också till tomtens verkstad om man söker på mitt nr. Och den vet ju ingen vart den ligger?

Hej allihopa,

Jag litar på dig, köp min klocka som ligger ute för försäljning. Då får du en finfin referens ;)

Hej,

Som du kan se är jag en ny användare här på Klocksnack - något som inte bör skrämma dig, då jag är mån om att få ett bra rykte från start.

Din referenstråd ser väldigt bra ut och jag vill gärna köpa din klocka. Jag swishar omgående.

Mitt namn är XXX XXXX och du når mig här, eller på 0700 XX XX XX (mitt nummer är spårbart).

Bästa hälsningar,
Charlie Longbottom

Hade faktiskt en Daytona ute till försäljning för några månader sedan.

0 poster: ”Hej, fin, jag vill se mer...”

Efter mycket dividerande, information och bilder:

”Jag vill se den live & och vill inte att swisha i förväg”
= litar inte på dig, eller någon annan.

....
43B3A37C-9D71-4811-976E-902CCAA46338.jpeg

Svarade snällt och trevligt & tackade för visat intresse.

Tyvärr krävs det tillit.
När det är sådan obalans i referens & tidigare historia så blir det svårt för en som säljer med historia att lita på någon köpare med 0 poster.
Du köper säljaren och bör vara förberedd att säljaren kanske inte vill träffa dig en mörk kväll ute för att gulla med dig i din osäkerhet och vagga dig in i köpet.

Hade faktiskt en Daytona ute till försäljning för några månader sedan.

0 poster: ”Hej, fin, jag vill se mer...”

Efter mycket dividerande, information och bilder:

”Jag vill se den live & och vill inte att swisha i förväg”
= litar inte på dig, eller någon annan.

....
43B3A37C-9D71-4811-976E-902CCAA46338.jpeg

Svarade snällt och trevligt & tackade för visat intresse.

Tyvärr krävs det tillit.
När det är sådan obalans i referens & tidigare historia så blir det svårt för en som säljer med historia att lita på någon köpare med 0 poster.
Du köper säljaren och bör vara förberedd att säljaren kanske inte vill träffa dig en mörk kväll ute för att gulla med dig i din osäkerhet och vagga dig in i köpet.
Ja det köper jag helt och hållet men vill ändå påstå att jag har haft en annan approach än den du citerar. Riktigt synd att jag missade din :)

Är det en Daytona du vill köpa så förstår jag om säljarna drar öronen åt sig och väljer bort nollpostare till förmån för personer med referenser och gedigen historik. Jag personligen hade nog i ett sådant läge enbart gått med på att mötas på min bank efter att du lämnat ett spårbart mobilnummer och ett foto på din legitimation.

Den som säljer en Daytona har i 99 % av fallen inte direkt bråttom heller.

De klockor du svarat på kanske har varit väldigt populära och att många hört av sig till säljaren? Denne säljer kanske då till någon som har referenser när den har ett antal att välja på?

Mvh Npl som själv inte har några referenser :cool:

Tycker TS låter trevlig.
Men jag förstår absolut problemet, från alla sidor. Kan du inte.köpa ett gäng "affordables" så du i alla fall får några referenser, och även skriva ett inlägg här och där, kanske ett wristshot eller två?

Antar att vissa känner sig mer säkra med referenser än 0 post men på andra sidan alla är nya nångång. Är sj ny här men det gäller att skapa förtroende

Tillbaka
Topp